Специално за Econ.bg
Интервю на Апостол Апостолов
Елза Маркова е с академично образование от Висшия хранително-вкусов институт, Пловдив (Университет по хранителни технологии от 1986 г.) и следдипломна квалификация от Висшия икономически институт, ВСИВИДМП. Протежава междунардния сертификат „Нови Европейски стандарти и търговски изисквания" Виена, Австрия.
Преди да оглави най-голямата компания за хранителни продукти в страната, Елза Маркова е била водещ експерт в бюджетната сфера. Работила е за РЦСГ-Пловдив и Община Пловдив.
Елза Маркова е Председател на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България за Южна България и член на управителния съвет в Бюрото на Съвета GS1 България към БТПП.
Акценти:
- Когато става дума за децата, парите нямат значение
- Мнението на купувача все още стои на заден план за фирмите;
- Българите искат постоянно качество на продуктите.
Г-жо Маркова, какви са приоритетните дейности на компанията?
Елза Маркова:
Първите стъпки на "Белла България" са още през 1990 година, когато пуснахме на пазара непознатото все още бутер тесто. Няколко години по-късно започнахме и производството на т.нар "удобни продукти", които са подобни на тестото. Друга наша политика е да развиваме социално-отговорни дейности.
Компанията не само активно участва и следи за социалните проблеми в обществото, но прави всичко възможно да помага за тяхното разрешаване. Подкрепяме различни обществени инициативи, ангажирани сме към проблемите за опазване на околната среда.
Водещият социален проект на компанията е изграждането безопасни детски площадки. Дейността развиваме под формата на публично-частно партньорство. В съвсем скоро време 6 български града, който участваха в наш конкурс, ще имат изградени площадки. През тази година ще бъдат изградени съоръжения в София, Пловдив, Варна, Перник, Габрово и Гара Елин Пелин.
Как решихте да се насочите към изграждането на детски площадки?
Елза Маркова:
Идеята дойде доста спонтанно през 2009 година. В Пловдив изградихме една детска площадка. След това рехишме, че можем да развием този проект и така да бъдем в помощ на обществото с още една дейност. За да бъде всичко прозрачно, което правим, създадохме специален сайт. През него хората гласуват и по този начин избираме града, където ще построим площадката. След като изберем града, правим още едно допитване, в което хората определят конкретното място на изграждане.
Колко ви струва изграждането на една площадка?
Елза Маркова:
Политиката на компанията е да не коментира конкретни цифри, защото смятаме, че сумата не е най-важното нещо. По-скоро залагаме на това, че правим нещо добро за децата.
Освен площадките, имате ли други социални проекти?
Елза Маркова:
Участваме в различни проекти, свързани с повишаването на енергийната ефективност, както и с въвеждане на чисти технологии. Подкрепяме кампании за безопасност на пътищата, каузи за подобряваме живота на децата в неравностойно положение.
Бихте ли споделили някоя разработена от вас добра практика, която би била полезна на стартираща в момента компания?
Елза Маркова:
Според мен ключът на фирмения ни успех е свързан с отговорното и открито поведение и с ежедневния контакт с потербителите.
Как го осъществявате?
Елза Маркова:
Имаме конкретни адреси и телефони, на които могат да ни потърсят и да получат информация. Голямо значение отделяме на т.нар. "зелен телефон". Това е обратната ни връзка с клиентите. На телефона има постоянно служител, който да приеме забележките и препоръките на потребителя. Този телефон е изписан на всички опаковки на произвежданите от нас продукти. Чрез този телефон ние си "сверяваме часовника" за това къде сме на пазара и какво трябва да подобрим за клиентите.
Споделяте ли твърдението, че гласът на българския потребител остава все още на заден план за компаниите?
Елза Маркова:
Не мога да кажа как е при другите фирми, но през нашия поглед все още не се отделя достатъчно внимание за мнението на потребителя.
Какво може да се направи в тази насока?
Елза Маркова:
Това, което правим, преди да пуснем някой нов продукт, е да направим допитване до потребителите какво биха искали да получат. Например, като вкусови качества, визия на продукта, ценово позициониране.
Според анкетите ви, българите какво искат?
Елза Маркова:
Българите искат едно постоянно качество на продуктите. За съжаление, все още на българския пазар се пускат много добри продукти, но с течение на времето техните качества се развалят. Стремим се дори в условия на икономическа криза да не разочароваме потребителите.
Като казахте "криза", как се справяте, какви са очакванията ви за тази година?
Елза Маркова:
Както при всички фирми, тази година е по-лоша за нас в сравнение с 2009 г. Правим всичко възможно да задържим определено ниво. Все пак компанията ни е облагодетелствана, че браншът е по-малко засегнат от кризата.
Направихме доста реорганизации, оптимизирахме производствените процеси, предоговорихме се с доставчиците. В общи линии минимизирахме разходите във всяко производствено ниво. Единственото нещо, което преценихме, че на този етап не е уместно да правим, е масови съкращения.
Решихме да инвестираме в обучението на служителите, за да сме подготвени за етапа, когато кризата ще мине и ще трябва отново да се борим на пазара. Отворихме една академия за търговците. Всички ще минат двугодишен обучителен модул. Създадохме за служителите вътрешен конкурс за най-добра иновативна идея с награден фонд. По този начин ние се борим с кризата.