Интервюто е дадено специално за Econ.bg.
- Г-жо Соколова, туризмът е сред най-пострадалите отрасли в световен мащаб. Какво сочат вашите данни за стагнацията в бранша по света? Какво ще е влиянието на кризата върху българския туризъм?
Донка Соколова:
- Действително в световен мащаб туризмът е най-потърпевшият отрасъл от терористичните акции в САЩ и войната, която бе поведена срещу тероризма. Причините са ясни- туризмът се извършва с транспортни средства, а самолетите след ударите на световния търговски център се възприемат по-скоро като оръжие за убиване, а не за транспортиране, както се изрази неотдавна министърът на туризма на Египет.
Положението е много сериозно. В доста страни по света в момента започва главният туристически сезон и анулациите са драстични. В Египет, например, над 90% от предварителните записвания са анулирани. Турция също пострада, като страна, членка на НАТО.
Засега ние нямаме данни за сериозни анулации на записвания за България. Има отлив най-вече от САЩ и Япония, туристи, които участват най-вече в обиколни турове.
Но за зимните курорти, чиито основни гости са от Великобритания, Русия, Германия и скандинавските страни, анулациите са в рамките на нормалното равнище преди началото на всеки сезон.
Световната организация на туристическите агенции и американската организация на туристическите агенции си размениха манифести в подкрепа на борбата срещу тероризма. Защото той е враг за всички видове бизнес.
Очаквам кризата да има негативно влияние върху градските хотели. Там ще има по-голям отлив. Ще идват само онези бизнесмени, които имат неотложни дела.
Но не очаквам да пострадат като цяло чартърните групови пътувания.
- Смятате ли, че правителството и браншовите организации трябва да вземат някакви спешни мерки за ограничаване на евентуалното негативно влияние от кризата?
Донка Соколова:
- Аз бих препоръчала медиите да бъдат по-предпазливи в изразните си средства и да не дърпат дявола за опашката. Бомбастичните заглавия за възможна опасност у нас се четат по света и водят до отлив на туристи.
В нашия регион от 10 години се водят войни и това не нанесе огромни поражения на туризма ни. Даже отминалото лято беше рекордно по отношение на туристопотока. Миналият зимен сезон беше по-слаб не поради политически причини, а по чисто метеорологични- нямаше сняг. Но това беше бич за цяла Европа.
Това, което правителството може да направи, е да рекламира страната като сигурно място и да гарантира спокойствието и безопасността на туристите.
Ние следим обстановката и ще предложим мерки в съответствие с нейното изменение.
Ние в бранша сме по-разтревожени от неизвестността около националния ни авиопревозвач "Балкан" отколкото от опасността от терористични актове на наша територия.
- Над 90% от собствеността в българския туризъм вече е частна. Въпреки това качеството не удовлетворява. Каква е причината според вас?
Донка Соколова:
- Аз мисля, че съзнанието пречи. Българинът е пословично гостоприемен и любезен, когато посреща гости у дома си. Когато, обаче, е в ресторанта или хотела си, нещата са по-различни и често се получават оплаквания от туристите.
Мисля, че трябва да се направи нещо за подобряване качеството на образованието на кадрите, които работят в туризма. Препоръката ми към собствениците на хотели и ресторанти е да правят чести курсове за квалификация на служителите си.
Текучеството в бранша е голямо и мисля, че трябва да се направи нещо, за да могат сезонните кадри да се ангажират по-дългосрочно.
- Българската асоциация на туристическите агенции и другите браншови организации имат активна роля в политиката в областта на туризма. Какви са последните резултати от взаимодействието с правителството?
Донка Соколова:
- Още преди да започнат преговорите между правителството и Международния валутен фонд ние дадохме своите предложения и препоръки в Министерството на икономиката. Предоставихме мненията на УФТАА, на големите западни туроператори, наши партньори, които недвусмислено говорят, че ако се въведе ДДС за пакетите туристически услуги, продавани в чужбина, българският туризъм ще пострада сериозно. Нашето становище е, че въвеждането на налога трябва да се отложи до влизането на страната ни в ЕС. Това е износ на място и като такива сделките трябва да се освободят от ДДС дотогава.
Другата сфера, в която изразихме активна позиция и водим преговори, са въведените визи за Русия и Украйна. Ние неведнъж сме разговаряли с представители на Министерството на икономиката и с Външно министерство. Разбираме, че те не могат да бъдат премахнати. Но настояваме да се опрости и облекчи процедурата по издаване на визите за туристи. Предложили сме няколко варианта. Мисля, че ще се направят усилия в тази насока. Загубите, които туризмът ни ще претърпи от отлива на туристи, който може да предизвиква новият режим, се изчисляват на $ 167 млн. годишно. Това е повече от 1 транш от МВФ!!!
Освен това след финансовата криза в Русия ние имахме спад на туристите от тази страна 90%. Миналото лято едва достигнахме нивата от 1996, 1997 г. Държим тенденцията на повишаване на туристите от Русия да се запази. Инвестираме сериозно в реклама, за да осъществим тази цел. Мисля, че Русия ще остане традиционен пазар за нашия туризъм, тъй като има традиции в това отношение.
- Готви се нов закон за туризма. Какво не работи в стария и какъв ще е духът на новия?
Донка Соколова:
- Преди 3 години се прие Законът за туризма. Тогава твърдяхме, че е по-добре да има лош закон, отколкото никакъв. Сега се уверихме, че е по-добре да няма закон, отколкото калпав. Сегашният закон въвежда хаос, а не правила на играта. Другата седмица ще получим проекта за становище от Министерството на икономиката. В новия закон ще се отрази директива 90314 на Европейския съюз, която регламентира отговорността към туристите при фалит на туроператора. Трябва да се създаде един гаранционен фонд, който ще защитава туристите.
Новият закон е необходим и заради променената ситуация в бранша. Държавата вече не може да бъде разглеждана като управляващ собственост субект, а като орган, който регламентира правилата в бранша. Трябва да се разшири и ролята на браншовите организации в новия закон, тъй като те реално имат нова роля в обществото и в индустрията.
Текучеството в бранша е голямо и мисля, че трябва да се направи нещо, за да могат сезонните кадри да се ангажират по-дългосрочно.
- Българската асоциация на туристическите агенции и другите браншови организации имат активна роля в политиката в областта на туризма. Какви са последните резултати от взаимодействието с правителството?
Донка Соколова:
- Още преди да започнат преговорите между правителството и Международния валутен фонд ние дадохме своите предложения и препоръки в Министерството на икономиката. Предоставихме мненията на УФТАА, на големите западни туроператори, наши партньори, които недвусмислено говорят, че ако се въведе ДДС за пакетите туристически услуги, продавани в чужбина, българският туризъм ще пострада сериозно. Нашето становище е, че въвеждането на налога трябва да се отложи до влизането на страната ни в ЕС. Това е износ на място и като такива сделките трябва да се освободят от ДДС дотогава.
Другата сфера, в която изразихме активна позиция и водим преговори, са въведените визи за Русия и Украйна. Ние неведнъж сме разговаряли с представители на Министерството на икономиката и с Външно министерство. Разбираме, че те не могат да бъдат премахнати. Но настояваме да се опрости и облекчи процедурата по издаване на визите за туристи. Предложили сме няколко варианта. Мисля, че ще се направят усилия в тази насока. Загубите, които туризмът ни ще претърпи от отлива на туристи, който може да предизвиква новият режим, се изчисляват на $ 167 млн. годишно. Това е повече от 1 транш от МВФ!!!
Освен това след финансовата криза в Русия ние имахме спад на туристите от тази страна 90%. Миналото лято едва достигнахме нивата от 1996, 1997 г. Държим тенденцията на повишаване на туристите от Русия да се запази. Инвестираме сериозно в реклама, за да осъществим тази цел. Мисля, че Русия ще остане традиционен пазар за нашия туризъм, тъй като има традиции в това отношение.
- Готви се нов закон за туризма. Какво не работи в стария и какъв ще е духът на новия?
Донка Соколова:
- Преди 3 години се прие Законът за туризма. Тогава твърдяхме, че е по-добре да има лош закон, отколкото никакъв. Сега се уверихме, че е по-добре да няма закон, отколкото калпав. Сегашният закон въвежда хаос, а не правила на играта. Другата седмица ще получим проекта за становище от Министерството на икономиката. В новия закон ще се отрази директива 90314 на Европейския съюз, която регламентира отговорността към туристите при фалит на туроператора. Трябва да се създаде един гаранционен фонд, който ще защитава туристите.
Новият закон е необходим и заради променената ситуация в бранша. Държавата вече не може да бъде разглеждана като управляващ собственост субект, а като орган, който регламентира правилата в бранша. Трябва да се разшири и ролята на браншовите организации в новия закон, тъй като те реално имат нова роля в обществото и в индустрията.