Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Г-н Станчев, макар още да няма публикуван проект за данъчна полиция, през последните дни се очертаха основните характеристики на проекта на Министерството на финансите. Предстои съгласуването му с другите ведомства, но според вас жизнен ли е моделът в сегашния му вид?
Красен Станчев:
- Какъвто и да е моделът на данъчната полиция, няма да свърши работа. Защото мащабът на данъчните престъпления зависи от общото усещане за справедливост на данъците. Полицейски и надзорни функции има в НОИ, в митниците, аналогични се създават в данъчната администрация - основният проблем е как те да се съчетаят. Данъчната полиция например ще следи отчитането по корпоративния и личния доход, а мотивацията да не плащаш данък може да са например осигуровките. Основният проблем на този проект е не да се постигне договореност с прокуратурата по него. В Босна данъчните служители имат право да носят пистолет и това е най-малката им привилегия. Но каквито и права да имат, системата няма да работи, при положение че не са взети предвид налозите, които не се наричат данък, а фактически са - осигуровки, такси, всички разходи за работа с правителството, всички разходи за съобразяване със законите, даренията за правителствени учреждения и политически партии.
- Как ще се впише новата институция в сегашната администрация?
Красен Станчев:
- За да функционира системата, трябва да има надеждна идентификация на обектите - единен номер, за който отдавна се говори, и прочие. Което означава, че системата трябва изцяло да се префасонира - ново определение на правата и задълженията на администрацията в осигуряването, митниците, данъчните власти.
Тази задача е трудна и е извън възможностите на това управление. То похарчи две години, за да превърне НОИ в полицай и разпределител на средства в един сегмент на цялата система, после решава да създаде нова система, която неминуемо ще пренареди ролите на сегашните събирачи...
- Има ли опасност функциите на данъчните полицаи да се използват за рекет срещу неудобните?
Красен Станчев:
- Не е лошо да се обърне внимание на опита в Русия - там данъчната полиция много бързо, още през 1992 г., започна да работи сама за себе си и стана част от корупцията. Събираемостта на данъците се оправи едва миналата година, когато решиха недомислиците в осигурителната система и съчетаването на проблемите с мотивите на данъкоплатците.
Но дори и тогава останаха възможни истории като тази с Ходорковски - който не е удобен, го нарочват - и данъчната полиция се използва за политически цели.
- Какъв е пътят за решаването на този сериозен проблем?
Красен Станчев:
- За избягването на тази очевидна опасност е необходимо затварянето на страницата на миналото и отварянето на нова. Единствено в Русия и в България преходът не направи това. От едната страна е всеобщото чувство за несправедливост на реформите, а от друга - няма достъп до архивите. И не е ясно кой действително дърпа конците. Най-напред това трябва да се разбере, иначе те ще получат още един инструмент за влияние.
Най-напред трябва да се премахнат възможностите за манипулиране на самата данъчна полиция, а след това тя да се създава. Не е ясно как ще работи, при положение че прокуратурата е независима от изпълнителната власт. От една страна - има дискреция от страна на данъчната полиция, от друга страна - от прокуратурата. А това е просто рецепта за политически злоупотреби.
Най-напред трябва да се премахнат възможностите за манипулиране на самата данъчна полиция, а след това тя да се създава. Не е ясно как ще работи, при положение че прокуратурата е независима от изпълнителната власт. От една страна - има дискреция от страна на данъчната полиция, от друга страна - от прокуратурата. А това е просто рецепта за политически злоупотреби.