Застрахователният пазар реагира неадекватно на атентата на 11 септември

08.01.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg.

 

- Господин Симеонов, вие сте директор на първия и единствен засега лицензиран клон на чуждестранен застраховател. Каква е разликата?

Симеон Симеонов:

- QBE не е първият лицензиран по закона застраховател. Първият през 1998 година беше, доколкото си спомням "Гранит" АД. От чуждите у нас първо беше лицензиран Интерамерикан, а след това "Алианц" закупи "България". Ние сме обаче единственият регистриран в България клон на чужд застраховател, на британската застрахователна компания QBE - една от най-големите в Лондон. Това публиката не го разбира добре. Разликата е, че чуждият застраховател така работи директно на българския пазар, а не чрез участие в капитала на българска компания. Т.е. ние имаме право директно да сключваме застраховки, но нямаме право да издаваме полици, това се прави от централата в Лондон.

Най-голямата разлика е в сигурността. Без да омаловажавам качествата на моите колеги, но когато чуждестранна компания работи чрез клон в една държава, тя отговаря директно за операциите си на съответния пазар. Т.е. тя гарантира неговата сигурност. Всяка българска компания в момента има капитал от максимум 5 милиона лева и резерви, които все още са много малки. Каквото и да се случи, тя дава гаранции само в рамките на тези суми. Фирмата-майка няма да се притече на помощ, защото тя дава гаранции само в рамките на дяловото си участие. А силата на един застраховател се измерва с големината на цялата гаранция, която изобщо може да даде.

- Има ли ли сте случай в България, при който да се е налагало да прибегнете до помощта на централата на QBE?

Симеон Симеонов:

- За щастие, не сме имали много големи щети на този етап. Би трябвало да се е наложило да изплатим обезщетение от над 1-2 млн. лева, за да има нужда да привлечем лондонския офис на фирмата. Но при положение, че дейността ни тук нараства в пъти всяка година, може би скоро ще се наложи компанията да вкарва пари в България. QBE има над 108 милиона английски лири капитал, напълно платен и над 800 милиона долара други активи, без да се броят резервите. Мисля че изплащането на каквото и да е обезщетение в България е напълно осигурено.

Освен това QBE оперира в момента 8 синдиката на "Лойдс". Това означава че чрез мениджърски агенти QBE контролира около 10% от оборота на "Лойдс". В този смисъл аз твърдя, че сме най-големия застраховател на българския пазар, въпреки че сме само клон на чужда фирма и в този смисъл сме малък офис.

- Това, което предлагате на българския пазар различава ли се от международната продуктова гама и как се среща с тукашното търсене?

Симеон Симеонов:

- Ние започнахме с това, което и другите компании предлагат на българския пазар, защото такава е стратегията на QBE - на всеки пазар да се навлиза постепенно, започвайки с най-търсеното. По-високият стандарт при изготвянето на договорите, изчисляването и определянето на щетите обаче е в диспропорция с общото ниво на българския пазар и понякога губим от бизнеса си, макар и не в дългосрочен план. Все пак съм щастлив да кажа, че и българският пазар започна да става все по-взискателен и българинът започна да оглежда по-внимателно кой точно го застрахова.

Тук предлагаме всички видове застраховки от групата на общото застраховане. Въпреки че имаме лиценз, засега се въздържаме само от застраховане на финансови рискове, заради все още ниския кредитен рейтинг. Предлагаме го само когато е в пакет с други застрахователни продукти.

Избягваме и застраховките на моторни превозни средства - считаме че нашият пазар просто полудя в това отношение. У нас има неадекватно ниски застрахователни премии и необхващане на пазара. Много малко от частните автомобили в България са застраховани дори за задължителната "Гражданска отговорност", което свива пазара. У нас се предлагат застрахователни премии, които са с пъти по-ниски от тези в Западна Европа, при положение че цените на авторемонтите в значителна степен са изравнени. Нашите шефове в Лондон отчетоха, че ние не трябва да съдействаме за развитието на погрешни тенденции.

- Защо считате, че това са погрешни тенденции - не е ли голямата конкуренция причина за ниските застрахователни премии, които облагодетелстват всички нас, потребителите?

Симеон Симеонов:

- Ами знаете, че криминологичният елемент при автозастраховането е много голям. Измамите не са редки изключения и много колеги се оплакват. Именно измамите и възможността за тях са опасна тенденция. А ние искаме, когато правим застраховка, тя да е на ниво. Рекламите внушават, че в България застраховането на коли е най-разпространената застраховка и дори мисля, че делът на този продукт е над 60%, а дори само това не е нормално. Все пак, пазарът у нас е все още много слаб и стеснен. В страни като Франция и Германия делът на автозастраховките също е много голям, но все пак е под 50%.

В България се стремим да предлагаме застрахователни продукти за средната класа, които са масови и семейно обвързани. Така се създава една солидна клиентска база, макар че отнема повече време.

- Атентатът в САЩ от 11 септември не навреди ли на застрахователния пазар повече отколкото се очакваше?

Симеон Симеонов:

- Да. И вредата е главно от неадекватното реагиране на самия пазар. Това, което се случи в Ню Йорк засегна авиационния пазар главно по отношение на т.нар. военни рискове. А пазарът реагира неадекватно - удвоиха се премиите по конвенционалните рискове и се въведоха добавки в цената на всеки самолетен билет. Всички покрития по военните рискове бяха прекратени и бе заявено, че който иска да продължава в бизнеса, трябва да доплаща. Летищата масово отказват кацане на самолети, които имат ниско застрахователно покритие за щети, причинени на трети лица. Наскоро поднових застраховката на един мой клиент - частна българска авиокомпания и премията му се оказа с 200% над миналогодишната. А все пак този риск е по-скоро политически и би трябвало да засяга само авиокомпании, излитащи или кацащи в рискови страни. Докато България и изобщо Европа, ако изключим Великобритания, не са рискови страни.

Тук предлагаме всички видове застраховки от групата на общото застраховане. Въпреки че имаме лиценз, засега се въздържаме само от застраховане на финансови рискове, заради все още ниския кредитен рейтинг. Предлагаме го само когато е в пакет с други застрахователни продукти.

Избягваме и застраховките на моторни превозни средства - считаме че нашият пазар просто полудя в това отношение. У нас има неадекватно ниски застрахователни премии и необхващане на пазара. Много малко от частните автомобили в България са застраховани дори за задължителната "Гражданска отговорност", което свива пазара. У нас се предлагат застрахователни премии, които са с пъти по-ниски от тези в Западна Европа, при положение че цените на авторемонтите в значителна степен са изравнени. Нашите шефове в Лондон отчетоха, че ние не трябва да съдействаме за развитието на погрешни тенденции.

- Защо считате, че това са погрешни тенденции - не е ли голямата конкуренция причина за ниските застрахователни премии, които облагодетелстват всички нас, потребителите?

Симеон Симеонов:

- Ами знаете, че криминологичният елемент при автозастраховането е много голям. Измамите не са редки изключения и много колеги се оплакват. Именно измамите и възможността за тях са опасна тенденция. А ние искаме, когато правим застраховка, тя да е на ниво. Рекламите внушават, че в България застраховането на коли е най-разпространената застраховка и дори мисля, че делът на този продукт е над 60%, а дори само това не е нормално. Все пак, пазарът у нас е все още много слаб и стеснен. В страни като Франция и Германия делът на автозастраховките също е много голям, но все пак е под 50%.

В България се стремим да предлагаме застрахователни продукти за средната класа, които са масови и семейно обвързани. Така се създава една солидна клиентска база, макар че отнема повече време.

- Атентатът в САЩ от 11 септември не навреди ли на застрахователния пазар повече отколкото се очакваше?

Симеон Симеонов:

- Да. И вредата е главно от неадекватното реагиране на самия пазар. Това, което се случи в Ню Йорк засегна авиационния пазар главно по отношение на т.нар. военни рискове. А пазарът реагира неадекватно - удвоиха се премиите по конвенционалните рискове и се въведоха добавки в цената на всеки самолетен билет. Всички покрития по военните рискове бяха прекратени и бе заявено, че който иска да продължава в бизнеса, трябва да доплаща. Летищата масово отказват кацане на самолети, които имат ниско застрахователно покритие за щети, причинени на трети лица. Наскоро поднових застраховката на един мой клиент - частна българска авиокомпания и премията му се оказа с 200% над миналогодишната. А все пак този риск е по-скоро политически и би трябвало да засяга само авиокомпании, излитащи или кацащи в рискови страни. Докато България и изобщо Европа, ако изключим Великобритания, не са рискови страни.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 04.10   771 г. – След смъртта на брат си Карломан, Карл Велики става единствен владетел на Франкската държава. 1366 г. – Започва антитурският (по-късно и...