Специално за Econ.bg.
- Г-н Илиев, подходящ ли е моделът на семейно подоходно облагане за България в настоящия момент?
Петкан Илиев:
- Дали моделът е подходящ или не зависи от самата данъчна стратегия, зависи какво се цели с подоходното облагане. Ако се преследват някакви стимулиращи цели, например по отношение раждаемост, засилване на потребителското търсене, тогава безспорно моделът на семейно подоходно облагане е подходящ. Ако, обаче, това е само политически трик за иницииране на реформа в данъчната политика, тогава е излишно усилие. Отговорът на въпроса зависи от целите на икономическата политика. Моделът е добър, ако трябва да се наблегне не само на фискалните, но и на стимулиращите функции на данъчната политика.
- Какви ще са последствията за държавния бюджет и за бюджетите на домакинствата, ако се въведе семейно подоходно облагане?
Петкан Илиев:
- Последствията ще са в зависимост от това как ще бъде въведен моделът. От гледна точка на фискалния ресурс, последствия може и да няма, ако самата скала на семейното подоходно облагане е направена така, че да не се губи ресурс. Ако ставките не са на някаква приблизителна скала, като действащата в момента, тогава държавата ще изгуби ресурс от подоходния данък. Това не е желателно на този етап, тъй като след ДДС, това е данъчният приходоносител с доста голяма тежест. Обратното е за бюджетите на домакинствата. Подоходното семейно облагане би им се отразило положително. Следейки разходите, домакинствата ще могат да запазват по-голям ресурс в себе си и да увеличат потребителското си търсене. От друга страна, това ще доведе до по-добро планиране на семейния бюджет и до възможност за водене на семейно счетоводство.
- В противоречие ли са равнопоставеността и социалната насоченост в данъчната система? Възможно ли е компромисно решение?
Петкан Илиев:
- По принцип справедливи данъци няма, защото сам по себе си данъкът е изземване на ресурс. От тази гледна точка, не е уместно да се говори за равнопоставеност и социална насоченост. Все пак, социалната страна на семейното подоходно облагане може да се търси в това, че то дава възможност на домакинствата да правят разчети за членовете си. Сега индивидуалният данък касае цялото семейство, но се плаща от двамата родители, в случай че работят. Когато работи само единият, той плаща същия данък, въпреки че издържа останалите. Семейното подоходно облагане дава известна социална насоченост в данъчната система. Може да се каже, че моделът създава и равнопоставеност, от гледна точка на издръжката на т.нар. зависими членове на семейството – деца, неработещи и т.н. Семейното подоходно облагане е някакъв компромис между равнопоставеността и социалната насоченост на данъчната система.
- В състояние ли е българската администрация да контролира един по-сложен модел, като този на семейното подоходно облагане?
Петкан Илиев:
- В настоящия момент не. Администрацията може да се справи, ако се приеме период за въвеждането на модела и се пренастрой системата. В настоящия момент няма условия за администриране на данъците, няма физически условия за нормална работа.
- Как оценявате данъчната политика на правителството като цяло?
Петкан Илиев:
- Провежданата текуща данъчна политика може да се оцени между среден и добър. Ако я оценяваме в перспектива, като заявени намерения, оценката трябва да се повиши поне с единица. За пръв път правителствена икономическа политика вижда малко по-дълъг период от текущата календарна година по отношение на данъчната стратегия. Ако тези намерения се изпълняват, бизнесът и домакинствата ще могат да се правят сметките за известен период напред.
- Провежданата текуща данъчна политика може да се оцени между среден и добър. Ако я оценяваме в перспектива, като заявени намерения, оценката трябва да се повиши поне с единица. За пръв път правителствена икономическа политика вижда малко по-дълъг период от текущата календарна година по отношение на данъчната стратегия. Ако тези намерения се изпълняват, бизнесът и домакинствата ще могат да се правят сметките за известен период напред.