Застрахователният пазар не е готов за Европейския съюз

07.03.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Българинът би си правил повече застраховки, ако имаше финансовата възможност за това

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Г-н Костов, планирате ли да пуснете нови продукти през тази година?

Марио Костов:

Планираме да стартираме съвместни програми с няколко банки, но засега няма да споменавам имената на банките и продуктите. Планираме за нашата мрежа въвеждането на нов продукт, чието име на български се превежда горе-долу като "тежки заболявания". Това е продукт, който дава сигурна защита на клиентите при настъпване на най-често срещаните тежки заболявания като инфаркт, инсулт, рак, множествена склероза и др. За България това е нов продукт. В световен мащаб не е. Мога да ви кажа, че около 60-70% от хората умират от инфаркт или инсулт. 

Съвсем наскоро влезе в сила новият Кодекс за застраховането. Как според Вас ще се отрази той на животозастрахователния пазар?

Марио Костов:

В интерес на истината това, което ще направи новият кодекс, е още по-прозрачна дейност на всички компании, опериращи на пазара. Един от основните принципи за изграждане на доверие е прозрачната работа на компаниите с техните клиенти. Разбира се, в новия кодекс има някои неща, които може би все още не са съобразени със стадия на развитие на българския застрахователен пазар. Специално за животозастрахователните компании това е отговорността на агенти и брокери. Животозастраховането се продава от голям брой професионални консултанти. Всеки от тях трябва да си купи застраховка Отговорност в лимитите, посочени в кодекса, съответно на висока премия, може би цяла година трябва да работи, за да си плаща застраховката. Тоест тези високи лимити - 2-3 млн. лв., въобще не са съобразени с възможностите на българския професионален консултант. Това би било голяма пречка. Очевидно е, че се налагат европейските директиви чрез кодекса, но така или иначе все още ние не сме на такъв стадий на развитие, в който повечето от нещата биха били възприети добре. Мога да ви дам един пример - специално за отговорността на брокери и агенти застраховката все още не е въведена в Германия, ние я въведохме в България. Така че може би от тази гледна точка трябва да си зададем въпроса ние ли трябва да сме първите, които въвеждат всички новости на ЕС. 

Застрахователният ни пазар готов ли е за приемането ни в ЕС?

Марио Костов:

Мисля, че ние сме готови като компании да отговорим на изискванията на ЕС, а пазарът, разбира се, не е готов по простата причина, че животозастрахователният пазар е в пряка връзка с развитието на БВП на страната и преразпределението му като доходи на глава от населението. За да има динамичен живот застрахователният пазар, трябва да има високи доходи. Когато това се случи в България, тогава може би пазарът ще бъде готов. Реално животозастрахователният пазар е преразпределение на БВП. 

Според Вас отговаря ли на истината мнението, че българинът не обича да се застрахова?

Марио Костов:

Лично мое мнение е, че това "не обича", всъщност означава, че няма пари да се застрахова. Форма на извинение е, че не обича. Ако аз имам достатъчно пари и мога да си позволя това нещо, разбира се, че ще си го купя. Мисля, че тук въпросът е не дали обича, а дали действително има възможност. Защото българинът не е по-глупав от европееца. 

Кои животозастрахователни продукти смятате, че ще се развиват и като европейска тенденция, и в България?

Марио Костов:

Застраховка Живот с инвестиционен характер например. Това са застраховки, в които всеки застрахован би могъл сам да определи в какви инвестиционни фондове да бъдат инвестирани неговите средства.

Застрахователният бизнес е консервативен бизнес от една гледна точка, а от друга би могъл да предложи индивидуални решения на всеки клиент. Основните продукти в цял свят са едни и същи. Когато седнеш да разговаряш с клиента, когато видиш какви са неговите нужди и потребности, когато ги анализираш, би могъл да направиш комбинация от рисковите. 

Има ли място за нови компании на застрахователния пазар у нас?

Марио Костов:

Има, разбира се. Защото за 2004 г. застрахователното проникване, което е основен измерител на пазара, в България беше около 2.2%. В държавите от ЕС то варира между 5 и 6%. Това означава, че в средносрочен и дългосрочен план 5-10 години, имайки предвид, че държавата върви в положителна насока на развитие, а ние постигнем 4% застрахователно проникване, автоматично удвояване на сегашния пазар. Очаквам, че големи европейски компании ще дойдат в България.


 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 20.11   284 г. – Диоклециан става римски император. 1194 г. – Палермо (Сицилия) е завладян от император Хайнрих VI. 1541 г. – Жан Калвин представя теорията си...