България ще има ли полза от осъществяването на този проект?
За България е изключително удачен вариантът за построяването на петролопровода АМБО, тъй като, ако разгледаме двата възможни варианта за петролопровод Бургас - Вльора и Бургас - Александруполис, печелившият вариант за България е Бургас - Вльора, тъй като съотношението между трите страни, през които преминава този петролопровод, е 3:1:1 в полза на България. Това е всъщност разпределение на териториален потенциал, който се включва в този петролопровод. Всъщност най-голямата част от него преминава през България. Тук бихме могли да заложим изцяло на интересите си във връзка с транзитните такси и още повече този инфраструктурен проект се навързва като удачен комуникационен коридор с така вече дълго експлоатирания коридор номер 8. Те имат общи трасета. Свързването на двата инфраструктурни проекта би било най-печелившият вариант за България.
Г-н Фъргюсън вече многократно идва в страната ни. Надяваме се поредното му идване наистина да се увенчае с успех.
Геостратегическият интерес на България само в прибирането на такси в размер на около 800 хиляди долара годишно ли ще е?
Не, разбира се. Изграждането на значителен инфраструктурен проект през територията на България вече означава една сигурност и гарантирани инвестиции в страната, от една страна, от друга, ангажираността на населението по време на строежа на инфрастуктурен проект всъщност ангажира определен процент безработни в изграждането му, носи свежи инвестиции. Всъщност ползите са много повече от вредите.
В същото време пък Русия предпочита да се изгради другият алтернативен проект Бургас - Александруполис и в края на юли руският президент Путин подкрепи този проект.
Проектът АМБО на практика един вид заобикаля Русия. Той не зависи от доставките на нефт от Русия, а с него се комуникира директно с каспийските републики. Разбира се, че за Русия ще бъде по-изгоден този вариант Бургас - Александруполис, но, от друга страна, тя няма гаранции, не може да гарантира доставките, които да преминават през него и да го правят действащ нефтопровод. Засега най-голяма скорост е набрал нефтопроводът Баку – Джейхан. Там всъщност има най-висок интерес на американски инвеститори, всъщност не толкова инвеститори, колкото самата държавна администрация, Белият дом гарантира този нефтопровод, макар че от икономическа гледна точка той е неизгоден, тъй като оскъпява цената на петрола най-малко с 3 пъти.
/Предоставено от BEF News Desk/