Доверието е в основата на частното банкиране

17.10.2011 | 10:56
по статията работи:
Диана Митева, член на УС и изпълнителен директор на ДСК
Доверието е в основата на частното банкиране

Специално за Econ.bg

Интервю на Ралица Стоянова ( r.stoyanova@econ.bg )

Диана Митева е родена в гр. Чирпан. След завършване на Английската езикова гимназия в гр. Пловдив продължава образованието си в Университета за национално и световно стопанство, където придобива магистърска степен по макроикономика (1989 г.).

Митева започва кариерата си в банковата област в „Хиос Банк" (1993 - 1994 г.), продължава работа в „ИНГ Банк", клон София като директор на „Финансов контрол" и зам-изпълнителен директор (1994 - 1999 г.), след което се присъединява към екипа на „Демирбанк-България" като директор на „Финансов контрол" и старши мениджър по маркетинг, кредитиране и бизнес развитие (1999 - 2002 г.). В „Демирбанк България" тя става член на Управителния съвет и изпълнителен директор (януари 2002 - 2003 г.).

От октомври 2003 г. Митева е член на Управителния съвет и изпълнителен директор на Банка ДСК.

Владее английски и руски език.

Основната тема на разговора ни с нея беше частното банкиране, но използвахме възможността да й зададем няколко въпроса и за тенденциите в банкирането за физически лица и фирми.

Акценти:

  • Частното банкиране - грижа за личните финанси на заможни хора
  • Доверие, индивидуален подход, професионализъм, бързина, конфиденциалност - основни принципи на „банкирането за богати"
  • Търсенето на кредити продължава да е свито, интересът към депозитите се увеличава

Г-жо Митева, какво представлява частното банкиране и какви са основните му принципи?

Диана Митева:

Частното банкиране е услуга за заможни клиенти. Банката е насочила усилията си за постигане на техния пълен комфорт и задоволяване на специфичните им нужди. Именно частното банкиране им предлага този висок стандарт на обслужване и предимства, които всеки зает човек би оценил: индивидуална грижа, личен банков консултант, висок професионализъм при управлението на финансовите средства, осигуряване на гъвкави решения, съчетани с преференциални условия.

Личният банков консултант е на разположение на клиентите по всяко време. Той е професионалист, който е в състояние да ги обслужи прецизно и бързо по цялата гама продукти и финансови инструменти, да оцени правилно нуждите им, плановете, перспективите, за да състави максимално адаптивен план за вложения.

Основни принципи на частното банкиране са: индивидуален подход, професионализъм, бързина, конфиденциалност, и разбира се - доверие. Като цяло работата на частния банкер е да намира най-добрите решения за клиента си, дори и в нестандартни ситуации. Това е възможно, само ако съществуват добре изградени връзки на основата на доверието - тогава формулата за решенията е по-лесна за откриване.

От кога предлагате услугата "частно банкиране"?

Диана Митева:

Банка ДСК развива услугата „Частно банкиране" още от 2006 година - предизвикателството дойде не само от нуждата да отговорим на потребностите на клиентите ни, но и от нашия собственик - OTP Group, който има вече развит европейски модел в областта на този вид банкиране. Добрите практики сме възприели от него, като успоредно с това обновяваме и усъвършенстваме непрекъснато модела, възползвайки се от обратната връзка на нашите клиенти и от всеки добър пример в практиката. Банките имат преимуществото, че осигуряват всички услуги на едно място, функционирайки като стабилна финансова институция, а уникалността на услугата „Частно банкиране" е, че съчетава в едно всичко, което банката „произвежда".

Какво е условието човек да стане клиент на услугата „частно банкиране"?

Диана Митева:

Банка ДСК има няколко критерия, по които сегментира клиентите си: депозитна маса, кредитна експозиция или месечен доход. Достатъчно е клиентът да отговаря на поне едно от тези условия, за да ползва услугата: общо активи в банката по-големи или равни на 50 000 лева; кредит в размер по-голям или равен на 150 000 лева; нетен месечен доход по-голям или равен на 2000 лева.

Услугата е предназначена също и за обществено значими личности, за които смятаме, че времето е ценно и се стремим да сме полезни, отчитайки, че техните труд и усилия са от обществено значение.

Колко клиенти на услугата "частно банкиране" имате? Как бихте описали хората, които ползват частно банкиране?

Диана Митева:

На първия въпрос не бихме искали да даваме точни цифри като отговор. Предвид голямата клиентска база, на която стъпваме, а и като най-известната и разпознаваема банка, бихме казали, че имаме още потенциал в тази посока.

Частното банкиране е услуга, предназначена за заможните клиенти - състоятелни хора, които притежават значителни активи и имат по-сложни инвестиционни нужди. В нашия таргет попадат и хора, формиращи високи и средни доходи, които натрупват активи и имат потенциал да станат заможни. Клиентите ни са най-често предприемачи, собственици и управители на престижни фирми, висшият и средният мениджмънт на големи компании, хора със свободни професии, специалисти от различни области, журналисти, политици, хора на изкуството. Засилва се интересът и сред клиенти, работещи в чужбина, които имат нужда да ползват банкови услуги у нас.

Колко служители на ДСК обслужват тези клиенти?

Диана Митева:

Имаме развита мрежа от специализирани зони и центрове в 10 големи града на страната. За София, Варна, Пловдив и Бургас сме осигурили по няколко локации.

Финансово грамотни ли са богатите хора у нас?

Диана Митева:

Да, те винаги се интересуват от възможностите за инвестиция, от действащи конкурентни лихвени нива на различните финансови институции, от параметри и условия. Като цяло обаче финансовата им грамотност зависи от времето, което могат да отделят за странична информация, а и от сферата им на дейност.

Много е важно в този бум на информация и комуникационни канали да се пресява "информационният шум". Това е от полза при взимане на решение за по-сериозни по обеми сделки или такива, от които се повлияват сериозно животът и битът на клиента и семейството му - покупка на имот например. В такива случаи клиентите отделят време за набиране на нужната информация и внимателно обмислят всяко предложение, параметрите, преимущества и недостатъци, така че да вземат информирано решение.

Какви продукти предлагате на клиентите на частното банкиране и как определяте кой продукт е най-подходящ за даден клиент?

Диана Митева:

Всичко, което банката и дъщерните дружества произвеждат като продукт, се предлага на нашите клиенти. Естествено акцентът е според момента - едни не се колебаят да вложат в имоти, други в луксозни стоки, трети инвестират във взаимни фондове, структурирани продукти, застраховки, депозити...

Винаги се съобразяваме с намеренията на клиента, рисковия му профил, както и срочността на инвестицията. Рисковият профил разработваме посредством софтуерен модел на планиране, за да оценим правилно нуждите на съответния човек и да ги "срещнем" с паричните потоци на правилното време и място. Колкото до кредитирането - имаме решение за всяка ситуация.

Има ли потенциал за развитие частното банкиране у нас?

Диана Митева:

Две отправни точки има за отговора на този въпрос:

Първата е личната нагласа на всеки един клиент - частното банкиране въведе висок стандарт в банковите услуги и не вярвам да има човек, който би отказал такова обслужване. Ние имаме за цел достигането на европейските стандарти и смятаме, че все повече клиенти ще могат да отговорят на нашите критерии, а ние - на техните нужди и изисквания.

Втората има по-глобално измерение - това е потенциалът на обществото, а той е в пряка зависимост от функционирането на държавата и икономиката. Първокласните клиенти са част от това общество - по някакъв начин създават продукт, формират доход, имат място в социалната структура. Общ стремеж е да задържим тези клиенти, а идеята на частното банкиране е да обхване всеки един от тях чрез грижата за личните финанси.

Какви са тенденциите при кредитите и депозитите за физически лица през последните месеци?

Диана Митева:

Въпреки активността на банките и атрактивните оферти при кредитите, все още не се наблюдава съществена промяна по отношение на търсенето на кредити, което е доста свито в резултат на последиците от кризата. При ипотечните кредити тази тенденция допълнително се влияе и от пазара на имоти, който все още не е съживен напълно, а е концентриран в няколко от големите градове в страната. Независимо от това, за клиентите с по-висок стандарт на живот, каквито са клиентите "Частно банкиране", интересът към ипотечно кредитиране не намалява, а само става по-прецизен и отговорен. Не намалява и интересът към кредитните карти, тъй като все повече хора пътуват и за тях те стават незаменим спътник.

По отношение на депозитите - след кризата интересът към спестяване в банките нарасна неимоверно, което е обяснимо, от една страна с намаляване на възможностите за инвестиране и от друга с увеличаване доходността на банковите депозити. В областта на инвестициите във фондове - доста разнообразни са намеренията и желанията на клиентите, но като цяло в момента интересът към дялове на фондове не е голям.

Какъв е размерът на най-често теглените кредити от физически лица?

Диана Митева:

За потребителските кредити сумите варират в зависимост от нуждите на клиентите „Частно банкиране", които финансираме - за обзавеждане, ремонти, автомобили, рефинансиране на други кредити, в не малка част - просто за покриване на временен недостиг на средства. Често се случва непосредственият мотив за кредитиране да цели по-ниска сума, но клиентите преценяват, че могат да поемат тежестта на по-висок размер дълг.

Средният размер на потребителските кредити е около 25 000 лева. За ипотечните кредити има условно ограничителни условия - размер на обезпечението, цена на сделката, така че размерите на разрешените кредити са много разнообразни. При тях средният размер е около 80 000 евро.

"Размразихте" ли отпускането на кредити за малките и средните предприятия?

Диана Митева:

Банка ДСК не е „замразявала" кредитирането на малки и средни предприятия и е предлагала решения за финансиране на всички работещи фирми, които са наши или потенциални клиенти. Може да се каже, че по-скоро фирмите в изтеклите две години бяха „замразили" своите инвестиционни намерения и пристъпват към тях и до днес предимно когато те са свързани със субсидиите по оперативните програми на ЕС.

Банката е отворена към бизнес начинанията на настоящите ни или бъдещи потенциални клиенти. Освен собствените си продукти ДСК предлага и схеми за гарантиране - по споразумения с Националния гаранционен фонд и Общинския гаранционен фонд към Столична община, както и ресурси, предоставяни от ДФ "Земеделие", по силата на договори.

За нас е важно фирмите да имат ясна визия за ефекта от осъществяване на дадена инвестиция или получаване на оборотен кредит, както и мениджмънт, доказал добро управление в условията на кризата. Именно за тези мениджъри на фирми банката ще предлага и комплексно обслужване в зоните за частно банкиране, което ще обхваща както управлението на фирмените сметки, така и управлението на личните им сметки, в качеството им на физически лица.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...