Специално за Econ.bg:
- Г-н Варелас, каква е философията на Българска пощенска банка? Кое прави БПБ толкова популярна?
Панайотис Варелас:
- Философията на Българска Пощенска Банка се изразява в мисията ни: универсална банка, която отговаря на потребностите на клиента. Това означава, че нашата философия, по дефиниция, е да обслужваме клиентите си в цялата страна. Популярността на Пощенска банка е толкова голяма, защото тя винаги е била и продължава да бъде възприемана от всички: от отделните граждани, от предприятията, и от държавата, като много стабилна банката; като банка, която постоянно се развива, още от основаването си през 1991, и през годините не се е отклонявала от стремежа си да бъде прогресивна. Напоследък се разраснахме значително в много области, както в корпоративното, така и в банкирането на дребно, и това ни прави толкова популярна банка.
- Какъв пакет от услуги предлага Българска пощенска банка на своите клиенти?
Панайотис Варелас:
- Универсална банка означава, че нямаме никакви ограничения и можем да предложим пълна гама от банкови услуги. На практика това означава, че ние предлагаме всичко, което клиентът поиска – от потребителски кредити до специфични заеми за дадена компания; от най-малките депозити в лева до най-сложни инвестиционни услуги за по-заможната част от българското общество; от всичко по-специфично, което един клиент може да поиска по каквато и да е банкова транзакция до най-тривиалното, просто. Практически, продуктовата гама, която предлагаме е толкова обширна, колкото се очаква. Експанзията на Пощенска Банка тази година беше основно в три области: първата беше целта ни да се превърнем в активен играч за институционалните инвеститори на фондовия и паричен пазар, за да доминираме, или да бъдем една от доминиращите банки в областта на финансовите пазари; втората беше, че успяхме да привлечем нови клиенти, особено в областта на корпоративното банкиране и третата бяха специфичните продукти в банкирането на дребно, където сме пионери, особено по отношение на специфични схеми на потребителски кредити.
- Какво означава новият ви продукт "Бърз кредит"? Представлява ли интерес за вашите клиенти?
Панайотис Варелас:
- "Бърз Кредит" е от голям интерес за клиентите, защото това, което българите наистина искат и очакват е това, което ние сме уверени, че можем да им предоставим. "Бързият Кредит" е наистина бърз. Процедурата е много опростена: клиентът се обръща към някое финансово поделение, било то клон, финансов служител или каквото и да е, подава заявление и до 20 минути получава отговор дали ще получи заема или не. Ако документацията е напълно изрядна и точна, т.е. ако клиентът е честен с нас и декларира в заявлението си това, което има, ние вземаме решение до 20 минути и той получава заема веднага. Това е много бърза процедура, защото се избягва излишната циркулация на документи. Това ни даде възможност да усъвършенстваме до голяма степен услугите, които предлагаме на клиентите си.
- Споделяте ли мнението, че достъпът до ресурсите за кредитиране е затруднен за българските предприемачи?
Г-н Панайотис Варелас:
- Не споделям това мнение по следната причина: кредитите отпускани на българи, особено на юридически лица, се увеличиха драстично през тази година, и аз не говоря за 100-те най-добри компании в страната, но предимно за малките и средни предприятия. Това е така, защото ние, както и другите банки осъзнахме, че без да подобрим статуса и финансовото състояние на по-малките компании, които са гръбнакът на българската икономика, не може да се подобри икономическото състояние на страната. Така, следвайки тази тенденция, в чието иницииране участвахме, ние започнахме да поемаме по-голям разумен риск отколкото българският манталитет може да приеме, че една банка може да поеме. Започнахме да финансираме клиентите, въпреки съществуващото разбиране, че трябва да се отпускат само гарантирани заеми. Тенденцията в Европа и света не е такава и затова трябва да разчупим мисленето си. Ние финансираме предприемача, това е, което финансираме. Ако срещу нас стой някой, който започва бизнес и виждаме в него бъдещ предприемач, ние забравяме за обезпеченията, които сме изисквали в миналото. Очевидно, по този начин стимулираме много икономическото развитие на страната, което е и нашата цел. Тази година отпуснатите кредитите се увеличиха повече от 30% за цялата страна, портфейлът ни нарасна с повече от 70%, от които най-голямата част са за малките и средни предприятия. Очевидно, промяната в България е започнала. Предприемачите вече не могат да се оплакват, че не получават финансиране от банките, но трябва да играят честно, да са изрядни с банките и аз вярвам, че има банки, не само ние, но и други банки, които са готови да обслужват добрите клиенти.
- Какви са Ви очакванията за финансовите резултати тази година?
Г-н Панайотис Варелас:
- Преди да ви отговоря за финансовите резултати, трябва да Ви кажа следното: през предходните години банката имаше различни необичайни колебания във финансовите си резултати. Нашият метод е да рационализираме постепенно въпросите засягащи тренда на приходите през годините, така че да не очакваме и да не получаваме изненади. За целта, ние искаме да имаме стабилен приход, на който да можем да разчитаме и с него да финансираме развитието си. Това е, което направихме и вярваме, че сме го направили благоразумно. Резултатите от тази година са много по-добри от миналогодишните. Миналата година постигнахме 4.5 милиона лева, което все още е много малко за капиталовата адекватност, която имаме и разбира се, не удовлетворихме нашите акционери. За тази година, вярвам, че приходите ще се увеличат с повече от 50-60% в сравнение с предходната. Очевидно, ние сме в добър период и напредваме прогресивно.
- Какви са плановете за Българска Пощенска Банка?
Г-н Панайотис Варелас:
- Преди всичко, ние вярваме, че потенциалът на България не е само в големите фирми, които вече са създадени и са конкурентоспособни на много големи компании по целия свят или имат потенциала да станат такива. Трябва да проникнем още по-дълбоко в областите отнасящи се до индивидуалните клиенти. През миналата година и през тази, която свършва след няколко дни, гражданите бяха изправени пред драматично намаляване на доходите им. Техният разполагаем доход намаля, тъй като разходите нараснаха с 18-20%, което е съществено увеличение за българите, независимо от регистрирания процент на инфлация. Очевидно хората трябва да получат помощ по отношение на доходите си. Ние се опитваме да направим това, опитваме се да проникнем по-навътре на пазара, за да предоставим на хората това, от което се нуждаят, така че те да получават по-умерено, по-добро и по-дългосрочно финансиране. Опитваме се да идентифицираме точните потребности на българите и планираме да пуснем няколко нови продукта на пазара през следващата година. В областта на бизнеса се опитваме да запазим тенденцията, която имаме, да продължим да финансираме не само настоящите предприемачи, но и нови. Планираме и стартиране на нови бизнес отношения, но е още рано да дискутираме въпроса. Също така, планираме да запазим доминиращата си позиция в областта на ценните книжа и паричните пазари. Най-съществените ни планове за следващата година са да въведем нов софтуерен пакет, така че да станем по-бързи в обслужването на нашите клиенти, защото те са нашето бъдеще.
- Не споделям това мнение по следната причина: кредитите отпускани на българи, особено на юридически лица, се увеличиха драстично през тази година, и аз не говоря за 100-те най-добри компании в страната, но предимно за малките и средни предприятия. Това е така, защото ние, както и другите банки осъзнахме, че без да подобрим статуса и финансовото състояние на по-малките компании, които са гръбнакът на българската икономика, не може да се подобри икономическото състояние на страната. Така, следвайки тази тенденция, в чието иницииране участвахме, ние започнахме да поемаме по-голям разумен риск отколкото българският манталитет може да приеме, че една банка може да поеме. Започнахме да финансираме клиентите, въпреки съществуващото разбиране, че трябва да се отпускат само гарантирани заеми. Тенденцията в Европа и света не е такава и затова трябва да разчупим мисленето си. Ние финансираме предприемача, това е, което финансираме. Ако срещу нас стой някой, който започва бизнес и виждаме в него бъдещ предприемач, ние забравяме за обезпеченията, които сме изисквали в миналото. Очевидно, по този начин стимулираме много икономическото развитие на страната, което е и нашата цел. Тази година отпуснатите кредитите се увеличиха повече от 30% за цялата страна, портфейлът ни нарасна с повече от 70%, от които най-голямата част са за малките и средни предприятия. Очевидно, промяната в България е започнала. Предприемачите вече не могат да се оплакват, че не получават финансиране от банките, но трябва да играят честно, да са изрядни с банките и аз вярвам, че има банки, не само ние, но и други банки, които са готови да обслужват добрите клиенти.
- Какви са Ви очакванията за финансовите резултати тази година?
Г-н Панайотис Варелас:
- Преди да ви отговоря за финансовите резултати, трябва да Ви кажа следното: през предходните години банката имаше различни необичайни колебания във финансовите си резултати. Нашият метод е да рационализираме постепенно въпросите засягащи тренда на приходите през годините, така че да не очакваме и да не получаваме изненади. За целта, ние искаме да имаме стабилен приход, на който да можем да разчитаме и с него да финансираме развитието си. Това е, което направихме и вярваме, че сме го направили благоразумно. Резултатите от тази година са много по-добри от миналогодишните. Миналата година постигнахме 4.5 милиона лева, което все още е много малко за капиталовата адекватност, която имаме и разбира се, не удовлетворихме нашите акционери. За тази година, вярвам, че приходите ще се увеличат с повече от 50-60% в сравнение с предходната. Очевидно, ние сме в добър период и напредваме прогресивно.
- Какви са плановете за Българска Пощенска Банка?
Г-н Панайотис Варелас:
- Преди всичко, ние вярваме, че потенциалът на България не е само в големите фирми, които вече са създадени и са конкурентоспособни на много големи компании по целия свят или имат потенциала да станат такива. Трябва да проникнем още по-дълбоко в областите отнасящи се до индивидуалните клиенти. През миналата година и през тази, която свършва след няколко дни, гражданите бяха изправени пред драматично намаляване на доходите им. Техният разполагаем доход намаля, тъй като разходите нараснаха с 18-20%, което е съществено увеличение за българите, независимо от регистрирания процент на инфлация. Очевидно хората трябва да получат помощ по отношение на доходите си. Ние се опитваме да направим това, опитваме се да проникнем по-навътре на пазара, за да предоставим на хората това, от което се нуждаят, така че те да получават по-умерено, по-добро и по-дългосрочно финансиране. Опитваме се да идентифицираме точните потребности на българите и планираме да пуснем няколко нови продукта на пазара през следващата година. В областта на бизнеса се опитваме да запазим тенденцията, която имаме, да продължим да финансираме не само настоящите предприемачи, но и нови. Планираме и стартиране на нови бизнес отношения, но е още рано да дискутираме въпроса. Също така, планираме да запазим доминиращата си позиция в областта на ценните книжа и паричните пазари. Най-съществените ни планове за следващата година са да въведем нов софтуерен пакет, така че да станем по-бързи в обслужването на нашите клиенти, защото те са нашето бъдеще.