Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Господин Бурлою, каква е целта на серията национални програми компютър вкъщи?
Иринел Бурлою:
Целта е в световен мащаб да се увеличат уменията за работа с информационни технологии и ползването на Интернет у дома.
Кои страни са приложили успешно инициативата?
Иринел Бурлою:
През 1997 г. в Швеция, първата страна, в която стартира инициативата, 41% от хората имат компютър у дома. През 2001 г., само 4 години след започването на програмата, вече 80% от населението притежават домашни компютри. Това стана, след като правителството въведе сериозни данъчни облекчения при закупуването на компютри, а компаниите производители се съгласиха да намалят цените на устройствата с около 30% за всички участници в програмата. Много шведски работодатели помогнаха на своите служители да си закупят компютри, като по този начин също намалиха данъците си, но и повишиха сериозно конкурентоспособността на персонала си. Пример за това е Volvo, които само за една година дадоха възможност на 30 хил. от всичките си 40 хил. служители да си закупят компютри.
Само към компаниите и техните служители ли е насочена инициативата?
Иринел Бурлою:
Не, в никакъв случай. В рамките на инициативата действат 3 отделни програми. Първата е свързана именно с компании, които да подпомагат служителите си в закупуването на компютър. Втората програма е насочена към учещите, като било на тях, било на техните родители се предлага помощ за осигуряването на компютър вкъщи. Третата няма точно определена насоченост, в нея правителствата сами преценяват към кои обществени групи да насочат усилията си. В Германия например беше успешно реализирана кампания за повишаване на употребата на високи технологии от пенсионери.
Инициативата се прилага в целия свят - от Бразилия, през Великобритания и Италия, Португалия, Румъния, Египет, Саудитска Арабия и много други.
Вие самият идвате от Румъния. Как се приложи там инициативата?
Иринел Бурлою:
Компютър вкъщи започна миналата година от Министерството на образованието. Със специален закон парламентът постанови, че правителството трябва да поеме отговорността да помогне на учениците, особено на тези от по-бедни семейства, да си купят компютър. Ето защо между октомври и декември миналата година правителството ни отдели 5 млн. EUR, с които да помогне на първите 25 хил. деца да имат свой компютър. Над 100 хил. ученици подадоха документи, за да участват в програмата.
Каква роля играе Intel в тази програма?
Иринел Бурлою:
Трудно е да се отговори с точност на този въпрос, но със сигурност закупените по линия на програмата Intel машини съвсем не представляват 100% от всички закупени компютри. Както знаете, пазарът е изключително конкурентен - миналата година над 700 румънски компании участваха в програмата и не ми е възможно да отговоря с точност колко компютри на Intel са продадени. Целта на Intel в случая обаче е не да продава своите машини, а усърдно да съдейства за изграждането на работеща компютърна екосистема.
Имали сте у нас среща с Комисията за регулиране на съобщенията тук, в България. Какви бяха резултатите от срещата?
Иринел Бурлою:
Целта на срещата не беше да се вземат определени решения, тя имаше по-скоро информативен характер. Дойдох в България със свои колеги, които отговарят за стратегическото планиране в областта на безжичните технологии, които представиха пред комисията някои от най-новите решения на Intel в областта на комуникациите. Според нас безжичните Интернет технологии отговарят в много по-голяма степен на нуждите на пазари като българския и румънския, които нямат изградена инфраструктура - много по-евтино е да се направят места за безжичен достъп до Мрежата, отколкото тепърва да се копаят тунели и да се прокарват кабели.
Кои са основните пречки пред успешното реализиране на инициативата компютър вкъщи?
Иринел Бурлою:
Основният проблем се крие в доста същественото неразбиране на ползите, които може да донесе подобна кампания. Все по-сериозни ще стават усилията на компаниите в развиващите се пазари, защото там
населението използва компютърни технологии по-малко от западните държави, което го прави по-неконкурентоспособни.