Специално за Econ.bg
- Мин. Калчев, кои са основните моменти в Стратегията за модернизация на администрацията?
Мин. Калчев:
- Всички промени свързани с модернизацията на българската администрация са необходими във връзка с прилагане на европейските стандарти в административното обслужване, увеличаване на административния капацитет и подготовка за прилагане на "аки комюнитер" в практиката на нашите административни структури. Под "държавна администрация", трябва да се разбира администрацията на всички нива – общинска, областна, министерства, агенции и т.н. На първо време бяха приети някои частични корекции в закона за администрацията и закона за държавния служител. В момента се готви нова промяна в закона за държавния служител, която е насочена към създаване на по-добри условия за реализация на кадрите в държавната администрация, гарантиране на тяхното професионално израстване и обучение. Целта е държавната администрация да бъде по-отворена за опитни кадри от бизнеса. Правят се редица проекти по отношение на приетата Стратегия за обучение на служителите в държавната администрация. Във всички доклади на Европейската комисия, на Световната банка, на Сигма през последните години се отчита недостатъчният административен капацитет, включително във връзка с усвояване на предприсъединителните фондове. Във връзка със Стратегията за обучение на административния персонал се отделят 0.8 % от фонд работна заплата. На следващо място е приетата Стратегия по оценка на трудовото изпълнение по окачествяване работата на административните кадри, вследствие на която ще се създаде ефективна система за израстване в рангове и заплащане. Проектът е за около 3 милиона долара за 3 години и е 100 % финансиран от Английското външноикономическо министерство по линия на DEFEAT. Английското правителство финансира и проекта "Обслужване на едно гише". Съвместно с Правителството на германската провинция Северен Рейн Вестфалия работим по проект за създаването на нов закон за обществените поръчки. По линия на ФАР и на DEFEAT имаме финансиране в размер на 1.400.000 паунда от английското правителство, които са за проекта за електронно правителство.
Това са основните акценти на административната реформа. Насоките за развитие са: увеличаване на административния капацитет, вследствие на една много интензивна програма за обучение; работата по електронното правителство и стратегията за оценка на изпълнението на трудовите задачи на административните кадри. След приключване на тригодишната програма, ние трябва да сме в състояние да покажем, че сме готови за прилагане на европейското законодателство.
- Какви услуги предвиждате в програмата за развитие на Електронно правителство?
Мин. Калчев:
- През ноември 2001 г. България подписа Меморандум в Брюксел, според който всички страни, членки и нечленки на ЕС, се ангажираха с т.нар. програми e-Government. Съгласно меморандума, до 2005 година ние трябва да изградим тази система в България. Системата на електронно правителство включва 12 вида услуги за гражданите и 8 вида услуги за бизнеса, които трябва да бъдат осигурявани он-лайн. За гражданите тук се включват декларации за подоходните данъци, услуги по търсене на работа от бюрата по труда, социални осигуровки, помощи за безработни, добавки за деца, медицински разходи, стипендии, лични документи, регистрация на МПС, подаване на документи за строителни разрешения, декларации до полицията, публични библиотеки, свидетелства за раждане и брак, дипломи за средно и висше образование, смяна на адресна регистрация, включително услуги свързани със здравеопазването. Услугите за бизнеса касаят главно социални осигуровки за заетите, декларации за корпоративни данъци и ДДС, регистрации на нови фирми, изпращане на данни до статистиката, митнически декларации, разрешения свързани с екологични изисквания и обществени поръчки. Напредъкът по предоставяне на тези услуги ще се оценява по следните 4 степени: предоставяне на он-лайн информация за услугите, еднопосочно взаимодействие, двупосочно взаимодействие и цялостно обслужване он-лайн, включително доставки и разплащане. Това са административните услуги, които сме се ангажирали да предоставим на гражданите и бизнеса, съгласно меморандума. Основният проблем в това отношение са финансовите ресурси. Главна задача е изграждането на национална оптична кабелна система т.е. създаване на националната инфраструктура, по което работим в момента. Друг кръг въпроси са от законодателен характер. Законът за електронния подпис е приет и в момента тече сертифицирането по него. Приети са и законите за класифицираната информация на МВР и за защита на личните данни на гражданите. Предстои приемането на закона за електронната търговия.
В момента всяко министерство работи по собствена информационна система. За осъществяването на проекта за електронно правителство, тези информационни системи трябва да могат да общуват помежду си, т.е. да се интегрират. Това е трудна задача, поради административната отчужденост на отделните ведомства. Необходим е пакет от нормативни актове, нормативна база за осъществяване на тази дейност. Подписали сме договор за финансиране с американското правителство за 340 000 долара, който обхваща изследване на наличните информационни системи, условията за свързването им и необходимостта от нова нормативна база за спомагане обмена на информация. През ноември предстои среща за договаряне на цялостната помощ за проекта с американското правителство. За съжаление, имаме проблеми с финансирането от бюджетна гледна точка, поради което ще търсим различни донорски програми. Основната тежест от финансова гледна точка остава в отделните министерства, които трябва да разработят информационните системи. Необходимо е да приемем стратегията в кратки срокове, за да се знае, че работим в една насока.
- Кои са предпоставките за успешна реализация на концепцията за обслужване на гражданите на "едно гише"?
Мин. Калчев:
- Основната предпоставка за реализация на програмата "обслужване на едно гише" е комуникацията между отделните информационни системи. Програмата "Електронно правителство" и "Обслужване на едно гише" имат много допирни точки. Ако осигурим 20-те вида он-лайн услуги за гражданите и бизнеса, ще създадем и нужните предпоставки за обслужване на едно гише. E-government означава национална интегрирана информационна система. Това не е самоцел и тези 20 услуги са само началото. Предвидено е проектът да се разширява. До 2005 г. ние сме длъжни да се ръководим от общите стандарти в Европа. Идеята е национално интегрираните информационни системи да бъдат обвързани в паневропейска интегрирана информационна система. Крайната цел е обвързване с европейската информационна система, така че гражданите да могат да получават административно обслужване он-лайн от всяка точка на Европа. Тук има някои приложни затруднения. За да работи една такава система е необходимо минимум 25 % от населението да имат достъп до Интернет. В тази насока ще ползваме опита на Великобритания и други напреднали държави. Трябва да се осигурят компютъризирани работни места, да се помисли и за хората, които не могат да работят с Интернет, за инвалиди и т.н.
- Готови ли са българските граждани за въвеждане на електронна документация?
Мин. Калчев:
- Необходим е много интензивен ПР в това отношение. Убеден съм, че болшинството от българските граждани нямат представа от това, което подготвяме, не знаят какво е e-Government. Трябва да ангажираме медиите, така че гражданите да разберат ползите от проекта. Преимуществата са много. Освен, че се осигуряват 24-часови услуги он-лайн, Интернет обслужването е сериозна превенция срещу корупцията. Когато между гражданите и извършителя на услугите стой компютъра, а не чиновника, корупцията в администрацията до голяма степен се предотвратява. Американската агенция за международно развитие USAID предостави 6 800 000 долара безвъзмездна помощ за информационните системи на Министерство на правосъдието и Сметната палата, именно като антикорупционна мярка. Надявам се, че ще получим сериозна помощ и във връзка със съставянето на закона за електронната търговия, по силата на който да се провеждат и търгове по електронен път. Този закон също ще бъде сериозна превенция против корупцията.
- През ноември 2001 г. България подписа Меморандум в Брюксел, според който всички страни, членки и нечленки на ЕС, се ангажираха с т.нар. програми e-Government. Съгласно меморандума, до 2005 година ние трябва да изградим тази система в България. Системата на електронно правителство включва 12 вида услуги за гражданите и 8 вида услуги за бизнеса, които трябва да бъдат осигурявани он-лайн. За гражданите тук се включват декларации за подоходните данъци, услуги по търсене на работа от бюрата по труда, социални осигуровки, помощи за безработни, добавки за деца, медицински разходи, стипендии, лични документи, регистрация на МПС, подаване на документи за строителни разрешения, декларации до полицията, публични библиотеки, свидетелства за раждане и брак, дипломи за средно и висше образование, смяна на адресна регистрация, включително услуги свързани със здравеопазването. Услугите за бизнеса касаят главно социални осигуровки за заетите, декларации за корпоративни данъци и ДДС, регистрации на нови фирми, изпращане на данни до статистиката, митнически декларации, разрешения свързани с екологични изисквания и обществени поръчки. Напредъкът по предоставяне на тези услуги ще се оценява по следните 4 степени: предоставяне на он-лайн информация за услугите, еднопосочно взаимодействие, двупосочно взаимодействие и цялостно обслужване он-лайн, включително доставки и разплащане. Това са административните услуги, които сме се ангажирали да предоставим на гражданите и бизнеса, съгласно меморандума. Основният проблем в това отношение са финансовите ресурси. Главна задача е изграждането на национална оптична кабелна система т.е. създаване на националната инфраструктура, по което работим в момента. Друг кръг въпроси са от законодателен характер. Законът за електронния подпис е приет и в момента тече сертифицирането по него. Приети са и законите за класифицираната информация на МВР и за защита на личните данни на гражданите. Предстои приемането на закона за електронната търговия.
В момента всяко министерство работи по собствена информационна система. За осъществяването на проекта за електронно правителство, тези информационни системи трябва да могат да общуват помежду си, т.е. да се интегрират. Това е трудна задача, поради административната отчужденост на отделните ведомства. Необходим е пакет от нормативни актове, нормативна база за осъществяване на тази дейност. Подписали сме договор за финансиране с американското правителство за 340 000 долара, който обхваща изследване на наличните информационни системи, условията за свързването им и необходимостта от нова нормативна база за спомагане обмена на информация. През ноември предстои среща за договаряне на цялостната помощ за проекта с американското правителство. За съжаление, имаме проблеми с финансирането от бюджетна гледна точка, поради което ще търсим различни донорски програми. Основната тежест от финансова гледна точка остава в отделните министерства, които трябва да разработят информационните системи. Необходимо е да приемем стратегията в кратки срокове, за да се знае, че работим в една насока.
- Кои са предпоставките за успешна реализация на концепцията за обслужване на гражданите на "едно гише"?
Мин. Калчев:
- Основната предпоставка за реализация на програмата "обслужване на едно гише" е комуникацията между отделните информационни системи. Програмата "Електронно правителство" и "Обслужване на едно гише" имат много допирни точки. Ако осигурим 20-те вида он-лайн услуги за гражданите и бизнеса, ще създадем и нужните предпоставки за обслужване на едно гише. E-government означава национална интегрирана информационна система. Това не е самоцел и тези 20 услуги са само началото. Предвидено е проектът да се разширява. До 2005 г. ние сме длъжни да се ръководим от общите стандарти в Европа. Идеята е национално интегрираните информационни системи да бъдат обвързани в паневропейска интегрирана информационна система. Крайната цел е обвързване с европейската информационна система, така че гражданите да могат да получават административно обслужване он-лайн от всяка точка на Европа. Тук има някои приложни затруднения. За да работи една такава система е необходимо минимум 25 % от населението да имат достъп до Интернет. В тази насока ще ползваме опита на Великобритания и други напреднали държави. Трябва да се осигурят компютъризирани работни места, да се помисли и за хората, които не могат да работят с Интернет, за инвалиди и т.н.
- Готови ли са българските граждани за въвеждане на електронна документация?
Мин. Калчев:
- Необходим е много интензивен ПР в това отношение. Убеден съм, че болшинството от българските граждани нямат представа от това, което подготвяме, не знаят какво е e-Government. Трябва да ангажираме медиите, така че гражданите да разберат ползите от проекта. Преимуществата са много. Освен, че се осигуряват 24-часови услуги он-лайн, Интернет обслужването е сериозна превенция срещу корупцията. Когато между гражданите и извършителя на услугите стой компютъра, а не чиновника, корупцията в администрацията до голяма степен се предотвратява. Американската агенция за международно развитие USAID предостави 6 800 000 долара безвъзмездна помощ за информационните системи на Министерство на правосъдието и Сметната палата, именно като антикорупционна мярка. Надявам се, че ще получим сериозна помощ и във връзка със съставянето на закона за електронната търговия, по силата на който да се провеждат и търгове по електронен път. Този закон също ще бъде сериозна превенция против корупцията.