Специално за Econ.bg.
- Практиката на Интерлийз е да предлага финансови схеми, ориентирани към нуждите и възможностите на клиента. Какъв е критерият за определяне на вида на лизинговата схема и размера на лихвата?
Пламен Павлов:
- Интерлийз предлага до 4 годишен период на изплащане на лизингованото оборудване, а и в определени случаи минимален гратисен период по плащанията по главницата. Тук искам да отбележа, че този период тече ефективно от момента на фактическата доставка на оборудването. По този начин продължителността на периода за изработване на оборудването и неговата доставка не оказва влияние върху продължителността на лизинговия период. Продължителността на лизинговият период се определя най-вече от желанията и нуждите на всеки клиент. В определени случай при наличието на сезонност в бизнеса на определен клиент бихме могли да предложим и сезонно структуриране на плащанията през годината, съобразени с годишната структура на приходите на клиента.
Лихвата се определя индивидуално за всеки клиент на базата на неговия специфичен кредитен риск. Специфичният кредитен риск за всеки клиент се определя въз основа на информацията, получена за бизнеса на клиента, сектора в който работи, неговoтo досегашно развитие, неговата кредитна история в други финансови и кредитни институции, включително и Интерлийз. Самата лихва съдържа два компонента - тримесечен EURIBOR+определена надбавка.
- Коя е причината Интерлийз да се насочва основно към еврото при финансирането и във връзка с EURIBOR?
Пламен Павлов:
- Съществуват няколко основни причини. Първо, относително дългият лизингов период – 4 години – ние гледаме в дългосрочен план и очакваме горе-долу в такъв период еврото да навлезе и в България като основна валута на разплащане. Отчитаме и факта, че голяма част от фирмите в България, и по-голямата част от нашите клиенти са насочени към европейските пазари, и голяма част от техните приходи са в евро. Вземайки под внимание всичко това, смятаме, че в дългосрочна перспектива лизинговите схеми, деноминирани в евро, ще бъдат по-атрактивни за нашите клиенти. Същевременно важен е и фактът, че основната част от финансовия ресурс, използван от Интерлийз е в евро. Чрез предлагане на лизингови схеми в Евро се избягва валутния риск, свързан с курсови разлики.
- По принцип не изисквате допълнително обезпечение от страна на лизингополучателя извън първоначалната вноска. Какви са преимуществата за клиента и не увеличава ли това риска за Интерлийз?
Пламен Павлов:
- Ние отчитаме факта, че обезпечението е сериозен проблем за голям брой добре работещи фирми да получат банкови кредити за разширяване на дейността си. Като не изискваме допълнително обезпечение, даваме възможност на добре работещи фирми, но с недостатъчно активи, да инвестират в нови дълготрайни активи. Така се избягват и редица допълнителни разходи за клиента, свързани с учредяване на ипотеки, особен залог и др. Не считам, че липсата на допълнително обезпечение увеличава риска за Интерлийз, защото клиентът финансира 20% до 30% от закупеното оборудване и в последствие погасителният план е структуриран по такъв начин, че прогнозната пазарна цена на оборудването за лизинговия период да превишава в определен размер стойността на задължението на клиента към Интерлийз във всеки един момент. Оборудването, за което кандидатства даден клиент, се преценява от нашия технически отдел и се анализира неговата ликвидност и технически качества.
- До момента Интерлийз има над 200 реализирани проекта в различни отрасли на икономиката. Има ли приоритетни сектори за Интерлийз?
Пламен Павлов:
- Практически сме инвестирали в почти всички сектори и отрасли на икономиката. Стараем се да следим тенденциите в развитието на всеки един от тях, за да можем да взимаме правилни решения относно нашите бъдещи инвестиции. Фактът, че имаме 290 клиента в почти всички отрасли ни дава възможност да следим тенденциите от близо. В някои отрасли на икономиката оборудването, което се използва, е много подходящо за лизинг и това заедно със сравнително доброто развитие на съответния отрасъл предполага нашия интерес към инвестиране в него. Също така инвестираме и в други отрасли, където идентифицираме добре работещи предприятия и същуствуването на положителни тенденции в развитието.
- Смятате ли, че предимствата на лизинговото финансиране са достатъчно изяснени и популяризирани на българския пазар?
Пламен Павлов:
- Нашите наблюдения са, че до преди 1-2 години лизинговия пазар в България беше относително слабо развит и беше насочен към лизинговане на определини активи като транспортни средства, офис и битова техника предимно от самия продавач на физически лица. Лизинговото финансиране беше сравнително непознато за фирмите в сравнение с банковото финансиране. Смятаме, че Интерлийз като най-голямата лизингова компания работеща в България и финансирала повече от 290 предприятия, има определяща роля за популяризирането на лизинговото финансиране сред фирмите у нас през последните няколко години.
- Ние отчитаме факта, че обезпечението е сериозен проблем за голям брой добре работещи фирми да получат банкови кредити за разширяване на дейността си. Като не изискваме допълнително обезпечение, даваме възможност на добре работещи фирми, но с недостатъчно активи, да инвестират в нови дълготрайни активи. Така се избягват и редица допълнителни разходи за клиента, свързани с учредяване на ипотеки, особен залог и др. Не считам, че липсата на допълнително обезпечение увеличава риска за Интерлийз, защото клиентът финансира 20% до 30% от закупеното оборудване и в последствие погасителният план е структуриран по такъв начин, че прогнозната пазарна цена на оборудването за лизинговия период да превишава в определен размер стойността на задължението на клиента към Интерлийз във всеки един момент. Оборудването, за което кандидатства даден клиент, се преценява от нашия технически отдел и се анализира неговата ликвидност и технически качества.
- До момента Интерлийз има над 200 реализирани проекта в различни отрасли на икономиката. Има ли приоритетни сектори за Интерлийз?
Пламен Павлов:
- Практически сме инвестирали в почти всички сектори и отрасли на икономиката. Стараем се да следим тенденциите в развитието на всеки един от тях, за да можем да взимаме правилни решения относно нашите бъдещи инвестиции. Фактът, че имаме 290 клиента в почти всички отрасли ни дава възможност да следим тенденциите от близо. В някои отрасли на икономиката оборудването, което се използва, е много подходящо за лизинг и това заедно със сравнително доброто развитие на съответния отрасъл предполага нашия интерес към инвестиране в него. Също така инвестираме и в други отрасли, където идентифицираме добре работещи предприятия и същуствуването на положителни тенденции в развитието.
- Смятате ли, че предимствата на лизинговото финансиране са достатъчно изяснени и популяризирани на българския пазар?
Пламен Павлов:
- Нашите наблюдения са, че до преди 1-2 години лизинговия пазар в България беше относително слабо развит и беше насочен към лизинговане на определини активи като транспортни средства, офис и битова техника предимно от самия продавач на физически лица. Лизинговото финансиране беше сравнително непознато за фирмите в сравнение с банковото финансиране. Смятаме, че Интерлийз като най-голямата лизингова компания работеща в България и финансирала повече от 290 предприятия, има определяща роля за популяризирането на лизинговото финансиране сред фирмите у нас през последните няколко години.