Специално за Econ.bg
На 8 януари 2008 г. Държавната агенция по туризъм (ДАТ) обяви началото на националния конкурс по проект "Тракийският дух – изключителна българска
туристическа дестинация". Чрез него ще се търси специална туристическа дестинация у нас, която би могла да бъде обявена за "Отлична европейска дестинация" (European Destination of Excellence -
EDEN). Конкурсът е част от по-голям, общоевропейски конкурс, който се провежда с подкрепата на Европейската комисия. Тази година в него участват 17 европейски държави. След като всяка от тези страни
избере своята най-добра национална дестинация, ще се проведе конкурс между проектите-победители и ще се определи една "отлична европейска дестинация". Проектът, класиран на първо място, ще получи
възможност за рекламиране и финансиране от ЕС. С всички 17 избрани туристически дестинации пък ЕК ще състави карта на уникалните европейски дестинации. Документи за участие в конкурса могат да
подават (до 15 февруари 2008 г.) неправителствени организации, кметства, общини, културни институти, театри, читалища, туроператори и туристически консорциуми. След провеждане на
изборна процедура на национално ниво, страната ни трябва да представи избора си в ЕК до 16 май. Допълнителна информация за конкурса, както и документите за участие в него, са публикувани на интернет
страницата на кампанията www.eden2007.org . С г-жа Анелия
Крушкова, Председател на ДАТ, разговаряме за конкурса, за равносметката на ДАТ за миналата година и за плановете за настоящата 2008 г.
Г-жо Крушкова, защо Държавната агенция по туризъм реши националният конкурс да се нарича "Тракийският дух – изключителна българска туристическа дестинация"?
Анелия Крушкова:
Избрахме това име с една-единствена цел – да популяризираме тракийското наследство, защото се оказва, че в Европа, макар и да имат информация за него, все още не е съвсем познато. Познати на Стария
континент са редица материални предмети и обекти от тази култура, като гробниците, паметниците, намерени през последните години от археолозите, безкрайно ценните златни съкровища. Много е важно обаче
да се презентира пред европейската общност тракийският дух - онова нещо, което не може да се пипне с ръка, да се заснеме с фотоапарат и да бъде обект на нашите визуални възможности. Идеята ни е да
представим нашето усещане – духа на българина. Европа трябва да се запознае с магнетичната сила, която витае над територията на нашата страна.
Не смятате ли, че с това наименование на конкурса едни градове, в които има подчертано тракийско присъствие, са в по-изгодна позиция спрямо други?
Анелия Крушкова:
Не, напротив. Всички кандидати са поставени в конкурса при равни условия. В него могат да участват дестинации от всички краища на страната, без оглед на това дали върху тяхна територия има
свидетелства за тракийското присъствие по българските земи или не - важното е те да не са много известни и все още да не са привлекли голям туристопоток, т.е. ще бъдат насърчавани по-слабо развитите
райони, имащи потенциала да се превърнат в туристическа дестинация. Трябва да стане ясно, че градовете, в които се провеждат разяснителни семинари по проекта, са просто избрани центрове, каквото е
изискването на Европейската комисия.
Има ли опасност победителят от този проект да засенчи други национални туристически дестинации като “Перперикон" и "Татул” в Родопите или “Хераклея Синтика” край Рупите?
Анелия Крушкова:
Не. Няма такава опасност. Нещата са коренно различни. Това е един европейски проект, в който се състезават европейски дестинации. Този проект няма да окаже влияние на нашето културно или
археологическо наследство.
Смятате ли под някаква форма да подпомагате проекти като “Хераклеа Синтика”?
Анелия Крушкова:
Ние нямаме правото да участваме в такива проекти, тъй като когато те стартират, имат ясни критерии за това кой ги финансира и при какви обстоятелства. Задачата на ДАТ е да популяризира всички тези
обекти, като ги включи в програмата на туристическата дестинация, наречена България. Ние нямаме право да популяризираме отделни обекти и населени места – колкото и атрактивни да са те. Задачата на
Агенцията е да популяризира цялостно страната в чужбина.
В този аспект, за да можем да ги популяризираме, тези обекти трябва да са достатъчно атрактивни както за нашите, така и за чуждите туристи. Също така трябва да са социализирани – да имат санитарен
възел, магазин, където туристът да може да си купи вода или карта. И не на последно място - да има екскурзовод и бариера за входна такса. При тези условия можем да говорим за цялостно оформен
туристически обект. Няма ли някое от тези условия – те са просто един исторически факт, колкото и безценен да е той.
Какви са приоритените цели на Държавната агенция по туризъм през настоящата година?
Анелия Крушкова:
Тази година е обявена от Държавната агенция по туризъм за “Година на културния туризъм”. Това означава, че от този момент ние поставяме началото на една дългосрочна цел, чиято основна задача е да
превърнем страната ни в търсена културна туристическа дестинация. Предстои да започне активна рекламна кампания, като резултатите от нея биха могли да бъдат факт едва след няколко години. Но е
по-добре днес да започнем да мислим как най-добре и най-атрактивно да представим нашата богата култура.
Ясно ли е вече в какви изложения ще участва страната ни тази година?
Анелия Крушкова:
Да, ясно е. За разлика от предните години, през настоящата сме отказали участие в 15 изложения, защото смятаме, че те не носят необходимите дивиденти на страната, по-скоро обратното - носят много
разходи.
Как определяте изминалата 2007 г. за България – по-атрактивна дестинация ли е станала?
Анелия Крушкова:
Самите резултати показват, че се наблюдава увеличение на туристопотока у нас. На тази база можем да кажем, че имаме един добър успех. Трябва да признаем, че има още много неща, които трябва да
направим. Въпреки това, вървим в правилната посока.
Интервю на Апостол Апостолов