Ето едно мнение за това кое е всъщност най-голямото преимущество на страната. Най-голямото конкурентно преимущество на българската икономика са хората. Това твърди Джоузеф Лаудър, директор на "Мениджмънт системс интернешънъл" и ръководител на проект "Популяризиране и подкрепа за реформите в България" към Американската агенция за международно развитие. Той смята, че е необходимо в България да се привличат клиенти и потребители, които са готови да плащат повече за по-качествени и по-добри услуги. Това е начинът да направите страната си богата, е категоричен Джоузеф Лаудър. Ето и кой сектор на икономиката според него е най-конкурентен.
Джоузеф Лаудър:
Мисля, че в момента е трудно да се каже. Със сигурност това са информационните технологии. Имате талантливи специалисти в този сектор и също фирми, които се конкурират на световния пазар. Имате такава фирма като "Сирма", която се конкурира на американския пазар. Предизвикателството пред тези фирми е да запазят талантливите си специалисти и опита им в България, за да не отиват в Западна Европа и Съединените щати.
Водеща:
Какво трябва да направят малките и средните предприятия, за да са конкурентни на световните и вътрешния пазар?
Джоузеф Лаудър:
Пред тях има няколко основни предизвикателства. Първото това е средата, в която работят. Много е трудно да се започне бизнес тук. Все още има още бюрократични спънки и законови бариери. Трудно е да се сключват договори. Няма поле за честна конкуренция. Образователната система тук може би не осигурява тези умения, които са нужни за правене на бизнес.
Другото предизвикателство е в самите предприятия, в техния мениджмънт и стратегии, които трябва да са конкурентни. Би трябвало да са по-комплексни и изобретателни с продукти и услуги. Това ще им позволи да се конкурират сред най-добрите в света и ще им помогне да привлекат финансирането, от което се нуждаят.
Водеща:
От тази гледна точка какво означава конкурентоспособността?
Джоузеф Лаудър:
Това е способността да се привлекат най-взискателните клиенти в света и да им се поиска висока цена за предлаганите услуги и стоки. Това не означава непременно, че трябва да имате само такива клиенти. Но трябва да се стремите към най-платежоспособните клиенти. Това е трудна задача, защото първо трябва да откриете клиентите, да разберете какво търсят и накрая да измислите как да им го осигурите. Това е именно разработването на конкретна стратегия, за която говорим - да откриеш какво искат от теб, какви са твоите възможности и да удовлетвориш клиентите си.
Водеща:
Какво трябва да направи България, за да е конкурентоспособна на пазара?
Джоузеф Лаудър:
Мисля, че българите трябва да имат по-голямо самочувствие, да са по-уверени и да вярват, че са конкурентоспособни. Не само фирмите, а и правителството, бизнесът и хората трябва да са убедени, че България е страната, която бързо ще се развие и ще се конкурира като страните от Западна Европа и Съединените щати, но вие трябва да имате увереност, че можете да го постигнете.
/Предоставено от BEF News Desk/