Специално за Econ.bg
В медиите се говори често за чуждестранните инвестиции в България. Те са безспорно необходими за страната ни, но през последните години зачестиха и инвестициите на български компании на територията на Германия. Целта им е да спечелят пазарни позиции на немския пазар със своите продукти. "Русков и Шедлих" (Rechtsanwälte Ruskov & Schädlich) е българо-германска адвокатска кантора със седалища в Лайпциг и София и клон в Мюнхен. Кантората представлява и съпътства германски инвеститори в България, както и български в Германия. Попитахме г-н Константин Русков, основоположник и управляващ партньор на правната кантора, специализиран в правото на Германия, България и Европейския съюз (ЕС), за всичко, свързано сгерманските инвестиции у нас и с българските в Германия.
Акценти:
- Германия е богат пазар, а инвестиционната сигурност е голяма, благодарение на действащата правосъдна и административна система
- Германският пазар е силно конкурентен и силно регулиран
- Забелязва се по-голям интерес към българския пазар от германски компании, и то от най-различни сектори
Г-н Русков, инвестират ли български компании в Германия?
Константин Русков:
Действително има вече български компании, които откриват свои дъщерни дружества в Германия с цел дълготрайни инвестиции. Това са най-вече дружества, които през последните години са натрупали опит и капитал в България, но българският пазар им се струва вече малък за техните продукти и услуги. Такава фирма е например "Био Балев", която преди по-малко от година откри дъщерно дружество в Регенсбург. Фирма "Булминерал" от Варна е в процес на откриване на складова база в южна Германия, като е планирано размерът на инвестицията да надхвърли половин милион евро, с перспектива за увеличаване. Има и други, по-малки инвеститори, които са се насочили към стъпване на немския пазар.
Какво мотивира българските фирми към такава стъпка?
Константин Русков:
Германия е богат пазар, а инвестиционната сигурност е голяма благодарение на една добре действаща правосъдна и административна система. В крайна сметка инвеститорите желаят да трупат печалби на германския пазар с вече доказали се продукти. Техните продукти в почти всички случаи не са непознати на германския пазар и потребител, но едно предлагане на тези стоки чрез германска дъщерна фирма подобрява обслужването на местните потребители и повишава в тях чувството за сигурност.
Какви затруднения срещат българските компании в Германия?
Константин Русков:
Трудностите са немалко и се дължат най-вече на лошо познаване на германските пазарни правила и регулаторната рамка. Германският пазар е все пак силно конкурентен и силно регулиран, като за
спазването на законите следи една строга и действаща администрация. Подход "абе карай, няма кой да разбере" може да доведе до солидни глоби. Едно елементарно неспазване на изискването за
импресум (impressum - юридически термин, съществуващ в германското право и най-общо означаващ посочване на собственика или автора на даден документ, сайт - бел.ред.) на уеб-сайт или
стандартната за България транскрипция на едно ООД като Ltd. неминуемо ще доведе до дело за нелоялна конкуренция от местен конкурент. Неплащане на заплати и осигуровки на служителите води до молба
за обявяване в несъстоятелност от страна на здравните каси, и т. н.
В България или в Германия е по-лесно да се инвестира?
Константин Русков:
Принципно в Германия е по-лесно от гледна точка на административни спънки, администрацията работи по-компетентно. От друга страна обаче, може да има повече административни изисквания, а за някои отрасли - дълги срокове за разрешителни процедури.
Един успешен бизнес в Германия изисква и един по-голям начален капитал, а конкурентната среда води до повече време до налагане на пазара, но в крайна сметка всичко зависи от специфичния бранш и
възможностите на компанията.
Успяват ли да се наложат българските компании в Германия?
Константин Русков:
Отчасти, ако имат добро управление, добър продукт и познават особеностите на местния пазар. Например фирма "Балев Био" има добра продуктова палета (ароматизатори за коли, биопродукти и др.), към която интересът се покачва непрекъснато.
Българските фирми в Германия могат ли да работят със свой персонал от България?
Константин Русков:
Германският трудов пазар все още не е изцяло отворен за български граждани, но от началото на януари 2012 г. бяха въведени редица облекчения. Българските
инвеститори в Германия ще могат да работят вече там със свой персонал от страната ни, ако например става дума за граждани с висше образование, които работят по специалността си или също така със
служители с професионална квалификация, за която се изисква минимум двегодишно обучение, но само ако получават заплати като местните им колеги.
Кои са по-добри работници - българите или германците?
Константин Русков:
Да не си кривим душата – германците (към тях обаче слагам и българите, завършили и живели в Германия). Не мога да кажа, че германците са по-работливи от българите, но като цяло разполагат с по-добро професионално образование и най-вече – работят много по-ефикасно, организирано и рационално, така че с минимални усилия и средства да получат най-добри резултати.
От кои браншове произлизат българските инвестиции в Германия?
Константин Русков:
От най-различни. Най-вече от сферата на производството. Това са фирми, които искат да пласират на германския пазар своите продукти. Но също така от сферите на търговията и развитието на софтуер. Немалко са и от строителния бранш, но те срещат големи трудности да се приспособят към условията на германския пазар.
Към кои части на Германия са се насочили предимно българските инвеститори?
Константин Русков:
Най-вече към южните и западни части на Германия, понеже там покупателната възможност е най-голяма. Но има също и такива, които са се насочили към източната част на Германия. Там е най-удачно за
тези инвеститори, които не си продават продукта на място и не зависят от местните покупателни възможности, а на едро или чрез онлайн шоп. В източна Германия инфраструктурата е добра, а разходите за
наем и работна ръка са по-ниски, отколкото в западна Германия.
Продукцията, която българските фирми реализират в Германия, за местния пазар ли остава или се изнася и в останалите държави от ЕС?
Константин Русков:
И това зависи от целите на всяка една фирма – някои са се насочили към германския пазар, а други реализират продуктите си чрез германската дъщерна фирма и в съседните държави, например Чехия, Австрия и т.н.
Очаквате ли големи немски инвестиции в България и в кои сектори?
Константин Русков:
Все повече и повече – забелязва се един по-голям интерес към българския пазар и то от най-различни сектори. Вече не идват само много големи кампании или единични бизнес играчи, но и представители на средните предприятия. Те разполагат с визия и стратегия за дългосрочно развитие и много добър "know how". Възобновяеми енергийни източници, селско стопанство, развитие на софтуер и др.
Какво според Вас пречи на чуждите инвеститори в България най-много?
Константин Русков:
По моя лична преценка какво плаши инвеститорите – 50% от страховете им се дължат на незнание и предразсъдъци спрямо България. Много от хората, които ми се обаждат за първи път, дори не знаят, че левът е вързан към еврото от 14 години, че България има една много стабилна финансова политика и в сравнение с останалите европейски държави – много ниски данъци. Същевременно много чужденци смятат, че в България царят само корупция и престъпност – според тях много повече, отколкото е в действителност. Останалите 50% се дължат на обективната обстановка в България – недобра инфраструктура, неголям пазар, т.е. малко население с ниска покупателна способност и за съжаление – не особено ефективна администрация, което се дължи според мен много повече на недобра подготовка на чиновниците, а не на корупция.
За контакти:
e-mail: office@ruskov-law.eu
*Интервю на партньор на Econ.bg