Специално за Econ.bg
- Какво налага приемането на нов Закон за регионалното развитие?
Петя Гегова:
- Действащият закон за регионалното развитие, приет през 1999 г., постави началото на формиране на политиката за регионално развитие на Република България. Сериозен проблем при неговото разработване, приемане и предлагане е, че той не беше основан на цялостна и съобразена с условията към момента на приемането му национална стратегия за регионалното развитие. Основните постановки на Закона за регионалното развитие не бяха съобразени и с разпоредбите на Регламент 1260/1999 на Европейския съюз, който урежда реда и условията за получаване на средства от Структурните фондове - безспорно важен в бъдеще източник на финансиране на регионалната ни политика. В същото време, преговорният процес за членството на България в Европейския съюз по Глава 21 "Регионална политика и координация на структурните инструменти" изпитва затруднения поради "несъответствието на действащия закон с европейското законодателство". В приетата от правителството Стратегия за участието на Република България в Структурните фондове и Кохезионния Фонд на ЕС се предвижда усъвьршенстване на законодателството в тази насока, изключително на Закона за регионалното развитие.
По-конкретно, в действащия Закон за регионалното развитие се проявиха редица несъвършенства. Създадена бе система от некоординирани помежду си, често дублиращи се и неефективно работещи планови документи, които не отговарят на изискванията към формата и съдържанието на съответните документи в европейското законодателство. Законовата уредба, свързана със създаването на различните видове планове, програми и стратегии по закона, както и с техния обем и съдържание, бе твърде непълна. Това доведе до големи проблеми при изработването и изпълнението на плановите документи, наложили издаването на редица подзаконови актове на Министерския съвет, както и тълкувателни писма на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Органите, провеждащи политиката за регионално развитие имаха неясни, неудачно и недостатъчно императивно формулирана правомощия ифункции, липсваше ефективна система за координация и контрол върху дейността им. Законът не реши проблемите, свързани с ресурсното осигуряване на регионалното развитие - не бяха ясно и точно дефинирани източниците и механизмите на финансиране, както и системата за целесъобразно и законосъобразно усвояване на предоставените средства. Не получи подходяща регламентация и системата за наблюдение и оценка на действията, свързани с изпълнението на плановите документи. Липсваха ясни критерии и индикатори, въз основа на които да се определят степента на изпълнение на целите на различните планове и програми, както и да бъдат предприети коригиращи действия. Не бе въведена правна уредба, която своевременно да осигури създаването на информационно осигуряване за нуждите на регионалното развитие.
- Как ще бъде разделена територията на страната? Какво цели обособяването на региони за развитие и райони за целенасочено въздействие?
Петя Гегова:
- Проектозаконът за регионалното развитие предвижда определянето на два вида територии, в чиито граници се концентрира провеждането на политика за регионално развитие. На територията на Република България се обособяват райони за планиране с цел ефективно реализиране на стратегии, планове и програми за тяхното ускорено икономическо н социално развитие, съответстващи на ниво NUTS II по Евростат. Районите за планиране са съставени от определен брой области, в зависимост от географското им разположение. Нормативно се определя ред, по който могат да се променят границите на плановите райони. Това е необходимо, за да се отговори в случаи на изисквания, които биха възникнали като резултат от промени, свързани с Регламенти на ЕС или по други причини от вътрешен характер.
В границите на областите се обособяват райони за целенасочено въздействие с цел подпомагане на икономическото и социалното им преструктуриране и поеодоляване на неблагоприятното състояние, в което се намират. Районите за целенасочено въздействие обхващат територията на една или повече общини. В тези райони ще се прилагат комплексни мерки, насочени към решаване на специфични проблеми и намаляване на вътрешнорегионалните различия.
- С какво това делене на територията ще е по-ефективно от досегашното?
Петя Гегова:
- С проектозакона за регионалното развитие не се предвижда въвеждане наново териториално деление ни страната. Запазват се шестте района на планиране, със следните центрове и териториален обхват:
Северозападен район за планиране с центьр Видин, обхващащ областите Видин, Враца и Монтана;
Северен централен район за планиране с център Русе, обхващащ областите Русе, Велико Търново, Габрово, Плевен и Ловеч;
Североизточен район за планиране с център Варна, обхващащ областите Варна, Търговище, Шумен, Разград, Силистра и Добрич;
Югоизточен район за планиране с център Бургас, обхващащ областите Бургас, Сливен и Ямбол;
Южен централен район за планиране с център Пловдив, обхващащ областите Пловдив, Кърджали, Хасково, Пазарджик, Смолян и Стара 3aгора;
Югозападен район за планиране с център София, обхващащ областите София, Софийска, Кюстендил, Благоевград и Перник.
- Как ще се финансира регионалното развитие?
Петя Гегова:
- Естествено е вниманието към финансирането на регионалното развитие, тьй като в много случаи липсата на средства пречи на нормалното действие на иначе добри закони. В проектозакона се изяснени въпросите, свързани с финансирането и държавното подпомагане на регионалното развитие. Източници на финансиране на регионалното развитие са държавният бюджет, бюджетите на общините; участие на физически и юридически лица, международни финансови институции и други. Средствата ще се разходват за финансиране на мерки, включени в Националната оперативна програма за регионално развитие и съфинансиранe към средствата от фондовете на ЕС, съгласно подписаните споразумения Държавата ще подпомага регионалното развитие в съответствие със Закона за държавните помощи.
- Какви са очакваните резултати от прилагането на закона?
Петя Гегова:
- Предвиждаме, с направените промени, Законът за регионалното развитие да стане един действително работещ нормативен акт, приведен в съответствие сьс законодателството на Европейския съюз. По този начин, законът ще отговори на актуалните потребности за нормативно уреждане на обществените отношения в тази област и ще създаде законовата база за изграждане на необходимите връзки и взаимодействие между различните органи и планови документи. А това от своя страна ще допринесе за осъществяване целите на регионалното развитие, а именно: създаване на условия за устойчиво и балансирано развитие на районите в Република България; създаване на предпоставки за намаляване на междурегионални и вътрешнорегионални различия в икономическото развитие на районите, осигуряване на условия за растеж на заетостта и доходите на населението в районите със специфични проблеми; развитие на трансгранично сътрудничество. От своя страна, успешното осъществяване на целите на регионалното развитие ще допринесе за изграждане на необходимата инженерна и социална инфраструктура, за създаване на по-добри условия за бизнеса, а оттам - до по-добър живот на гражданите на България.
- Как ще бъде разделена територията на страната? Какво цели обособяването на региони за развитие и райони за целенасочено въздействие?
Петя Гегова:
- Проектозаконът за регионалното развитие предвижда определянето на два вида територии, в чиито граници се концентрира провеждането на политика за регионално развитие. На територията на Република България се обособяват райони за планиране с цел ефективно реализиране на стратегии, планове и програми за тяхното ускорено икономическо н социално развитие, съответстващи на ниво NUTS II по Евростат. Районите за планиране са съставени от определен брой области, в зависимост от географското им разположение. Нормативно се определя ред, по който могат да се променят границите на плановите райони. Това е необходимо, за да се отговори в случаи на изисквания, които биха възникнали като резултат от промени, свързани с Регламенти на ЕС или по други причини от вътрешен характер.
В границите на областите се обособяват райони за целенасочено въздействие с цел подпомагане на икономическото и социалното им преструктуриране и поеодоляване на неблагоприятното състояние, в което се намират. Районите за целенасочено въздействие обхващат територията на една или повече общини. В тези райони ще се прилагат комплексни мерки, насочени към решаване на специфични проблеми и намаляване на вътрешнорегионалните различия.
- С какво това делене на територията ще е по-ефективно от досегашното?
Петя Гегова:
- С проектозакона за регионалното развитие не се предвижда въвеждане наново териториално деление ни страната. Запазват се шестте района на планиране, със следните центрове и териториален обхват:
Северозападен район за планиране с центьр Видин, обхващащ областите Видин, Враца и Монтана;
Северен централен район за планиране с център Русе, обхващащ областите Русе, Велико Търново, Габрово, Плевен и Ловеч;
Североизточен район за планиране с център Варна, обхващащ областите Варна, Търговище, Шумен, Разград, Силистра и Добрич;
Югоизточен район за планиране с център Бургас, обхващащ областите Бургас, Сливен и Ямбол;
Южен централен район за планиране с център Пловдив, обхващащ областите Пловдив, Кърджали, Хасково, Пазарджик, Смолян и Стара 3aгора;
Югозападен район за планиране с център София, обхващащ областите София, Софийска, Кюстендил, Благоевград и Перник.
- Как ще се финансира регионалното развитие?
Петя Гегова:
- Естествено е вниманието към финансирането на регионалното развитие, тьй като в много случаи липсата на средства пречи на нормалното действие на иначе добри закони. В проектозакона се изяснени въпросите, свързани с финансирането и държавното подпомагане на регионалното развитие. Източници на финансиране на регионалното развитие са държавният бюджет, бюджетите на общините; участие на физически и юридически лица, международни финансови институции и други. Средствата ще се разходват за финансиране на мерки, включени в Националната оперативна програма за регионално развитие и съфинансиранe към средствата от фондовете на ЕС, съгласно подписаните споразумения Държавата ще подпомага регионалното развитие в съответствие със Закона за държавните помощи.
- Какви са очакваните резултати от прилагането на закона?
Петя Гегова:
- Предвиждаме, с направените промени, Законът за регионалното развитие да стане един действително работещ нормативен акт, приведен в съответствие сьс законодателството на Европейския съюз. По този начин, законът ще отговори на актуалните потребности за нормативно уреждане на обществените отношения в тази област и ще създаде законовата база за изграждане на необходимите връзки и взаимодействие между различните органи и планови документи. А това от своя страна ще допринесе за осъществяване целите на регионалното развитие, а именно: създаване на условия за устойчиво и балансирано развитие на районите в Република България; създаване на предпоставки за намаляване на междурегионални и вътрешнорегионални различия в икономическото развитие на районите, осигуряване на условия за растеж на заетостта и доходите на населението в районите със специфични проблеми; развитие на трансгранично сътрудничество. От своя страна, успешното осъществяване на целите на регионалното развитие ще допринесе за изграждане на необходимата инженерна и социална инфраструктура, за създаване на по-добри условия за бизнеса, а оттам - до по-добър живот на гражданите на България.