Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
В България има над 1200 немски фирми, които активно водят бизнесдейност. Германия е на 4 място по инвестиции у нас
Г-н Василев, очаквате ли германските инвестиции у нас да се увеличат след приемането ни в ЕС?
Митко Василев:
Членствотото в ЕС дава по-голяма гаранция и сигурност за чуждестранния инвеститор и по пътя на логиката би трябвало да се увеличат. В момента Германия е на четвърто място като чуждестранен инвеститор. Годишна анкета на Германо-българската индустриално-търговска камара сред германския бизнес сочи, че той подкрепя членството на България в ЕС. Това ще се обсъжда и на общото ни събрание, на което ще вземе участие и министърът по европейските въпроси Меглена Кунева.
Ще се увеличат ли възможностите за българските фирми в Германия след приемането ни?
Д-р Митко Василев:
И сега те не са малки. Германският пазар е по-капризен. Въпрос на маркетинг е, а маркетингът струва много пари. Ето ви пример: хубавите български вина не навлизат на германския пазар, вместо тях има екзотични калифорнийски, южноамерикански и др. Това може да се промени. Германският пазар е скъп - въпрос на стратегия, на присъствие.
Какъв процент от германските инвестиции у нас е за малки и средни предприятия?
Д-р Митко Василев:
Германският бизнес е представен доста разностранно в България. Той присъства в почти всички браншове. Има големи концерни като Mеtro, Liеbherr, Allianz и др. Има и малки, и средни предприятия, но около тях не се шуми много. Статистиката сочи, че на българския пазар има над 1200 фирми, които активно водят бизнесдейност от общо над 4500 немски фирми, които по някакъв начин развиват бизнесдейност у нас.
Какви пречки вижда германският бизнес у нас?
Д-р Митко Василев:
Според техните проучвания най-много ги спъват администрацията, корупцията, лошата инфраструктура. Работната ръка тази година е голям проблем - не е квалифицирана. Миналата година големият проблем е бил инфраструктурата - не само пътища, но и канализация, летища и др.