Специално за ECON.BG
- Г-н Хампарцумян, в отговор на какво е откриването на новия Кредитен център на Булбанк? Има ли други новини около вас?
Левон Хампарцумян:
- Не бих казал, че откритият Кредитен център е отговор, той е просто нормалната фаза на развитие на банката, която след приватизацията претърпя една невидима на пръв поглед, но доста сериозна трансформация от гледна точка на начина, по който работи и услугите, които предлага. Новите услуги са насочени основно към кредитирането на дребно, без разбира се, да засягат традиционно силните ни позиции по отношение на корпоративните клиенти. Концепцията включва слизане много по-близо до клиента, предлагане на широка гама от продукти, които да отговарят на нуждите на различните групи потребители и дори на индивидуалните клиенти. От тази гледна точка е логично откриването на Кредитен център, който е специализиран да обслужва индивидуални и семейни клиенти с целия набор от предлагани услуги. Центърът ще има удължено работно време, включително събота, което е улеснение за клиента. Ако човек иска да си купи нова къща и трябва да уреди ипотеката за нея, едва ли ще "прехвръкне" до банката за десетина минути през обедната почивка. Иска се повече време и индивидуален подход. Продуктите са доста разнообразни. Идеята е хората да намерят решение на проблема си в непосредствено общуване с нашите служители.
- Кое, според Вас, е основното предизвикателство пред българския банков сектор в процеса на евроинтеграция, и по специално за Булбанк?
Левон Хампарцумян:
- Основното предизвикателство за банковия сектор е проникването на финансовото посредничество в икономиката на страната. В България то все още е много ниско в сравнение с показателите на развитите страни. Това е като цяло за сектора – растеж на системата по един разумен, икономически обоснован начин.
Целите на Булбанк в този контекст са, като най-голямата банка в страната, да бъдем и най-добрата банка. Това означава преди всичко висококачествено обслужване. Продуктите в банковата сфера много лесно се наподобяват, т.е. трудно на пазара може да се появи продукт, който конкуренцията да не може да предложи. Тогава основно значение започват да имат отношенията с клиентите и основно качеството на работа. Ние в никакъв случай не целим да бъдем "най-евтината" банка на пазара, а просто да предлагаме разумния компромис между високо качество на достъпна цена. "Цената" в случая е това, което нашите клиенти са готови да плащат за услугите, които им предоставяме.
- Може ли да се каже, че т.нар. "излишни средства" в банковата система отиват при бизнеса в България?
Левон Хампарцумян:
- "Излишни средства" е едно много неправилно понятие. В банковата система няма "излишни средства". Просто ресурсът на система, като банкови депозити, дълги години беше трудно използваем в икономиката на страната поради нестабилна среда, хиперинфлация, валутни рискове, политически рискове, мудна икономика и т.н. През последните 5-6 години, след кризата 1996-1997 г., се създадоха условия банките да бъдат по-активни на пазара, смениха се собствениците на големите банки в страната. Това доведе до една конкурентна среда, в която по естествен начин част от парите на банковата система отиват да подкрепят бизнеса.
Противно на доста разпространеното мнение, че банките са тези, които "издърпват" икономиката, те по-скоро са реактивни спрямо развитието на икономиката. Това, което се наблюдава на банковия пазар е конкуренция за добри клиенти, т.е. една фирма трябва да стане добра, да има добър бизнес план или да има добре разработена идея и показатели, които да я подкрепят, за да може банките да я финансират. Обръщането на тази логика беше изпробвано в България през началото на 90-те години, когато кредити се раздаваха много нашироко по ирационални критерии и това доведе до жестока криза.
- Заело ли е Интернет банкирането полагащото му се място в България, според Вас? Какво е значението на електронното банкиране за Булбанк?
Левон Хампарцумян:
- Интернет банкирането е просто един от каналите за продажба – най-модерният, дава допълнително удобство на хората, които го ползват. Много е важно една банка, която иска да бъда модерна да има Интернет банкиране. От друга страна, проникването на Интернет в България не е много голямо и може да се каже, че на страната ни тепърва й предстои да се развива в тази област. Ние отделяме сериозно внимание на електронното банкиране. Тази година ще предложим някои уеб активни услуги, основно за корпоративните клиенти, а малко по-късно и за клиентите ни на дребно. Впоследствие те ще се разширяват.
- Как се приема този канал от клиентите на Булбанк?
Левон Хампарцумян:
- Булбанк има и неинтернет базирана алтернатива наречена Телебанк, която е най-добрата в страната. Големите корпоративни клиенти, основно поради съображения за сигурност и известна доза консерватизъм, предпочитат неуеб базираните приложения, които дават възможност за дистанционно банкиране. По-младото и модерно Интернет поколение харесва мрежата, освободено е от страховете на по-старото поколение. Електронното банкиране е атрактивно за по-младите, които са малко на фона на застаряващото население у нас, но са и най-перспективните клиенти. Така че, нещата се балансират.
- Наскоро Булбанк придоби 100% от дяловете на Унилизинг ООД, има ли неизползван потенциал на лизинговия пазар в България? Кои ще са приоритетите в дейността на новото дружество?
Левон Хампарцумян:
- Пазарът има потенциал. Става дума за лизингови услуги, които се предоставят основно на корпоративни клиенти и автомобилен лизинг. Това е една възможност, която донякъде е конкурентна с кредитите, но от друга страна дава определени предимства – понякога данъчни предимства, понякога предимства от гледна точка на схемата на финансиране на дадена сделка. За нас беше важно за отговорим на нуждата на пазара. От друга страна, на лизинговия пазар със сигурност ще има преструктуриране, тъй като растежът на едно лизингово дружество в крайна сметка зависи от един много важен фактор – финансовата подкрепа от банка. Повечето банки решават вместо да кредитират нечие друго лизингово дружество, да имат собствено такова. Преимуществото е това, че ние имаме мрежата за дистрибуция на различни продукти и дистрибуцията на още една група продукти като лизинга е относително по-лесна за нас. Имаме финансовия ресурс, имаме и мрежата за дистрибуция, така че това е дружество, което при добро управление е обречено на успех.
- Да очакваме ли нови продукти и технологии на пазара?
Левон Хампарцумян:
- Изненади в банковия сектор трудно може да се очакват. По-скоро ще виждаме все повече продукти, които са гъвкави и нагодени към нуждите на клиента, високо качество на услугата и разширяваща се гама от продукти. Българският финансов пазар, както корпоративният, така и този на дребно, донякъде все още е ембрионален. Той има да се развива още много от гледна точка на проникване до повече хора, с по-разнообразни услуги. Тепърва ще виждаме нови неща, но не и изненади.
Противно на доста разпространеното мнение, че банките са тези, които "издърпват" икономиката, те по-скоро са реактивни спрямо развитието на икономиката. Това, което се наблюдава на банковия пазар е конкуренция за добри клиенти, т.е. една фирма трябва да стане добра, да има добър бизнес план или да има добре разработена идея и показатели, които да я подкрепят, за да може банките да я финансират. Обръщането на тази логика беше изпробвано в България през началото на 90-те години, когато кредити се раздаваха много нашироко по ирационални критерии и това доведе до жестока криза.
- Заело ли е Интернет банкирането полагащото му се място в България, според Вас? Какво е значението на електронното банкиране за Булбанк?
Левон Хампарцумян:
- Интернет банкирането е просто един от каналите за продажба – най-модерният, дава допълнително удобство на хората, които го ползват. Много е важно една банка, която иска да бъда модерна да има Интернет банкиране. От друга страна, проникването на Интернет в България не е много голямо и може да се каже, че на страната ни тепърва й предстои да се развива в тази област. Ние отделяме сериозно внимание на електронното банкиране. Тази година ще предложим някои уеб активни услуги, основно за корпоративните клиенти, а малко по-късно и за клиентите ни на дребно. Впоследствие те ще се разширяват.
- Как се приема този канал от клиентите на Булбанк?
Левон Хампарцумян:
- Булбанк има и неинтернет базирана алтернатива наречена Телебанк, която е най-добрата в страната. Големите корпоративни клиенти, основно поради съображения за сигурност и известна доза консерватизъм, предпочитат неуеб базираните приложения, които дават възможност за дистанционно банкиране. По-младото и модерно Интернет поколение харесва мрежата, освободено е от страховете на по-старото поколение. Електронното банкиране е атрактивно за по-младите, които са малко на фона на застаряващото население у нас, но са и най-перспективните клиенти. Така че, нещата се балансират.
- Наскоро Булбанк придоби 100% от дяловете на Унилизинг ООД, има ли неизползван потенциал на лизинговия пазар в България? Кои ще са приоритетите в дейността на новото дружество?
Левон Хампарцумян:
- Пазарът има потенциал. Става дума за лизингови услуги, които се предоставят основно на корпоративни клиенти и автомобилен лизинг. Това е една възможност, която донякъде е конкурентна с кредитите, но от друга страна дава определени предимства – понякога данъчни предимства, понякога предимства от гледна точка на схемата на финансиране на дадена сделка. За нас беше важно за отговорим на нуждата на пазара. От друга страна, на лизинговия пазар със сигурност ще има преструктуриране, тъй като растежът на едно лизингово дружество в крайна сметка зависи от един много важен фактор – финансовата подкрепа от банка. Повечето банки решават вместо да кредитират нечие друго лизингово дружество, да имат собствено такова. Преимуществото е това, че ние имаме мрежата за дистрибуция на различни продукти и дистрибуцията на още една група продукти като лизинга е относително по-лесна за нас. Имаме финансовия ресурс, имаме и мрежата за дистрибуция, така че това е дружество, което при добро управление е обречено на успех.
- Да очакваме ли нови продукти и технологии на пазара?
Левон Хампарцумян:
- Изненади в банковия сектор трудно може да се очакват. По-скоро ще виждаме все повече продукти, които са гъвкави и нагодени към нуждите на клиента, високо качество на услугата и разширяваща се гама от продукти. Българският финансов пазар, както корпоративният, така и този на дребно, донякъде все още е ембрионален. Той има да се развива още много от гледна точка на проникване до повече хора, с по-разнообразни услуги. Тепърва ще виждаме нови неща, но не и изненади.