Специaлно за Econ.bg
В края на месец октомври в София се състоя пресконференция по повод 90-годишнината от обявяването на Независимостта на Чехословакия. По време на нея стана въпрос за търговските отношения между Чехия и България. По този и други въпроси разговаряхме с Първия секретар по търговските и икономическите въпроси към
чешкото Посолство Юрай Мелиорис.
Г-н Мелиорис, как повлия членството на България в Европейския съюз на търговските взаимоотношения между Чехия и България?
Юрай Мелиорис:
Членството на България в Европейската общност, което практически започна преди около две години, повлия много позитивно. Това влияние можеше да бъде почувствано още преди България да стане
пълноправен член на Общността. Тогава – през 2006 г., ние отчетохме голям ръст на търговията и инвестициите между двете страни.
Какво изнася страната ни най-много за Чехия и обратно?
Юрай Мелиорис:
България изнася за Чехия стомана, радиатори и алкохолни напитки. В тази връзка искам да подчертая, че бихме се радвали, ако България започне да изнася за Чехия и стоки с по-висока добавена
стойност.
От Чехия за България се внасят леки коли, технологии за комуникация, както и различни технологии в сферата на машиностроителната промишленост и енергетиката.
На колко възлиза стокооборотът между България и Чехия за миналата година?
Юрай Мелиорис:
Стокооборотът между двете страни за 2007 г. възлиза на почти 500 млн. евро. От тях 400 млн. евро представляват чешки износ за България, а останалите представляват стоки и услуги, изнесени от България
за Чехия.
Взаимните ни връзки могат да бъдат оприличени на писти – вие имате четири писти от Чехия за България и една писта в обратна посока. Ние бихме искали картината да е различна – пистите да бъдат по
четири и двете посоки. Това ще означава, че взаимната търговия между двете страни е много по-балансирана. Именно затова привестваме инициативата на Министерството на икономиката и енергетиката за
изготвяне на Експортна стратегия на страната.
Тази стратегия ще създаде институции, които ще подпомагат българските фирми зад граница. В тази връзка искам да спомена, че ние се зарадвахме много, когато получихме възможност да споделим чешкия
опит в тази насока. Вие знаете, че Чехия създаде система за подкрепа на износа – както в законодателната, така и в институционалната база на страната.
Бяха създадени институции като чешката експортна банка, която отпуска изгодни кредити за фирмите-износителки във връзка с много важни проекти в чужбина. Имаме застрахователна агенция, която
застрахова тези проекти. Бяха създадени също така институции като Czech Trade, която подпомага средните и малките износители, които имат по-малки финансови възможности.
Czech Trade има офис и в България. Той помага на чешките фирми да се запознаят с българския пазар и да стартират дейността си на него.
Според Вас колко време ще отнеме изравняването на търговското салдо между двете страни?
Юрай Мелиорис:
На този етап това би било много трудно. Това е така, тъй като за съжаление динамиката на чешкия износ за България е по-голяма, отколкото този на българския износ за Чехия. За да можем да говорим за
някакво изравняване, българският износ за Чехия трябва да се увеличи няколко пъти и чак след това да бъде направена някаква формула, въз основа на която да се изчисли до колко време може да се стигне
до изравняване.
Как ще коментирате условията за правене на бизнес в България?
Юрай Мелиорис:
Условията за правене на бизнес в България са сравнително добри. И в тази връзка трябва да се спомене, че България разполага с голям потенциал за икономическо развитие, т.е. – много отрасли от
икономиката все още не са достатъчно добре развити. Също така много проекти очакват да бъдат реализирани. В това число се включват модернизацията и развитието на инфраструктурата – както енергийната,
така и транспортната. Именно по тази причина България буди голям интерес за чешките инвеститори.
Какви са основните мерки според Вас, които биха довели до подобряване на условията за правене на бизнес в България?
Юрай Мелиорис:
Бих препоръчал да се обърне повече внимание на развитието на индустриалните зони. Също така бих препоръчал да се дават повече средства за развитието на инфраструктурата на тези зони, за да могат
потенциалните инвеститори, които дойдат в България, да си намират по-лесно място и да могат да започнат по-лесно своя бизнес. Когато тези неща станат факт, те ще бъдат от голяма полза – както за
България, така и за чуждестранните инвеститори.
Казвам тези неща, тъй като преди години в Чехия имахме подобни проблеми, когато започнахме да прилагаме политика по отношение на подкрепата си за чуждестранния бизнес. По онова време не разполагахме
с подготвени места за строителство на промишлени зони или предприятия.
И в тази връзка искам да уточня следното – когато държавата не е собственик на тези площи, тогава възникват проблеми, които забавят процеса на навлизане на чужди инвеститори на дадения пазар.
Ще дам един пример – даден инвеститор идва да строи фабрика и в процеса на строителство се оказва, че част от земята все още не е изкупена или е собственост на някое частно лице, което продава земята
си на цена 20 пъти по-висока от пазарната. Това създава неприятно чувствто за инвеститорите – държавата трябва да е собственик на земята, да е подготвила инфраструктурата, да инвестира, за да може да
покани потенциалните инвеститори.
Имате предвид, че отчуждителните процедури в България биха могли да се извършват по-бързо?
Юрай Мелиорис:
Да, определено. Това е една от другите препоръки, които бих искал да направя към българското правителство.
Смятате ли, че световната криза ще повлияе на търговските отношения между Чехия и България?
Юрай Мелиорис:
Ще видим. Това зависи от това по какъв начин се развива икономиката на Чехия и дали икономическият ръст на страната ще се запази до прогнозите му нива отпреди три-четири месеца. Най-вероятно обаче
той ще претърпи някакви корекции. Смятам, че и икономическият ръст в България също ще се забави. Надявам се, че кризата няма да повлияе толкова много на търговските отношения между двете
страни.
Има ли проявен интерес от страна на български общини към стоки и услуги, предлагани от чешки фирми?
Юрай Мелиорис:
Не, на този етап такъв интерес липсва.
Интервю на Петър Чернев