Да се задържиш на върха е невъзможна кауза

29.11.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Основната грешка на всеки мениджър е, че не поставя под въпрос верността на решенията си

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Господин Седлик, коя форма на обучение е по-ефективна - традиционното преподаване в университетите или семинари като този?

Ърл Седлик:

Според мен тези семинари са най-подходящи и ефективни за хора, които вече се занимават професионално с дадена дейност и вече са извървели част от пътя в своята кариера. Чрез тях те просто обогатяват опита си и натрупаните знания в конкретната сфера, като изучават прилаганите и вече изпитани по света практики, теории и модели така, че да могат веднага да ги приложат в своите компании. Затова смятам, че чрез подобни семинари те получават точно онова, от което имат нужда. Училището или университетът определено не могат да им дадат всичко това, но в същото време получените знания в тях са изключително важна и незаменима основа за бъдещото развитие.

Какво бихте посъветвали младите хора, които сега завършват своето образование и които вероятно са бъдещите ръководители и мениджъри на големи компании?

Ърл Седлик:

Първото и най-важно нещо според мен е да започнат да мислят за себе си като за по-умни и по-способни, отколкото се чувстват всъщност. Не след дълго те сами ще открият, че са точно такива - по-умни и способни. Бих ги посъветвал също да четат не само това, което се изисква от тях в университета, но да се опитват да вникнат в същността на дадена компания, да разберат какво представлява тя. За целта трябва да започнат от информационната система, от това как се събира информацията, да разберат структурата и рамката, която тя предоставя. И второто е да се опитат да разберат потребителя - защо той купува дадена стока, какво харесва в нея и какво не. И това не е случайно, защото именно непознаването на клиента се оказа проблем за много компании.

Кои според Вас са най-често допусканите грешки от мениджърите, които са причина за провала на една компания?

Ърл Седлик:

Основната грешка, която всеки мениджър допуска, е, че когато вземе решение, той не поставя под съмнение неговата достоверност, приема го за абсолютно вярно. В същото време обаче, когато условията на външната среда се променят, той се оказва неподготвен за настъпилите промени и не е достатъчно адаптивен, отказва да се приспособи към новите условия.

Бихте ли дали Вашето определение за "успешна бизнесединица" и "ръководена от потребителя организация"?

Ърл Седлик:

Успешната бизнесорганизация разбира вътрешната рамка на дейността на компанията и е изградена на базата на правилно избрана информационна система. Ръководената от потребителя бизнесорганизация е тази, която е изградила своята дейност така, че да задоволява нуждите и потребностите на потребителя, всичко друго има второстепенно значение.

Кой е най-важният урок, който всеки мениджър трябва да знае?

Ърл Седлик:

Всеки мениджър трябва да се научи да дефинира успеха и да го разпознава. За да го постигне, всеки трябва сам да определи условията, при наличието на които е налице успех. Хората и организациите се променят, но те трябва да определят своята собствена философия как биха изглеждали при наличие на успех, да си зададат въпроса как действа успешната бизнесорганизация. Това е същото като да си зададем въпроса кой е най-добрият учител, който някога съм имал. За да отговорим, трябва да имаме база за сравнение, определени условия.

Кое е по-лесно: да управляваш успешна бизнесорганизация или да направиш дадена организация такава?

Ърл Седлик:

Най-трудното е да превърнеш организацията в успешна и причината за това са променящите се условия и предизвикателствата, свързани с тях. А най-лесното е да продължаваш по вече избрания правилен път на действие и поведение. Успехът се определя чрез печалбата, продажбите, а веднъж достигнат ли се желаните равнища, поддържането им е лесно.

В този смисъл кое е по-лесно - да достигнеш върха или да останеш там?

Ърл Седлик:

Невъзможно е да се задържиш на върха. И доказателство за това е всичко, което става около нас, особено тук в България. Имам предвид влиянието на технологичния напредък. Технологиите непрекъснато се променят. Когато си на върха, тази промяна те прави най-уязвим. Затова и много компании, които бяха лидери, не след дълго биваха измествани от върха.

Каква е разликата между мениджъра и лидера?

Ърл Седлик:

Мениджърът е човек, който върши нещата правилно, докато лидерът върши правилните неща. В същото време обаче не е необходимо лидерът да си задава въпроса дали това, което върши, е правилното или не. Той разполага с възможностите на лидерството, за да се противопостави на съществуващата ситуация, но може да си позволи да направи неправилен избор. Мениджърът обаче трябва да е сигурен, че всичко, което прави, е извършено както трябва.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 11.11   307 г. – Лициний става римски император. 1572 г. – Датският астроном Тихо Брахе открива свръхнова в съзвездието Касиопея. 1611 г. – Сключен е...