Застрахователната култура на българина е много ниска

17.04.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за ECON.BG

 

- Г-н Георгиев, какви са новините около ЗК "Витоша Живот" АД?

Георги Георгиев:

- "Витоша Живот" приключи успешно 2002 г. Общо приходите от дейността за миналата година са над 15 милиона лева, което означава ръст от 40% спрямо предходната година. В момента пазарният ни дял е 8.82%. Доволни сме от резултатите за миналата година. Тази година усилията ни са насочени най-вече към продажбата на спестовни и рискови застраховки Живот на индивидуални клиенти. В момента подготвяме набор от продукти, които да предложим на потенциалните клиенти.

- Благоприятства ли законовата рамка развитието на животозастраховането в България?

Георги Георгиев:

- В законовата рамка за 2003 г. има известни рестрикции спрямо предходната година. Ограниченията са основно по отношение на физическите лица. За 2002 г. имаше възможност всички премии, които физическите лица отделят за застраховки Живот да бъдат освобождавани от облагане с данък общ доход. През тази година има ограничение в рамките до 10% от облагаемия доход на физическите лица, като се направи разграничението: до 10% за пенсионно осигуряване, до 10% за животозастраховане, до 10% за дарения. Това  ще има отражение по отношение на общите приходи за застрахователните дружества, включително и за "Витоша Живот". Струва ми се, обаче, че положителният ефект ще е в по-дългосрочна перспектива. Миналата година основната насоченост на клиентите с големи доходи беше към кратките застраховки, за  да ползват данъчните облекчения, докато сега очакваме основната насоченост на нашите застраховки да се върне там, където й е мястото – да осигурява застрахователна защита в дългосрочен аспект.

По отношение на работодателите, няма промяна в данъчното облагане. Според мен, преференцията за работодателите не е достатъчно голяма. Дава се възможност до 40 лева месечно за всяко осигурено лице да бъдат разходвани за застраховки "Живот", доброволно пенсионно осигуряване и доброволно здравно осигуряване без да бъдат облагани с данък. Според мен тази сума е недостатъчна за качествено осигуряване на работещите и в трите направления. Предложили сме на Министерство на финансите сумата да бъде увеличена и да бъде разделена за различните видове дейности. Другият неблагоприятен момент е, че вече години наред се очаква да излезе списъкът с професии, които подлежат на задължително застраховане и за които ограничението от 40 лева няма да важи. Години наред списъкът не може да се съгласува между синдикатите и държавните органи и на практика не може да се ползва. Асоциацията на застрахователите на няколко пъти е предлагала сътрудничество на Министерство на труда и социалните грижи и на синдикатите, но до момента проблемът не е решен.

- Как гледате на идеята за създаване на единен финансов надзор в застрахователния бранш?

Георги Георгиев:

- Аз не съм привърженик на тази идея. Според мен окрупняването на тази агенция ще създаде проблеми в обслужването на отделните видове браншове, които са съсредоточени там. Освен това, многото реорганизации в последните години по отношение на Агенцията за застрахователен надзор се отразяват лошо върху нейната работа. Постоянните промени не създават условия за спокойна работа. Агенцията трябва да бъде оставена да работи спокойно поне няколко години, за да може да се подобри контролът върху дейността на дружествата и общата среда.

- Очаквате ли конфликтът в Ирак да повлияе върху българския застрахователен пазар и по-специално в областта на животозастраховането?

Георги Георгиев:

- Според мен, войната няма да окаже влияние в областта на застраховките Живот. Обикновено засилване на интереса се наблюдава при събития, които са в близост до страната. Тази война е доста далеч от България и едва ли ще има някакъв ефект. Имаше известно увеличаване в търсенето на определени застраховки от точно определени хора, като например застраховки Живот с покриване  на военен риск от страна на хора, които отиват в Ирак и близките до него страни, но броят им е съвсем малък.

- Какво предимно застрахова българинът? Осъзнава ли се значението на застраховка Живот?

Георги Георгиев:

- По начало застрахователната култура на българина е много ниска. На първо място, той прави задължителните застраховки, като Гражданска отговорност, т.е. действа принудата. В много случаи дори не се осъзнава защо тази застраховка е необходима, хората предпочитат да не я правят и разбират ползата й впоследствие, едва след настъпване на застрахователните събития. След задължителните застраховки, за българинът следва колата и домашното имущество. По отношение на застраховките Живот от миналата година се наблюдава известно развитие на рисковите застраховки Живот свързани с получаване на кредити. Банките накрая възприеха идеята, че имат интерес от застраховките Живот и от миналата година част от тях включиха този продукт в цената на кредита си, а друга част го изискват като задължително условие за отпускане на кредит. По тази линия има развитие, отново под формата на принуда, но за съжаление и тук ползата не се осъзнава. Тези застраховки трябва да се популяризират повече. Именно затова, сега Витоша Живот се зае да направи пакети от застраховки и по-подробни брошури, които да бъдат на достъпен език. Нужна е образователна работа. Работодателите могат да решат много проблеми със спестовните застраховки живот. Застраховката осигурява застрахователна защита на работниците и ги мотивира за ефективна работа за срока на застраховката. Имаме опит с някои наши клиенти, но за съжаление работодателите, които са склонни да сключват по-дългосрочни застраховки са много малко. Все още те предпочитат да правят едногодишни застраховки. Другата насока на дейността ни е да успеем да ги убедим в ползата от това.

- Има ли институции, които ви помагат за популяризиране на  застраховките Живот?

Георги Георгиев:

- Институцията, която може да помогне е Асоциацията на българските застрахователи. Има отделени средства, въпросът е ние да организираме тази дейност. Могат да ни помогнат и специализираните медии. Става въпрос по-скоро за едно партниране под формата на образование, а не толкова на реклама. Това трябва да бъде един продължителен процес.

 

- Очаквате ли конфликтът в Ирак да повлияе върху българския застрахователен пазар и по-специално в областта на животозастраховането?

Георги Георгиев:

- Според мен, войната няма да окаже влияние в областта на застраховките Живот. Обикновено засилване на интереса се наблюдава при събития, които са в близост до страната. Тази война е доста далеч от България и едва ли ще има някакъв ефект. Имаше известно увеличаване в търсенето на определени застраховки от точно определени хора, като например застраховки Живот с покриване  на военен риск от страна на хора, които отиват в Ирак и близките до него страни, но броят им е съвсем малък.

- Какво предимно застрахова българинът? Осъзнава ли се значението на застраховка Живот?

Георги Георгиев:

- По начало застрахователната култура на българина е много ниска. На първо място, той прави задължителните застраховки, като Гражданска отговорност, т.е. действа принудата. В много случаи дори не се осъзнава защо тази застраховка е необходима, хората предпочитат да не я правят и разбират ползата й впоследствие, едва след настъпване на застрахователните събития. След задължителните застраховки, за българинът следва колата и домашното имущество. По отношение на застраховките Живот от миналата година се наблюдава известно развитие на рисковите застраховки Живот свързани с получаване на кредити. Банките накрая възприеха идеята, че имат интерес от застраховките Живот и от миналата година част от тях включиха този продукт в цената на кредита си, а друга част го изискват като задължително условие за отпускане на кредит. По тази линия има развитие, отново под формата на принуда, но за съжаление и тук ползата не се осъзнава. Тези застраховки трябва да се популяризират повече. Именно затова, сега Витоша Живот се зае да направи пакети от застраховки и по-подробни брошури, които да бъдат на достъпен език. Нужна е образователна работа. Работодателите могат да решат много проблеми със спестовните застраховки живот. Застраховката осигурява застрахователна защита на работниците и ги мотивира за ефективна работа за срока на застраховката. Имаме опит с някои наши клиенти, но за съжаление работодателите, които са склонни да сключват по-дългосрочни застраховки са много малко. Все още те предпочитат да правят едногодишни застраховки. Другата насока на дейността ни е да успеем да ги убедим в ползата от това.

- Има ли институции, които ви помагат за популяризиране на  застраховките Живот?

Георги Георгиев:

- Институцията, която може да помогне е Асоциацията на българските застрахователи. Има отделени средства, въпросът е ние да организираме тази дейност. Могат да ни помогнат и специализираните медии. Става въпрос по-скоро за едно партниране под формата на образование, а не толкова на реклама. Това трябва да бъде един продължителен процес.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 25.11   1120 г. – Белия кораб потъва близо до Нормандския бряг. 1667 г. – Опустошително земетресение в Кавказ причинява смъртта на 80 хил. души. 1741 г. – С...