Специално за Econ.bg.
- Господин Полак, какво представляват решенията на фирма "Novell" за изграждане на електронно правителство във Великобритания?
Бистрик Полак:
- Във всяка страна мислят различни неща за т.нар. електронно правителство. На практика в Европа най-напредналите страни в областта на информационните технологии са Ирландия и Швеция.
Във Великобритания са правени много неща, които се наричат e-government и ние в "Novell" се гордеем, че едно от тези неща е правено от нас. Там работихме по два проекта. Единият беше първия по рода си дори в Европа проект за изграждане на електронна местна администрация - https://www.bracknell-forest.gov.uk/. Тази община Bracknell е с население от 120 хиляди души и е избрана неслучайно, тъй като прилича на Силиконовата долина в САЩ - там нивото на компютърна грамотност на гражданите е доста високо. Накрая се оказа, че 80% от жителите за две години, откакто е създадена системата, са осъществили достъп до нея.
Услугите, които този сайт предоставя на жителите на общината, са най-разнообразни. Там можеш да видиш какви данъци имаш да плащаш, можеш да подадеш заявление за облекчение на данъците, ако имаш това право, да си платиш местния данък по електронен път. Можеш да подадеш молба за ремонт на общинско жилище или сигнал за ремонт на обществената инфраструктура - улично осветление, път, водопровод.
Целият разрешителен режим по строителството също минава оттам - всеки гражданин може да се осведоми във всеки един момент кой служител му движи преписката, може да коментира в мрежата действията на администрацията.
И това е само началото на системата. Автоматизират се и други дейности. Примерно, можеш да регистрираш куче, да получиш разрешение за паркиране.
Изобщо, цялата система е измислена така, че да се затвори дигиталната пропаст, т.е. разстоянието между хората, които имат компютърна грамотност и тези, които нямат. И тъй като не всеки човек разполага с компютър в къщи, достъпът до системата е направен обществен - във Великобритания компютрите в училищата са със свободен достъп след часовете, има много компютри с достъп до Интернет по железопътните гари и в обществените сгради.
- Колко време отне изграждането на системата и какъв е приносът на "Novell" в нея?
Бистрик Полак:
- Шест седмици. Но имайте предвид, че доста дълго време отне само описанието на дейностите, които общината трябваше да реорганизира. Това се правеше паралелно с процеса на прецизиране на операциите, полагането на инфраструктурата, хардуера.
"Novell" няма конкретни разработки за системата като софтуерни продукти или хардуер. Един от продуктите, обаче, вложени в системата, който е наша разработка, е eDirectory /www.novell.com/. Това е базата данни, която държи всички права за ползване на системата, така че това е нейното сърце. Там се намира т.нар iChain, който проверява всички данни.
- Колко е струвало на британския данъкоплатец изграждането на тази система?
Бистрик Полак:
- Тригодишният проект, доведен до самия му край, струва милиони долари. Точната сума е тайна, но като казвам "милиони" имам предвид под 5 млн.
- Смятате ли, че и в България изграждането на електронно правителство ще отнеме толкова време?
Бистрик Полак:
- Не, защото на всички нива може и трябва да се работи паралелно. Но най-лесно и бързо ефектът се чувства на ниво местна администрация.
Един пример - в Англия работихме и над проект за изграждане на сайт за обществени поръчки на Министерството на отбраната. То има своя списък с доставчици, които имат парола за влизане в сайта и всичко за търговете, които обявява министерството, минава през този сайт. Изграждането му беше лесно и бързо, а ефектът - огромен. Така целият процес по избор на доставчици става бърз, открит, прозрачен и евтин. А британците вече говорят, че така спестяват милиони лири. При положение, че през този сайт се въртят около 2 млрд. лири.
- По-различно ли ще изглежда изграждането на електронно правителство у нас и в страни като нашата, където телекомуникационната структура е по-слаба, а трафикът - по-малък?
Бистрик Полак:
- Всеки софтуерен продукт е предназначен да работи в различни системи. Задачата на системния администратор е да конфигурира така решението, че да подбере най-подходящите продукти.
Типичен пример в това отношение са двата ни проекта за цялостно изграждане на електронизирана данъчна система. Само че единият е в Албания, а другият във Франция, с нейните 55 милиона данъкоплатци. Във Франция тази система изградихме с помощта на партньорите ни от Euriware.
- Как ще коментирате обвързването на българското правителство с "Microsoft" в контекста на идеите да се изгради българско електронно правителство?
Бистрик Полак:
- Доколкото знам договорът засяга настолните компютри на администрацията, а не сървърите. Фактически, "Microsoft" не произвежда и не би могъл да достави голяма част от продуктите и решенията за такава система.
Сигурността, да не говорим за сигурността на компютрите на държавната администрация, е нещо много важно. А "Microsoft" също се явиха на търга за изграждане на данъчната система на Франция, но отпаднаха именно по този критерий.
- Колко би струвало като цяло на България да изгради едно действащо електронно правителство?
Бистрик Полак:
- Много трудно може да се отговори на този въпрос. Важно е да се дефинира системата, да се види от какво има нужда, да се направят съответните проучвания. Трябват много действия в самата администрация, за които правителството може да намери безвъзмездна финансова помощ. Освен това е важно да се прецени какво от досегашната система трябва да се запази. А не да се изхвърля и утре да се окаже, че и новата система има компоненти, които трябва да се заменят после с нови.
Днес вече има и много възможности една действаща система примерно за плащане на данъците, да се финансира отчасти и от икономиите, които тя ще направи в процеса на работата си. Всичко това прави изчислението на някаква относително точна сума преди почването на работа по такива проекти, почти невъзможно.
- Смятате ли, че и в България изграждането на електронно правителство ще отнеме толкова време?
Бистрик Полак:
- Не, защото на всички нива може и трябва да се работи паралелно. Но най-лесно и бързо ефектът се чувства на ниво местна администрация.
Един пример - в Англия работихме и над проект за изграждане на сайт за обществени поръчки на Министерството на отбраната. То има своя списък с доставчици, които имат парола за влизане в сайта и всичко за търговете, които обявява министерството, минава през този сайт. Изграждането му беше лесно и бързо, а ефектът - огромен. Така целият процес по избор на доставчици става бърз, открит, прозрачен и евтин. А британците вече говорят, че така спестяват милиони лири. При положение, че през този сайт се въртят около 2 млрд. лири.
- По-различно ли ще изглежда изграждането на електронно правителство у нас и в страни като нашата, където телекомуникационната структура е по-слаба, а трафикът - по-малък?
Бистрик Полак:
- Всеки софтуерен продукт е предназначен да работи в различни системи. Задачата на системния администратор е да конфигурира така решението, че да подбере най-подходящите продукти.
Типичен пример в това отношение са двата ни проекта за цялостно изграждане на електронизирана данъчна система. Само че единият е в Албания, а другият във Франция, с нейните 55 милиона данъкоплатци. Във Франция тази система изградихме с помощта на партньорите ни от Euriware.
- Как ще коментирате обвързването на българското правителство с "Microsoft" в контекста на идеите да се изгради българско електронно правителство?
Бистрик Полак:
- Доколкото знам договорът засяга настолните компютри на администрацията, а не сървърите. Фактически, "Microsoft" не произвежда и не би могъл да достави голяма част от продуктите и решенията за такава система.
Сигурността, да не говорим за сигурността на компютрите на държавната администрация, е нещо много важно. А "Microsoft" също се явиха на търга за изграждане на данъчната система на Франция, но отпаднаха именно по този критерий.
- Колко би струвало като цяло на България да изгради едно действащо електронно правителство?
Бистрик Полак:
- Много трудно може да се отговори на този въпрос. Важно е да се дефинира системата, да се види от какво има нужда, да се направят съответните проучвания. Трябват много действия в самата администрация, за които правителството може да намери безвъзмездна финансова помощ. Освен това е важно да се прецени какво от досегашната система трябва да се запази. А не да се изхвърля и утре да се окаже, че и новата система има компоненти, които трябва да се заменят после с нови.
Днес вече има и много възможности една действаща система примерно за плащане на данъците, да се финансира отчасти и от икономиите, които тя ще направи в процеса на работата си. Всичко това прави изчислението на някаква относително точна сума преди почването на работа по такива проекти, почти невъзможно.