- Г-н Иванчев, бихте ли ни разказали за организацията на Shell, кои са основните направления в дейността на Shell?
Христо Иванчев:
- Shell е една от най-големите петролни компании в света и в момента се нарежда на второ място по активи. Специално в България дейността ни се дели на два основни сектора. Единият е търговия на едро, която включва продажба на петролни продукти и моторни и индустриални масла на едро. Другата основна дейност на Shell в България е продажбата на дребно посредством търговските ни обекти в страната. Тя включва основно продажбата на дребно на петролни продукти, както и търговските ни комплекси и автомивките.
- Какви специални продукти предлага Shell извън конвенционалните продукти?
Христо Иванчев:
- В момента предлагаме пет вида петролни продукти – Shell 92 безоловен, Shell 95 безоловен, Shell V-Power, Shell V-Power Racing и дизел. Дизеловото ни гориво е два основни вида – основното е със спецификация ЕN 590 и се различава от дизеловото гориво, което се продава по принцип в България основно по съдържанието на сяра и цетановото число. Съдържанието на сяра в Shell ЕвроДизел е около 8 пъти по-ниско от това, което Нефтохим ЛукОйл предлага за българския пазар, а цетановото число е 51 единици, което е с 6 единици по-високо от българския държавен стандарт. Основната част от ЕвроДизела, който е сравнително нов продукт, внасяме от Гърция и е формулиран така, че температурата му на филтруемост е –27С, а температурата на замръзване –35С. Нефтохим произвежда такова гориво, но то не се продава на вътрешния пазар, основно поради по-високата цена. ЕвроДизелът е по-добър за околната среда, за автомобилите, за шофьорите и сме сигурни, че хората го оценяват, на в същото време шофьорите на дизелови автомобили са по-чувствителни към цената и въпреки, че ЕвроДизелът е по-скъп за нас, го продаваме на същата цена, като другото дизелово гориво. Предлагаме по-добро качество с по-малък марж за нас и разчитаме на по-високите продажби. Shell 92 безоловен също е уникален. Ние го купуваме от рафинерията в Бургас, но след това добавяме присадка, която замества оловото, т.е. ние предлагаме безоловен бензин с оловен заместител. Присадката не е на оловна база, а е на калиева основа, което е по-добре за природата и може да се използва от по-старите автомобили, чиито двигатели изискват олово. Безоловният бензин с октаново число 95 също купуваме от Нефтохим и добавяме присадка.
Другите две продукта - Shell V-Power и Shell V-Power Racing наистина са уникални за българския пазар. Shell V-Power е с октаново число 95, но с присадка със специална формула. Основното качество на присадката е почистващо. След известна употреба на това гориво, горивната система на автомобила постепенно се изчиства, освобождава се от нагар. Когато в двигателя има нагар, той абсорбира гориво, консумацията е по-висока и движението не е равномерно. При използване на Shell V-Power, след около 1000 км. горивната система се прочиства и двигателя на колата е като нов. Консумацията на гориво пада до нивото, на което би трябвало да бъде. Shell V-Power Racing също е уникален. Основното му различие спрямо другите горива е октановото число, което е минимум 99. Внасяме го изцяло, тъй като не се произвежда в България и имаме много добри отзиви за него. Той подобрява мощността на колата и снижава консумацията.
- Бихте ли ни представили системата за контрол на качеството на Shell?
Христо Иванчев:
- Основната ни стратегия на българския пазар е да продаваме качествени горива. Системата за качество на Shell е много стриктна и сложна, тъй като смятаме че това е най-важното нещо за шофьорите. Всичкото гориво, което продаваме се доставя на бензиностанциите ни с автоцистерни. Та са наша собственост и се контролират изцяло от Shell. Приели сме този начин на транспортиране, въпреки че е по-скъп, защото позволява най-добър контрол над горивото. Цистерните зареждат горивото от рафинериите, след което те се пломбират от представители на фирма SGS – най-голямата фирма по контрол на качеството в света. Преди запечатването горивото се проверява за наличието на вода и механични примеси, като се взема проба от всяка партида. Пробите се дават за лабораторен анализ и ако се появи проблем, ние знаем от коя партида и от коя цистерна идва и съответно вземаме мерки. Всяка една от нашите цистерни е оборудвана с бордови компютър, който по електронен път ни предоставя информация за това къде е спирала цистерната, колко време е престоявала, колко гориво е разтоварила, дали и колко пъти са отваряни люковете. Освен това, работим с контрольори, които следят цистерните по пътя и при разтоварването. Когато цистерната пристигне на бензиностанцията, горивото се приема само от управителя, който е наш служител. Преди разтоварването на горивото се взема проба от най-долната част от клетката, където е най-вероятно да се утай некачественото гориво. Правим визуален контрол на пробата за примеси и я тестваме с паста за наличие на вода. Освен всичко това, всяка сутрин от всеки вид гориво се взема проба, която отново се проверява за вода и механични примеси. Тази проба се излага на специален стилаж в бензиностанциите ни, така че клиентите да могат да видят пробата от горивото за съответния ден. Въпреки тази стриктна система за контрол на качеството, Shell има и служител, чието основно задължение е да отговаря на обаждания на клиенти.
- Shell е в България от 1991 г. Как се разви Shell на българския пазар за тези 11 години?
Христо Иванчев:
- Започнахме в България през 1999 г., първата ни бензиностанция беше отворена през 1992 г. и досега сме построили 75 бензиностанции. През 1998 г. закупихме бензиностанциите на Литекс и по този начин удвоихме веригата на Shell. Минахме през почти целия преход в България, първите години бяха трудни, за щастие, акционерите ни повярваха, че има смисъл Shell да остане в България. Последните две години се развиваме добре, доволни сме от бизнеса си. Преди 2-3 години нямахме сериозна конкуренция, напоследък се строят много бензиностанции, конкуренцията се увеличава, но ние гледаме позитивно на това. Смятаме, че с опита, който имаме, с нашата компетентност и с екипа ни конкуренцията може да ни бъде само от полза и да бъдем една крачка пред останалите.
- Алтернатива ли са възобновяемите енергийни източници на органичните горива?
Христо Иванчев:
- Според нас, възобновяемите енергийни източници са алтернатива, макар и в по-дългосрочен план. В Shell се работи по възобновяемите източници, като това е много важна част от дългосрочната стратегия на компанията. Очаква се сегашните източници на горива да намаляват, да стават по-скъпи и по-малко рентабилни. Shell е от лидерите в петролния сектор, които се занимава с перспективата за възобновяеми източници и това е наш приоритет.
Другите две продукта - Shell V-Power и Shell V-Power Racing наистина са уникални за българския пазар. Shell V-Power е с октаново число 95, но с присадка със специална формула. Основното качество на присадката е почистващо. След известна употреба на това гориво, горивната система на автомобила постепенно се изчиства, освобождава се от нагар. Когато в двигателя има нагар, той абсорбира гориво, консумацията е по-висока и движението не е равномерно. При използване на Shell V-Power, след около 1000 км. горивната система се прочиства и двигателя на колата е като нов. Консумацията на гориво пада до нивото, на което би трябвало да бъде. Shell V-Power Racing също е уникален. Основното му различие спрямо другите горива е октановото число, което е минимум 99. Внасяме го изцяло, тъй като не се произвежда в България и имаме много добри отзиви за него. Той подобрява мощността на колата и снижава консумацията.
- Бихте ли ни представили системата за контрол на качеството на Shell?
Христо Иванчев:
- Основната ни стратегия на българския пазар е да продаваме качествени горива. Системата за качество на Shell е много стриктна и сложна, тъй като смятаме че това е най-важното нещо за шофьорите. Всичкото гориво, което продаваме се доставя на бензиностанциите ни с автоцистерни. Та са наша собственост и се контролират изцяло от Shell. Приели сме този начин на транспортиране, въпреки че е по-скъп, защото позволява най-добър контрол над горивото. Цистерните зареждат горивото от рафинериите, след което те се пломбират от представители на фирма SGS – най-голямата фирма по контрол на качеството в света. Преди запечатването горивото се проверява за наличието на вода и механични примеси, като се взема проба от всяка партида. Пробите се дават за лабораторен анализ и ако се появи проблем, ние знаем от коя партида и от коя цистерна идва и съответно вземаме мерки. Всяка една от нашите цистерни е оборудвана с бордови компютър, който по електронен път ни предоставя информация за това къде е спирала цистерната, колко време е престоявала, колко гориво е разтоварила, дали и колко пъти са отваряни люковете. Освен това, работим с контрольори, които следят цистерните по пътя и при разтоварването. Когато цистерната пристигне на бензиностанцията, горивото се приема само от управителя, който е наш служител. Преди разтоварването на горивото се взема проба от най-долната част от клетката, където е най-вероятно да се утай некачественото гориво. Правим визуален контрол на пробата за примеси и я тестваме с паста за наличие на вода. Освен всичко това, всяка сутрин от всеки вид гориво се взема проба, която отново се проверява за вода и механични примеси. Тази проба се излага на специален стилаж в бензиностанциите ни, така че клиентите да могат да видят пробата от горивото за съответния ден. Въпреки тази стриктна система за контрол на качеството, Shell има и служител, чието основно задължение е да отговаря на обаждания на клиенти.
- Shell е в България от 1991 г. Как се разви Shell на българския пазар за тези 11 години?
Христо Иванчев:
- Започнахме в България през 1999 г., първата ни бензиностанция беше отворена през 1992 г. и досега сме построили 75 бензиностанции. През 1998 г. закупихме бензиностанциите на Литекс и по този начин удвоихме веригата на Shell. Минахме през почти целия преход в България, първите години бяха трудни, за щастие, акционерите ни повярваха, че има смисъл Shell да остане в България. Последните две години се развиваме добре, доволни сме от бизнеса си. Преди 2-3 години нямахме сериозна конкуренция, напоследък се строят много бензиностанции, конкуренцията се увеличава, но ние гледаме позитивно на това. Смятаме, че с опита, който имаме, с нашата компетентност и с екипа ни конкуренцията може да ни бъде само от полза и да бъдем една крачка пред останалите.
- Алтернатива ли са възобновяемите енергийни източници на органичните горива?
Христо Иванчев:
- Според нас, възобновяемите енергийни източници са алтернатива, макар и в по-дългосрочен план. В Shell се работи по възобновяемите източници, като това е много важна част от дългосрочната стратегия на компанията. Очаква се сегашните източници на горива да намаляват, да стават по-скъпи и по-малко рентабилни. Shell е от лидерите в петролния сектор, които се занимава с перспективата за възобновяеми източници и това е наш приоритет.