- Г-н Миков, какъв е начинът за ефективна защита на потребителите на електроенергия в България?
инж. Георги Миков:
- За постигане на баланс между интересите на потребителите и електроразпределителните дружества отговаря най-вече Държавната комисия за енергийно регулиране. Тя следи за доброто състояние на дружествата като икономически параметри, за целесъобразното изразходване на средствата, за равнопоставеността между дружествата и клиентите. От друга страна са неправителствените организации, които в България действат кампанийно. Ние работим много добре с Федерацията на потребителите. Тя се отнася професионално към проблематиката, като се стреми да съблюдава за интересите както на потребителите, така и на дружеството. В момента имаме договореност за участие в съвместни проверки за установяване на нарушения при измерването.
В Западна Европа са изградени финансирани от държавата структури, които съблюдават за защита на интересите на потребителя и за по-активен диалог. Надявам се, че това ще стане и в България.
- Кои са най-честите оплаквания на потребителите?
инж. Георги Миков:
- Основните проблеми са свързани със стойността на сметката. Там са най-големите оплаквания и възражения. Най-големият обем работа в маркетинга и продажбите на електроенергия също е свързан с неправилно издадени фактури за битови потребители и други проблеми, касаещи основно сметката. За радост, мрежата в София е изградена добре и ние се опитваме да я поддържаме в добро състояние, така че доставката да бъде гарантирана. Получават се временни прекъсвания в електрозахранването, но сериозни кризисни ситуации не сме допускали и ще се стремим да не допуснем.
- Какви са промените по отношение изграждането на захранващата мрежа на нови обекти?
инж. Георги Миков:
- От тази година взаимоотношенията между разпределителното дружество и бъдещия клиент се поставят на съвсем друга основа. През 2000 г. МС утвърди Наредбата за присъединяване на потребители към електропреносната и разпределителна мрежа. В нея се казваше, че това присъединяване става при определени технически правила и изисквания в зависимост от мощността и срещу заплащане на определена цена. За периода от май 2000 г. до май 2002 г. тази част от наредбата на практика не действаше, поради факта че ДКЕР трябваше да утвърди цените. През март месец, с влизането на наредбата за ценообразуването се разви главата за цените за присъединяване. Сега вече клиентите се обръщат към нас с искане за присъединяване към електроразпределителната мрежа, срещу което се заплаща определена цена в зависимост от мощността и се сключва договор за присъединяване. С това се изчерпва цялата процедура по присъединяването, за разлика от предишните периоди, когато ние давахме само указания.
- Смятате ли, че новата схема ще гарантира качеството на услугите в дългосрочен план?
инж. Георги Миков:
- Много се надявам, че това ще доведе до повишаване на качеството. Ние ще влагаме материалите в мрежата и ще контролираме пряко изпълнението на обектите. От друга страна ще оптимизираме мрежата. Икономическата логика ни налага да оптимизираме развитието й. Не винаги сложно преплетената мрежа води до по-добро качество и по-добра доставка. В този аспект, смятам, че ще се подобри качеството и ще се постигне прозрачност по отношение на присъединяването.
- Как може да се постигне конструктивен диалог между електроснабдителните предприятия и потребителя?
инж. Георги Миков:
- Целта на "Електроразпределение Столично" е да бъдем винаги конструктивни и принципни във взаимоотношенията си. Опитваме се да изградим различни канали за информационно обслужване и по този начин да достигнем активен диалог, потребителят да получава пълна информация във всеки момент. Ние закъсняхме с откриването на центровете за обслужване на клиентите, които ще дадат друга визия на взаимоотношенията ни.Стремим се да изградим call център. Телефонът остава основното средство за комуникация и в 90 % от случаите за решаване на проблемите.
- Съгласува ли Електроразпределение Столично общите условия за продажба на електроенергия с потребителите?
инж. Георги Миков:
- Общите условия бяха изготвени в съответствие с изискванията на Закона за енергетика и енергийни ресурси. На практика документът замества индивидуалните договори с битовите потребители. Проектът за общи условия беше предложен за одобрение след широко обществено обсъждане. Той бе съгласуван с всички потребителски организации в България, беше обявен в Интернет страницата на дружеството и представен в медиите. Преди внасянето му за одобрение от ДКЕР, проектът бе подложен на публична дискусия, на която бяха приети редица от предложенията на Българската браншова камара на енергетиците, Комисията по търговия и защита на потребителите, Федерацията на потребителите в България и Българската национална асоциация на потребителите.
След одобрението на проекта от ДКЕР, дружеството откри приемна за подробно разясняване на Общите условия за продажба на електроенергия. Публикувахме условията в два ежедневника и в нашата Интернет страница. Открихме и форум за тяхното обсъждане на е-мейл адреса ни.
За нас Общите условия са резултат от един общ проект на активните потребители и нашето дружеството. Потребителските сдружения се включиха активно в изготвянето му и се превърнаха в гарант на балансираните интереси, застъпени в проекта.
- Как може да се постигне конструктивен диалог между електроснабдителните предприятия и потребителя?
инж. Георги Миков:
- Целта на "Електроразпределение Столично" е да бъдем винаги конструктивни и принципни във взаимоотношенията си. Опитваме се да изградим различни канали за информационно обслужване и по този начин да достигнем активен диалог, потребителят да получава пълна информация във всеки момент. Ние закъсняхме с откриването на центровете за обслужване на клиентите, които ще дадат друга визия на взаимоотношенията ни.Стремим се да изградим call център. Телефонът остава основното средство за комуникация и в 90 % от случаите за решаване на проблемите.
- Съгласува ли Електроразпределение Столично общите условия за продажба на електроенергия с потребителите?
инж. Георги Миков:
- Общите условия бяха изготвени в съответствие с изискванията на Закона за енергетика и енергийни ресурси. На практика документът замества индивидуалните договори с битовите потребители. Проектът за общи условия беше предложен за одобрение след широко обществено обсъждане. Той бе съгласуван с всички потребителски организации в България, беше обявен в Интернет страницата на дружеството и представен в медиите. Преди внасянето му за одобрение от ДКЕР, проектът бе подложен на публична дискусия, на която бяха приети редица от предложенията на Българската браншова камара на енергетиците, Комисията по търговия и защита на потребителите, Федерацията на потребителите в България и Българската национална асоциация на потребителите.
След одобрението на проекта от ДКЕР, дружеството откри приемна за подробно разясняване на Общите условия за продажба на електроенергия. Публикувахме условията в два ежедневника и в нашата Интернет страница. Открихме и форум за тяхното обсъждане на е-мейл адреса ни.
За нас Общите условия са резултат от един общ проект на активните потребители и нашето дружеството. Потребителските сдружения се включиха активно в изготвянето му и се превърнаха в гарант на балансираните интереси, застъпени в проекта.