Специално за Econ.bg.
- Господин Костов, наскоро GloBul въведе системата Maconomy за управление на административно-финансовите си дейности. Какво представлява тази система и обвързва ли в едно оператора заедно с всичките му дистрибутори и места за плащане?
Станимир Костов:
- Системата е монтирана на централен сървър и магазините на GloBul работят с нея заедно с администрацията он-лайн. За момента тази система обхваща само магазините на GloBul и администрацията, но без дистрибуторите и билинг-системата. В един телекомуникационен оператор билингът е системата, която следи за импулсите и образува сметките за плащане.
Maconomy, обаче, е по-скоро финансова система, макар че по някакъв начин е свързана и с билинга - данните от него се прехвърлят във финансовата система.
- Какви са сферите на действие на този тип софтуер и кога е създадена фирмата?
Станимир Костов:
- Maconomy е датската фирма, която е разработчик на софтуера, а FTS е партньор на Maconomy за Централна и Източна Европа - има офиси освен в България, и в Полша, Русия, а от началото на следващата година ще има и в Украйна.
Започва се с идеята да се създаде софтуер за управление на фирми от среден клас в началото на 90-те години. Сега фокусът на вниманието е друг - едната посока е за развитие на дистрибуцията през Интернет, а другата е сферата на бизнеса с услуги. Знае се, че светът все повече ще фактурира часове, независимо дали става въпрос за консултантски услуги или за някакви други. А все повече продажби ще стават през глобалната мрежа.
- В такъв случай как ви се отрази сривът на акциите на Интернет-фирмите и фактът, че онлайн-продажбите на практика се оказаха твърде надценени като явление?
Станимир Костов:
- Дотолкова, доколкото основата на нашия продукт е по-скоро финансова. Тя служи на клиентите ни по-скоро за оптимизиране на съществуващите ресурси на фирмата. Модулна е и някои от нейните модули са свързани с изнасянето на част от продажбите през Интернет. Това е една надстройка на базата и клиентите на Maconomy са по-скоро сред тези, които са извън чисто Интернет-бизнеса. В този смисъл спадът на Интернет-фирмите не ни се отрази особено.
- Кои други фирми в България работят с ваш софтуер или с ваши решения?
Станимир Костов:
- Един от нашите първи по-големи клиенти в България са "Шнайдер Електрик". С тях започнахме през 1997 година тук, в България, а малко по-късно разработихме системите им за електронни продажби и в Русия и Украйна. Други наши клиенти са "Хенкел България" и "Хенкел Еколаб България" - едните продават почистващи продукти и съоръжения, а другите - и химически продукти. В тази сфера наш клиент е и "Вела България". Друг наш клиент тук са "АкваСорс" - клон на една британска компания, която продава продукти на основата на мултилевъл маркетинга. За тях направихме интересна автоматизация на дейността. Има и няколко производствени предприятия като например консервния комбинат "Сторко Плевен", като там Maconomy покрива целия процес - от производството до продажбите и финансите.
- Смятате ли, че бизнесът в Интернет ще се съвземе от този спад и вярвате ли, че в България делът на онлайн-търговията ще става по-голям?
Станимир Костов:
- Така или иначе България е част от света и от един общ процес. Дали нещата ще стават по-бързо или по-бавно, е без значение - важното е, че ще станат. Преминаването на търговията и услугите все повече в онлайн-сферата става и в България. Ние винаги убеждаваме нашите клиенти да добавят необходимите за това модули. Така че очакванията ни са положителни в тази посока. В крайна сметка ефектът от такова нещо би бил забележим дори за обема на българския пазар. Тук става въпрос и за спестяването на някои разходи, а и за съкращаване на времето, необходимо за дадена сделка.
- А смятате ли, че инфраструктурите в България са достатъчни за да поемат едно нарастване на трафик, свързано със засилване на онлайн-търговията?
Станимир Костов:
- Мисля си, че с навлизането на пазара на такива предложения, които предлагат фирми като нашата, инфраструктурата ще е най-малкият проблем. Сега, предлагането на инфраструктура е достатъчно за да задоволи моментните нужди. При разрастването на тези нужди и инвестициите в инфраструктурата ще нарастват. А след падането на монопола на БТК ще се засилят и частните инвестиции в тази сфера.
- Един от нашите първи по-големи клиенти в България са "Шнайдер Електрик". С тях започнахме през 1997 година тук, в България, а малко по-късно разработихме системите им за електронни продажби и в Русия и Украйна. Други наши клиенти са "Хенкел България" и "Хенкел Еколаб България" - едните продават почистващи продукти и съоръжения, а другите - и химически продукти. В тази сфера наш клиент е и "Вела България". Друг наш клиент тук са "АкваСорс" - клон на една британска компания, която продава продукти на основата на мултилевъл маркетинга. За тях направихме интересна автоматизация на дейността. Има и няколко производствени предприятия като например консервния комбинат "Сторко Плевен", като там Maconomy покрива целия процес - от производството до продажбите и финансите.
- Смятате ли, че бизнесът в Интернет ще се съвземе от този спад и вярвате ли, че в България делът на онлайн-търговията ще става по-голям?
Станимир Костов:
- Така или иначе България е част от света и от един общ процес. Дали нещата ще стават по-бързо или по-бавно, е без значение - важното е, че ще станат. Преминаването на търговията и услугите все повече в онлайн-сферата става и в България. Ние винаги убеждаваме нашите клиенти да добавят необходимите за това модули. Така че очакванията ни са положителни в тази посока. В крайна сметка ефектът от такова нещо би бил забележим дори за обема на българския пазар. Тук става въпрос и за спестяването на някои разходи, а и за съкращаване на времето, необходимо за дадена сделка.
- А смятате ли, че инфраструктурите в България са достатъчни за да поемат едно нарастване на трафик, свързано със засилване на онлайн-търговията?
Станимир Костов:
- Мисля си, че с навлизането на пазара на такива предложения, които предлагат фирми като нашата, инфраструктурата ще е най-малкият проблем. Сега, предлагането на инфраструктура е достатъчно за да задоволи моментните нужди. При разрастването на тези нужди и инвестициите в инфраструктурата ще нарастват. А след падането на монопола на БТК ще се засилят и частните инвестиции в тази сфера.