Държавата да защити нашите авиопревозвачи

27.06.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Трябват ни поне две години, преди да отворим небето




Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

През последните две години авиопревозвачите у нас търпят огромни загуби заради рекордните цени на петрола на международния пазар. За разлика от големите световни авиокомпании обаче те не могат сами да оцелеят в тази ситуация и трябва да бъдат защитени от държавата, а не оставени сами да се борят с жестоката конкуренция на чуждите превозвачи. Трябват ни поне още две години, преди да отворим небето си за Low cost компаниите, да се стабилизираме на пазара, да обновим самолетния си парк и да утвърдим новите дестинации.

Господин Павлов, какво бе основното послание на 61-вата конференция на IATA в Токио, на която вие присъствахте?

Димитър Павлов:

Главният проблем, който се дискутираше в Токио, бе въвеждането на електронните билети, което от 2007 г. става задължително за всички авиопревозвачи. За да може да работят на принципа на интерлайн договорите, където компаниите си подават пътници помежду си, те трябва обезателно да въведат новата резервационна система. Тя облекчава големите и елитни авиокомпании в света. Те разполагат със собствени резервационни системи, превозват огромен брой пътници и с въвеждането на електронните билети наистина ще намалят значително своите разходи. Като казвам големи компании, имам предвид гигантите в авиационния бизнес, които реализират приходи, стотици пъти по-високи от тези на всички наши превозвачи, взети заедно.
За разлика от тях малките авиокомпании са в далеч по-неизгодна позиция, защото нямат собствени резервационни системи и трябва да използват глобалните, което няма да се отрази съществено върху разходите им за издаване на билети. От друга страна, ако искат да работят с големите в бранша, те трябва обезателно да приемат новите правила. В противен случай ще им бъде отказан интерлайн договор и така ще останат да се конкурират само с Low cost компаниите. Затова бе много важно на конференцията да предложим да бъде въведен таван на таксите, които компаниите ще плащат за включване в глобалните резервационни системи, което единствено ще даде шанс на по-малките в авиационния бизнес да оцелеят.

Продължава ли Хемус Ер да се интересува от приватизацията на България Ер?

Димитър Павлов:

Авиацията е лицето на една държава и усилията на всички в бранша трябва да са насочени към това да имаме стабилен и силен национален превозвач. Хемус Ер поддържа интереса си към приватизацията на България Ер, защото вижда в това шанс да се консолидира авиацията ни. Ще се радваме, ако се реализира идеята двете компании да се обединят и по този начин да се обхване трафикът от Европа през София за Далечния изток и обратно. Другата ни цел е да работим, за да направим Летище София хъб. В момента повечето от чуждите авиокомпании използват столичния авиопорт като транзитна точка, където пътниците преминават само за една нощ, за да оставят след това парите си в европейските хъбове. Ако Летище София стане хъб, това ще бъде полезно както за самия авиопорт, така и за нашите авиокомпании.

Обявихте се против отварянето на небето преди 2007 г.?

Димитър Павлов:

Апелираме към държавните структури да защитят националния капитал и българските авиокомпании. Не сме съгласни с откриването на небето сега, защото ни трябват поне още две години, за да се стабилизираме на пазара, за да обновим самолетния си парк и да утвърдим новите дестинации. Преди да допуснем Low cost компаниите у нас, трябва да дадем шанс на нашите превозвачи да развият този вид бизнес. Има много примери в Европа, които доказват как другите държави защитават интересите на своите превозвачи. Чехия създаде най-напред силна национална компания и едва тогава откри небето си за нискоразходните превозвачи. А ние правим точно обратното. Ето защо за мен това е равносилно на национално предателство.

проблемите

6 млрд. USD губи авиацията през 2005 г.

През 2004 г. авиопревозвачите в света са загубили 4.8 млрд. USD, а се очаква през 2005 г. тези загуби да достигнат 6 млрд. USD, посочи в своя годишен доклад Джовани Бисиниани, генерален директор на Международната асоциация на авиопревозвачите IATA. Според Бисиниани, докато авиокомпаиниите се стараят да се приспособят към новите условия, техните правителства не предприемат необходимите мерки за бързи реформи в сектора. Все още въздушният транспорт се разглежда като луксозен, а не като масов. Препоръките на IATA са да се намалят данъците на авиокомпаниите, които например в САЩ достигат до 26% за билет от 200 USD. Превозвачите са загубили през последната година и 5.6 млрд. USD от допълнителни разходи за сигурност. 12% от всички разходи на компаниите са за летищни такси и такси към националните центрове за въздушен контрол.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 02.10   1187 г. – Сирийският султан Саладин превзема Йерусалим след 88-годишно управление от кръстоносците. 1835 г. – С Битката при Гонзалес започва Тексаската...