Европа трябва да се запознае с магнетичния български дух

15.01.2008 | 14:11
по статията работи: Лили Бончева
Анелия Крушкова, Председател, Държавна агенция по туризъм
Европа трябва да се запознае с магнетичния български дух


Специално за Econ.bg


На 8 януари 2008 г. Държавната агенция по туризъм (ДАТ) обяви началото на националния конкурс по проект "Тракийският дух – изключителна българска туристическа дестинация". Чрез него ще се търси специална туристическа дестинация у нас, която би могла да бъде обявена за "Отлична европейска дестинация" (European Destination of Excellence - EDEN). Конкурсът е част от по-голям, общоевропейски конкурс, който се провежда с подкрепата на Европейската комисия. Тази година в него участват 17 европейски държави. След като всяка от тези страни избере своята най-добра национална дестинация, ще се проведе конкурс между проектите-победители и ще се определи една "отлична европейска дестинация". Проектът, класиран на първо място, ще получи възможност за рекламиране и финансиране от ЕС. С всички 17 избрани туристически дестинации пък ЕК ще състави карта на уникалните европейски дестинации. Документи за участие в конкурса могат да подават
(до 15 февруари 2008 г.) неправителствени организации, кметства, общини, културни институти, театри, читалища, туроператори и туристически консорциуми. След провеждане на изборна процедура на национално ниво, страната ни трябва да представи избора си в ЕК до 16 май. Допълнителна информация за конкурса, както и документите за участие в него, са публикувани на интернет страницата на кампанията www.eden2007.org . С г-жа Анелия Крушкова, Председател на ДАТ, разговаряме за конкурса, за равносметката на ДАТ за миналата година и за плановете за настоящата 2008 г.


Г-жо Крушкова, защо Държавната агенция по туризъм реши националният конкурс да се нарича "Тракийският дух – изключителна българска туристическа дестинация"?

Анелия Крушкова:


Избрахме това име с една-единствена цел – да популяризираме тракийското наследство, защото се оказва, че в Европа, макар и да имат информация за него, все още не е съвсем познато. Познати на Стария континент са редица материални предмети и обекти от тази култура, като гробниците, паметниците, намерени през последните години от археолозите, безкрайно ценните златни съкровища. Много е важно обаче да се презентира пред европейската общност тракийският дух - онова нещо, което не може да се пипне с ръка, да се заснеме с фотоапарат и да бъде обект на нашите визуални възможности. Идеята ни е да представим нашето усещане – духа на българина. Европа трябва да се запознае с магнетичната сила, която витае над територията на нашата страна.

Не смятате ли, че с това наименование на конкурса едни градове, в които има подчертано тракийско присъствие, са в по-изгодна позиция спрямо други?

Анелия Крушкова:


Не, напротив. Всички кандидати са поставени в конкурса при равни условия. В него могат да участват дестинации от всички краища на страната, без оглед на това дали върху тяхна територия има свидетелства за тракийското присъствие по българските земи или не - важното е те да не са много известни и все още да не са привлекли голям туристопоток, т.е. ще бъдат насърчавани по-слабо развитите райони, имащи потенциала да се превърнат в туристическа дестинация. Трябва да стане ясно, че градовете, в които се провеждат разяснителни семинари по проекта, са просто избрани центрове, каквото е изискването на Европейската комисия.

Има ли опасност победителят от този проект да засенчи други национални туристически дестинации като “Перперикон" и "Татул” в Родопите или “Хераклея Синтика” край Рупите?

Анелия Крушкова:


Не. Няма такава опасност. Нещата са коренно различни. Това е един европейски проект, в който се състезават европейски дестинации. Този проект няма да окаже влияние на нашето културно или археологическо наследство.

Смятате ли под някаква форма да подпомагате проекти като “Хераклеа Синтика”?

Анелия Крушкова:


Ние нямаме правото да участваме в такива проекти, тъй като когато те стартират, имат ясни критерии за това кой ги финансира и при какви обстоятелства. Задачата на ДАТ е да популяризира всички тези обекти, като ги включи в програмата на туристическата дестинация, наречена България. Ние нямаме право да популяризираме отделни обекти и населени места – колкото и атрактивни да са те. Задачата на Агенцията е да популяризира цялостно страната в чужбина.

В този аспект, за да можем да ги популяризираме, тези обекти трябва да са достатъчно атрактивни както за нашите, така и за чуждите туристи. Също така трябва да са социализирани – да имат санитарен възел, магазин, където туристът да може да си купи вода или карта. И не на последно място - да има екскурзовод и бариера за входна такса. При тези условия можем да говорим за цялостно оформен туристически обект. Няма ли някое от тези условия – те са просто един исторически факт, колкото и безценен да е той.

Какви са приоритените цели на Държавната агенция по туризъм през настоящата година?

Анелия Крушкова:


Тази година е обявена от Държавната агенция по туризъм за “Година на културния туризъм”. Това означава, че от този момент ние поставяме началото на една дългосрочна цел, чиято основна задача е да превърнем страната ни в търсена културна туристическа дестинация. Предстои да започне активна рекламна кампания, като резултатите от нея биха могли да бъдат факт едва след няколко години. Но е по-добре днес да започнем да мислим как най-добре и най-атрактивно да представим нашата богата култура.

Ясно ли е вече в какви изложения ще участва
страната ни тази година?

Анелия Крушкова:


Да, ясно е. За разлика от предните години, през настоящата сме отказали участие в 15 изложения, защото смятаме, че те не носят необходимите дивиденти на страната, по-скоро обратното - носят много разходи.

Как определяте изминалата 2007 г. за България – по-атрактивна дестинация ли е станала?

Анелия Крушкова:


Самите резултати показват, че се наблюдава увеличение на туристопотока у нас. На тази база можем да кажем, че имаме един добър успех. Трябва да признаем, че има още много неща, които трябва да направим. Въпреки това, вървим в правилната посока.


Интервю на Апостол Апостолов
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 11.11   307 г. – Лициний става римски император. 1572 г. – Датският астроном Тихо Брахе открива свръхнова в съзвездието Касиопея. 1611 г. – Сключен е...