Он-лайн лизингът подпомага малкия и среден бизнес

10.07.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg.

 

- Г-н Танушев, "Орел-лизинг" публикува годишния си счетоводен отчет за 2001 г., който показва запазване на водещата позиция на компанията на българския лизингов пазар. Как бихте коментирали финансовите резултати на дружеството?

Станислав Танушев:

- Дружеството е все още в ранен етап на развитие, ние сме едва на три години и това са първите ни стъпки в печалбата, в това което правим. Не можем да се радваме на водещи позиции на един нов пазар. В България ще може да се говори за лидерски позиции в лизинга поне след пет години. Едва тогава, който е водещ, ще е действително утвърдил се на пазара. Засега всички сме начинаещи.

- Дружеството е част от структурата на "Орел-Г Холдинг". Има ли съчетаване на услугите, които предлагате вие и тези на холдинга като цяло?

Станислав Танушев:

- Абсолютно има такова съчетаване. Наскоро направихме изследване за структурата на лизинговите дружества в страната, чиито резултати ясно показаха преобладаващия брой на дружествата, обвързани със застраховател, на второ място са свързаните с производител или доставчик и на трето са банковите дружества. Ние сме от първата категория, обвързани сме главно със застраховател. Това помага много да се предложи комплексна услуга. Целта е не само да кажем на клиента: "Ние ви даваме лизинга, а за застраховката отидете другаде". "Орел" предлага лизинг, застраховка, осигуряване, здравно осигуряване, което помага включително и за конструиране на нови лизингови услуги, предназначени за застрахователния или осигурителен сектор. Гордеем се също, че в холдинга има и Пенсионно-осигурителен фонд – каса "Съгласие", където можем да предложим на утвърдените си клиенти по-атрактивни тарифи за пенсионното осигуряване на техните служители. Надяваме се това в бъдеще да еволюира към обща лизингова програма. Безспорно връзката с "Орел-Г Холдинг" ни помага. Вярвам, че и клиентите мислят така, защото им харесва всичко да е на едно место, да не губят време и да е по-евтино. Клиентът има икономическа изгода от комбинирането на няколко услуги.

- Как върви подготовката по учредяването на Асоциацията на лизинговите компании?

Станислав Танушев:

- Подготовката по учредяването на Асоциацията изисква по-дълга работа. Затруднението идва от необходимостта да се координират поне двайсетина лизингови дружества, не всички, от които са в София, и не са на разположение по всяко време. Друг момент е, че не всички дружества имат еднакъв интерес към учредяване на Асоциацията, а смисълът от нея е именно в по-голямата представителност.

В общи линии, досегашната ни работа е стигнала до подготвяне на Проекто-устав, защитаващ интересите, както на малките, така и на по-големите лизингови дружества. Смисълът и целта му е да помага за развитието на тази индустрия. Успяхме да направим и първата стъпка в анализа на българския лизингов пазар. С помощта на въпросник, попълнен от всички лизингови дружества, агрегирахме данни за структурата на лизинговите дружества – дали са към банка, към доставчик, към застраховател или са независими (такива засега почти няма), за това какво пазарно присъствие имат, на какви стокови сектори присъстват и какви трудности срещат. След учредяване на Асоциацията ще предоставим по пълна информация на всички медии.

След като вече сме свършили подготвителната работа, вече ще вървим към насрочване дата на учредяването.

- "Орел-лизинг" АД за първи път предложи лизинг он-лайн на българския пазар. С какво си обяснявате големия интерес към тази форма на финансиране?

Станислав Танушев:

- С факта, че той разчупи пазара. Когато човек тръгне да търси финансиране и кредит, под каквато и да е форма, обикновено достъпът му до информация е много ограничен, процедурата му изглежда сложна и страшна, често не знае какво трябва да прави. Он-лайн лизингът разчупва процедурата. Всеки може да влезе в страницата, да разгледа условията, да посмята и да прецени за себе си дали го удовлетворяват условията. Разчупването на енигмата около финансирането беше най-важното предложено от он-лайн лизинга.

В момента сме в процес на реорганизация на сайта и се надяваме скоро да изненадаме положително нашите клиентите и доставчици, които разчитат на него.

- Основно инвестиционните начинания на малкия и средния бизнес ли улеснява он-лайн лизингът?

Станислав Танушев:

- Всяка компания си определя целеви пазар, на който се развива. Ние сме избрали попрището да помагаме на малкия и средния бизнес. Въпреки, че у нас никой не им обръща внимание, те и в момента са една от движещите сили в нашата икономика. В развиващите се страни са опората на икономиката. Надяваме се да подкрепим бъдещата "опора" с каквото можем.

- Предлагате пълна гама от лизингови услуги на българския пазар. При установяване на делови контакти с нови клиенти, "Орел-лизинг" се концентрира върху услугата "Слуга". Това ограничава ли по някакъв начин новите клиенти на дружеството?

Станислав Танушев:

- Да, ограничава. Донякъде това е и смисълът на "Слуга". Когато не познаваш един клиент, не знаеш неговата финансова дисциплина, трудно можеш да предложиш пълната гама от лизингови услуги. Голяма част от тях изискват по-голямо сътрудничество и работа с клиента или доставчика.

От тази година, обаче, имаме нова програмна схема на работа на "Орел-лизинг". Целта е да предложим на първа среща услуги, които да не ограничават клиента, в това което би искал да получи от нас.

"Слуга" запазва водещо място сред програмите, предлагани от "Орел лизинг". Следва програмата "Имоти" и "Оборудване срещу ипотека". "Имоти" е лизинг на недвижими имоти, където сроковете са относително по-дълги, поради бавната амортизация на лизинговия обект. Това е една съвсем нова програма, в процес на разработване в момента. Програмата за едри корпоративни клиенти – ПЕКК цели да компенсира насочеността на "Слуга" към дребния и среден бизнес и взима под внимание нуждите на по-едрите корпоративни клиенти. Нейни подразделения са програмата "Банка", тъй като банките са едри корпоративни клиенти със специфични нужди и за тях вече имаме удоволствието да предлагаме и Оперативен лизинг. "Електронно оборудване" е една от водещите ни програми, която най-общо включва компютри, комуникационна техника. Подразделенията тук са компютърните зали и офис оборудването. Офис програмата е един от приоритетите, на които ще наблегнем в близките месеци. Следва програмата "Промишлено оборудване", в която Орел-лизинг тепърва навлиза тази година. Вярвахме, че банките са тези, които трябва да финансират оборудването на заводи и цехове, но се оказа, че не е така и има поле за изява на лизинговите дружества. Една от водещите ни програми е за търговско оборудване или машини за търговия. Преди една година, бяхме монополисти във "Вендинг" програмата - това са машините за кафе и сандвичи с монети. Пазарът, обаче, вече се насити и засега поддържаме програмата със затихващи функции.

"Дистрибуторски лизинг" е нещо ново и интересно. Редица фирми например, предоставят хладилници с цел продажба на стоката. Дистрибуторският лизинг обезпечава тази възможност. Тук влизат и модемите за Интернет провайдерите и други относително ниски по себестойност активи, които са нужни за дейността на едри дистрибутори. "Супермаркет" е също нова, но бързоразвиваща се програма за оборудване, от бакалии до големи вериги. Оказа се, че няма кой да помогне на тези средни предприятия. Те са утвърдени в търговията, но им е нужен голям оборотен капитал за поддържане на търговията и нямат възможност за инвестиции в подобрение интериора и обслужването на действащите обекти или в изграждането на нови. ОБГАС е друга монополна програма на "Орел-лизинг", която финансира закупуването на бензо и газо-станции. Вярно е, че броят на тези станции нараства бързо, но това означава, че има нужда от тях и ние им помагаме в стартирането и развитието на бизнеса. На последно място, но не и по-значение са моторни превозни средства. В МПС програмата не сме толкова активни, поради голямата конкуренция. Фокусирани сме върху МПС-та, които обслужват някакъв бизнес – пикапи, фургони, бусове, камиони. Новата програма тук е ПУМА – програма за употребявани МПС-та, която се оказва доста търсена на нашият пазар. Дори имаме известни притеснения, че няма да можем да удовлетворим търсенето. Миналата година, например са продадени около 12 000 нови автомобили и 130 000 употребявани, т.е. десетина пъти повече. Това ясно показва тенденцията на пазарните дадености, с които следва да се съобразяваме. ПУМА цели именно задоволяване нуждата от лизинг на употребявани автомобили. Засега тук също сме насочени към камиони, самосвали, влекачи, ремаркета, обслужващи някакъв бизнес, но напоследък започнахме и с лизинг на леки МПС-та. Имаме няколко специфични програми, свързани с нашите дистрибутори. Това е Инвентарен лизинг, при който даваме лизинг на някой от доставчиците ни, за закупуване на инвентар. Специално сме разработили програма с "Камартон" ЕООД - един от нашите доставчици, който продава промишлено оборудване. Реверсивният лизинг, макар и рядко също е използван.

- Какви специализирани услуги предлага Орел-лизинг за едрите корпоративни клиенти?

Станислав Танушев:

- Програмата за едрите корпоративни клиенти цели именно да задоволи техните нужди. При дребния и среден клиент, например, предлагането на застрахователя му помага, като спестява време и средства. Едрият корпоративен клиент, обаче, обикновено е обвързан със застрахователя и условията, които той получава за застраховка на лизинговото оборудване са много по-добри от неговия си застраховател. Така, че в програма ПЕКК се допуска да се използва застрахователя, с който едрият корпоративен клиент е свикнал. Друг момент е, че едрите клиенти нормално търсят по-голямо финансиране, много често на по-уникални от масовите стоки, с които работи програмата "Слуга". Целта е да съчетаем всичко, което търсят този вид клиенти в една програма. Освен това, ПЕКК непрекъснато се усъвършенства. В случай, че един едър клиент ни каже, че бъркаме някъде, то ние сме напълно отворени веднага да подобрим програмата. Това е смисълът на тези програми, да предложим услуга, която се харесва на клиента, върши му работа и се ползва от нея.

- Дружеството предлага и вторична разпродажба на употребявано оборудване. Има ли интерес към тази услуга от страна на вашите клиенти?

Станислав Танушев:

- Интересът е по-голям, отколкото е предлагането. Засега не сме конструирали програми, които да генерират употребявано оборудване, то е по скоро инцидентно, случайно върнато от наши клиенти. Съобразявайки се с огромния брой запитвания, скоро ще имаме още една програма, която да генерира употребявано оборудване, вероятно в секторите където сме свикнали да работим – електронно оборудване, търговски машини, възможно е и МПС-та.

- Като компания, която има потенциал и желание за развитие и утвърждаване на стабилните си позиции, предвиждате ли разширяване дейността на дружеството посредством разработване на нови лизингови услуги?

Станислав Танушев:

- Това ни е работата. Ние трябва да обогатяваме предлаганите от нас услуги. Тези, които не се търсят да отпаднат, а тези, които се търсят, да ги рафинираме. Безспорно това е нашата цел.

 

 

- "Орел-лизинг" АД за първи път предложи лизинг он-лайн на българския пазар. С какво си обяснявате големия интерес към тази форма на финансиране?

Станислав Танушев:

- С факта, че той разчупи пазара. Когато човек тръгне да търси финансиране и кредит, под каквато и да е форма, обикновено достъпът му до информация е много ограничен, процедурата му изглежда сложна и страшна, често не знае какво трябва да прави. Он-лайн лизингът разчупва процедурата. Всеки може да влезе в страницата, да разгледа условията, да посмята и да прецени за себе си дали го удовлетворяват условията. Разчупването на енигмата около финансирането беше най-важното предложено от он-лайн лизинга.

В момента сме в процес на реорганизация на сайта и се надяваме скоро да изненадаме положително нашите клиентите и доставчици, които разчитат на него.

- Основно инвестиционните начинания на малкия и средния бизнес ли улеснява он-лайн лизингът?

Станислав Танушев:

- Всяка компания си определя целеви пазар, на който се развива. Ние сме избрали попрището да помагаме на малкия и средния бизнес. Въпреки, че у нас никой не им обръща внимание, те и в момента са една от движещите сили в нашата икономика. В развиващите се страни са опората на икономиката. Надяваме се да подкрепим бъдещата "опора" с каквото можем.

- Предлагате пълна гама от лизингови услуги на българския пазар. При установяване на делови контакти с нови клиенти, "Орел-лизинг" се концентрира върху услугата "Слуга". Това ограничава ли по някакъв начин новите клиенти на дружеството?

Станислав Танушев:

- Да, ограничава. Донякъде това е и смисълът на "Слуга". Когато не познаваш един клиент, не знаеш неговата финансова дисциплина, трудно можеш да предложиш пълната гама от лизингови услуги. Голяма част от тях изискват по-голямо сътрудничество и работа с клиента или доставчика.

От тази година, обаче, имаме нова програмна схема на работа на "Орел-лизинг". Целта е да предложим на първа среща услуги, които да не ограничават клиента, в това което би искал да получи от нас.

"Слуга" запазва водещо място сред програмите, предлагани от "Орел лизинг". Следва програмата "Имоти" и "Оборудване срещу ипотека". "Имоти" е лизинг на недвижими имоти, където сроковете са относително по-дълги, поради бавната амортизация на лизинговия обект. Това е една съвсем нова програма, в процес на разработване в момента. Програмата за едри корпоративни клиенти – ПЕКК цели да компенсира насочеността на "Слуга" към дребния и среден бизнес и взима под внимание нуждите на по-едрите корпоративни клиенти. Нейни подразделения са програмата "Банка", тъй като банките са едри корпоративни клиенти със специфични нужди и за тях вече имаме удоволствието да предлагаме и Оперативен лизинг. "Електронно оборудване" е една от водещите ни програми, която най-общо включва компютри, комуникационна техника. Подразделенията тук са компютърните зали и офис оборудването. Офис програмата е един от приоритетите, на които ще наблегнем в близките месеци. Следва програмата "Промишлено оборудване", в която Орел-лизинг тепърва навлиза тази година. Вярвахме, че банките са тези, които трябва да финансират оборудването на заводи и цехове, но се оказа, че не е така и има поле за изява на лизинговите дружества. Една от водещите ни програми е за търговско оборудване или машини за търговия. Преди една година, бяхме монополисти във "Вендинг" програмата - това са машините за кафе и сандвичи с монети. Пазарът, обаче, вече се насити и засега поддържаме програмата със затихващи функции.

"Дистрибуторски лизинг" е нещо ново и интересно. Редица фирми например, предоставят хладилници с цел продажба на стоката. Дистрибуторският лизинг обезпечава тази възможност. Тук влизат и модемите за Интернет провайдерите и други относително ниски по себестойност активи, които са нужни за дейността на едри дистрибутори. "Супермаркет" е също нова, но бързоразвиваща се програма за оборудване, от бакалии до големи вериги. Оказа се, че няма кой да помогне на тези средни предприятия. Те са утвърдени в търговията, но им е нужен голям оборотен капитал за поддържане на търговията и нямат възможност за инвестиции в подобрение интериора и обслужването на действащите обекти или в изграждането на нови. ОБГАС е друга монополна програма на "Орел-лизинг", която финансира закупуването на бензо и газо-станции. Вярно е, че броят на тези станции нараства бързо, но това означава, че има нужда от тях и ние им помагаме в стартирането и развитието на бизнеса. На последно място, но не и по-значение са моторни превозни средства. В МПС програмата не сме толкова активни, поради голямата конкуренция. Фокусирани сме върху МПС-та, които обслужват някакъв бизнес – пикапи, фургони, бусове, камиони. Новата програма тук е ПУМА – програма за употребявани МПС-та, която се оказва доста търсена на нашият пазар. Дори имаме известни притеснения, че няма да можем да удовлетворим търсенето. Миналата година, например са продадени около 12 000 нови автомобили и 130 000 употребявани, т.е. десетина пъти повече. Това ясно показва тенденцията на пазарните дадености, с които следва да се съобразяваме. ПУМА цели именно задоволяване нуждата от лизинг на употребявани автомобили. Засега тук също сме насочени към камиони, самосвали, влекачи, ремаркета, обслужващи някакъв бизнес, но напоследък започнахме и с лизинг на леки МПС-та. Имаме няколко специфични програми, свързани с нашите дистрибутори. Това е Инвентарен лизинг, при който даваме лизинг на някой от доставчиците ни, за закупуване на инвентар. Специално сме разработили програма с "Камартон" ЕООД - един от нашите доставчици, който продава промишлено оборудване. Реверсивният лизинг, макар и рядко също е използван.

- Какви специализирани услуги предлага Орел-лизинг за едрите корпоративни клиенти?

Станислав Танушев:

- Програмата за едрите корпоративни клиенти цели именно да задоволи техните нужди. При дребния и среден клиент, например, предлагането на застрахователя му помага, като спестява време и средства. Едрият корпоративен клиент, обаче, обикновено е обвързан със застрахователя и условията, които той получава за застраховка на лизинговото оборудване са много по-добри от неговия си застраховател. Така, че в програма ПЕКК се допуска да се използва застрахователя, с който едрият корпоративен клиент е свикнал. Друг момент е, че едрите клиенти нормално търсят по-голямо финансиране, много често на по-уникални от масовите стоки, с които работи програмата "Слуга". Целта е да съчетаем всичко, което търсят този вид клиенти в една програма. Освен това, ПЕКК непрекъснато се усъвършенства. В случай, че един едър клиент ни каже, че бъркаме някъде, то ние сме напълно отворени веднага да подобрим програмата. Това е смисълът на тези програми, да предложим услуга, която се харесва на клиента, върши му работа и се ползва от нея.

- Дружеството предлага и вторична разпродажба на употребявано оборудване. Има ли интерес към тази услуга от страна на вашите клиенти?

Станислав Танушев:

- Интересът е по-голям, отколкото е предлагането. Засега не сме конструирали програми, които да генерират употребявано оборудване, то е по скоро инцидентно, случайно върнато от наши клиенти. Съобразявайки се с огромния брой запитвания, скоро ще имаме още една програма, която да генерира употребявано оборудване, вероятно в секторите където сме свикнали да работим – електронно оборудване, търговски машини, възможно е и МПС-та.

- Като компания, която има потенциал и желание за развитие и утвърждаване на стабилните си позиции, предвиждате ли разширяване дейността на дружеството посредством разработване на нови лизингови услуги?

Станислав Танушев:

- Това ни е работата. Ние трябва да обогатяваме предлаганите от нас услуги. Тези, които не се търсят да отпаднат, а тези, които се търсят, да ги рафинираме. Безспорно това е нашата цел.

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 20.11   284 г. – Диоклециан става римски император. 1194 г. – Палермо (Сицилия) е завладян от император Хайнрих VI. 1541 г. – Жан Калвин представя теорията си...