Специално за Econ.bg
- Г-н Георгиев, "Витоша Живот" АД е на българския застрахователен пазар вече 10 години. Как се разви дружеството за този период?
Георги Георгиев:
- Застрахователна компания "Витоша Живот" АД е учредена на 14 декември 1992 г., регистрирана е през април 1993 г., а на пазара на практика е от средата на 1994 г. Тенденцията за тези 10 години е на постоянно нарастване на продажбите на дружеството и увеличаване на пазарния дял. За 2001 година достигнахме пазарен дял от 11.89 % при 10 300 хиляди лева премиен приход. Застрахователната общност включва 77 000 застраховани. С тези постижения се утвърдихме между първите три животозастрахователни компании в страната.
На този етап, предвид обществено-икономическото положение в страната, този дял ни удовлетворява.
- Ще достигне ли реализираният премиен приход на "Витоша Живот" целите ви до края на текущата година?
Георги Георгиев:
- Към 30 септември, "Витоша Живот" има реализиран приход от 6 700 хиляди лева. През изминалите девет месеца се наблюдава едно сравнително равномерно разпределение на приходите през отделните периоди, като очакваме да приключим годината в рамките на постигнатото през предходната година или малко над тях т.е. около 10 млн. лв. Пазарният ни дял ще зависи от общия обем на продажбите в страната. Вероятно тази година приходът за отрасъла като цяло ще бъде приблизително същият като миналата година - около 85 млн. лв.
- Бихте ли представили палитрата от застраховки предлагани от "Витоша Живот"?
Георги Георгиев:
Компанията "Витоша Живот" е кандидатствала и е получила лиценз за продажба на три от четирите основни вида животозастрахователни продукти. Това са застраховки "Живот", детски и женитбени застраховки и застраховки "Злополука". В рамките на тези основни видове застраховки, предлагаме над 40 разновидности изразени в различни тарифи. Застраховките "Живот" са две основни направления. Първото направление са т.нар. "рискови застраховки Живот". Предназначението им е покриване на различни рискове, свързани със живота и здравето на застрахованите. Най често това са рисковете смърт от общо заболяване, смърт от злополука, трайна и временна загуба на работоспособност, инвалидизация и др. Предлагат се в няколко разновидности като индивидуални, групови застраховки, застраховки на кредитополучатели и др. Другото направление са така наречените "спестовни застраховки Живот". Те са комбинация от рискова и спестовна част и при тях наред с носенето на рискове върху живота и здравето на хората, се натрупват и определени спестявания, които се изплащат на застрахованите лица след изтичане на застрахователния договор или по някаква друга схема. Спестовните части на застраховките носят и допълнителен доход под формата на годишна лихва съизмерим с доходите предоставяни от банките по депозитите на гражданите. Това ги прави по-атрактивни в сравнение с депозитите. Предлагаме и пенсионни и рентни застраховки. Добра възможност за застрахователна защита предоставят здравните застраховки. При тях се покриват всички разходи за доболнично и болнично лечение, разходи за медикаменти, транспортиране, стоматологична помощ и други, както от злополука, така и от общо заболяване. "Витоша Живот" дава възможност на хората сами да избират здравното заведение, където да се лекуват.
- Какви са предимствата на "Витоша Живот" пред останалите животозастрахователни компании в България?
Георги Георгиев:
- "Витоша Живот", като изключим ДЗИ, е едно от първите частни дружества на пазара след 1990 г. Имаме вече 10-годишна история, успяхме да преодолеем трудностите в икономическото развитие във връзка с банковите фалити и хиперинфлацията. Дружеството е доказало, че е жизнено и може да оцелява при тежки ситуации. Работим с много добра клонова мрежа. Заедно с основния ни акционер – Застрахователно и презастрахователно дружество "Витоша"АД, имаме около 70 клона в цялата страна. Персоналът ни набра необходимата квалификация. Основната ни цел е да бъдем в полза на нашите клиенти. Стремежът ни е да поддържаме коректни отношения с клиента и за тези 10 години не сме допуснали сериозни оплаквания.
- Предвиждате ли предлагането на нови застрахователни продукти и услуги за вашите клиенти?
Георги Георгиев:
- В момента разработваме застраховките Живот свързани с инвестиционен фонд. Надяваме се да подготвим необходимите документи до края на годината или началото на следващата, да получим разрешение от Агенция за застрахователен надзор и да започнем продажбата на продукта. По отношение на останалите продукти, постоянно се стремим към усъвършенстване и разширяване на застрахователната закрила, чрез поемане на допълнителни рискове. Продуктите на "Витоша Живот" дават възможност за създаване на индивидуални пакети от покрити рискове за всеки отделен клиент.
- Какви са прогнозите ви за бъдещето на животозастрахователния пазар у нас?
Георги Георгиев:
- От средата на миналата година в тенденциите на застрахователния пазар настъпиха някои промени. До средата на 2001 г. имаше сериозно оддръпване на гражданите от застраховките Живот, най-вече от застраховките Живот със спестовен характер. Това беше резултат от хиперинфлацията през 1993-1994 г., след това банковите фалити и недоверието на хората във финансовата сфера. От средата на миналата година има известно повишаване на доверието и връщане на част от клиентите към застрахователните дружества. Продуктите на животозастрахователните дружества вече започнаха да се търсят от хората от формиращата се средна класа. За съжаление, този процент е все още много малък на фона на общия брой на населението. Основната причина е, че голямата част от населението няма финансови възможности да отделя средства за застраховки. Оттук нататък бъдещето на животозастраховането ще бъде в тясна връзка с икономическата ситуация в страната и жизненото равнище.
- Какви са предимствата на "Витоша Живот" пред останалите животозастрахователни компании в България?
Георги Георгиев:
- "Витоша Живот", като изключим ДЗИ, е едно от първите частни дружества на пазара след 1990 г. Имаме вече 10-годишна история, успяхме да преодолеем трудностите в икономическото развитие във връзка с банковите фалити и хиперинфлацията. Дружеството е доказало, че е жизнено и може да оцелява при тежки ситуации. Работим с много добра клонова мрежа. Заедно с основния ни акционер – Застрахователно и презастрахователно дружество "Витоша"АД, имаме около 70 клона в цялата страна. Персоналът ни набра необходимата квалификация. Основната ни цел е да бъдем в полза на нашите клиенти. Стремежът ни е да поддържаме коректни отношения с клиента и за тези 10 години не сме допуснали сериозни оплаквания.
- Предвиждате ли предлагането на нови застрахователни продукти и услуги за вашите клиенти?
Георги Георгиев:
- В момента разработваме застраховките Живот свързани с инвестиционен фонд. Надяваме се да подготвим необходимите документи до края на годината или началото на следващата, да получим разрешение от Агенция за застрахователен надзор и да започнем продажбата на продукта. По отношение на останалите продукти, постоянно се стремим към усъвършенстване и разширяване на застрахователната закрила, чрез поемане на допълнителни рискове. Продуктите на "Витоша Живот" дават възможност за създаване на индивидуални пакети от покрити рискове за всеки отделен клиент.
- Какви са прогнозите ви за бъдещето на животозастрахователния пазар у нас?
Георги Георгиев:
- От средата на миналата година в тенденциите на застрахователния пазар настъпиха някои промени. До средата на 2001 г. имаше сериозно оддръпване на гражданите от застраховките Живот, най-вече от застраховките Живот със спестовен характер. Това беше резултат от хиперинфлацията през 1993-1994 г., след това банковите фалити и недоверието на хората във финансовата сфера. От средата на миналата година има известно повишаване на доверието и връщане на част от клиентите към застрахователните дружества. Продуктите на животозастрахователните дружества вече започнаха да се търсят от хората от формиращата се средна класа. За съжаление, този процент е все още много малък на фона на общия брой на населението. Основната причина е, че голямата част от населението няма финансови възможности да отделя средства за застраховки. Оттук нататък бъдещето на животозастраховането ще бъде в тясна връзка с икономическата ситуация в страната и жизненото равнище.