Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Най-важната промяна за последните няколко години е нарастващото усещане за доверие между банките и техните клиенти
България е една прекрасна страна, с чудесни хора и предизвикателни условия за работа
Господин Хасиотис, от близо година сте в България. Харесва ли ви работата в Пощенска банка и страната ни?
Антъни Хасиотис:
Когато се присъединих към Пощенска банка, се сблъсках с двойно предизвикателство - нова банка в нова страна. И въпреки че това се е случвало няколко пъти в кариерата ми, никога не е било лесно.
Сега, почти година по-късно, мога категорично да кажа, че съм изключително щастлив и горд да работя в България за Пощенска банка. Това е една прекрасна страна, с чудесни хора и предизвикателни
условия за работа.
България е на съдбоносен кръстопът, поне що се отнася до икономическото й развитие и присъединяването й към ЕС. Страната се развива динамично, а най-важното е, че българите желаят тя да постигне
успех в усилията си да стане важен участник в дейностите в региона. Това също е и моята цел, и желание - в рамките на професионалната ми сфера, макар и в малка степен, да помогна на страната да
постигне успех. България го заслужава и ще го постигне.
Междувременно ние работим по преструктурирането и трансформирането на Пощенска банка в динамична и съвременна организация.
Модернизирахме операциите, подсилихме личния състав, реновирахме старите клонове, открихме нови, въведохме нови продукти.
Какво е впечатлението ви за българския банков пазар и развитието му?
Антъни Хасиотис:
През последните няколко години българската банкова система се развиваше с бързи темпове. Само през миналата година общият размер на заемите и депозитите нарасна с по около 40%. Още по-впечатляващ бе растежът на потребителските кредити, които нараснаха с около 80% за периода юни 2004 - юни 2005 г. Въпреки че тези цифри изглеждат впечатляващо, моето виждане е, че банковите услуги са все още слабо разпространени сред населението. Пазарът ще продължи да расте бързо, в рамките на разумното.
В същото време българското правителство и БНБ счетоха за необходимо да отворят банковата система към всички играчи. Считам, че това бе правилно решение, в резултат на което в страната оперират стабилни и сигурни банки, със сериозно управление и предлагащи разнообразни продукти на своите клиенти. Ние, банките, сега сме длъжни да използваме привилегията да работим при тези условия по разумен начин, в законоустановените рамки. От друга страна, регулаторните органи, доколкото трябва, са длъжни да определят ясни и конкретни правила и инструкции, за да осигурят нормалното функциониране на пазара.
В заключение мога да кажа, че пазарът също променя своя начин на мислене. Най-важната промяна за последните няколко години е нарастващото усещане за доверие между банките и техните клиенти. Това е взаимен процес - клиентите поверяват депозитите си на банките, банките се доверяват на клиентите, като им отпускат заеми без гаранции.
Кое е по-важно за една банка - да е по-голяма или нейната стратегия за развитие? Според някои мнения по-малките банки ще бъдат затруднени в условията на силна конкуренция и е по-добре да се окрупняват?
Антъни Хасиотис:
Както неведнъж съм твърдял, в предишните години считах, че стратегията, а не размерът има значение. Сега обаче, в новата реалност, е ясно, че и стратегията, и размерът имат значение. Когато си постигнал необходимия мащаб, си в позицията да се възползваш от почти всички възможности, които предлага пазарът. По-големите банки със сигурност имат повече предимства, произтичащи от икономии от мащаба. Между другото размерът е важен както за банкирането на дребно, така и за корпоративното и инвестиционното банкиране. По-малките банки, от друга страна, трябва да бъдат по-адаптивни, за да оцелеят и да са конкурентоспособни, но те винаги ще съществуват и дори ще се развиват, тъй като могат да се концентрират върху някои ниши. Въпреки всичко за тях ще бъде изключително трудно да просперират и това е ясно за техните управители. Поради това е много вероятно през следващите няколко години да станем свидетели на поглъщания на малки и средни банки от по-големи.
Пощенска банка се посочваше неотдавна като потенциален купувач на други банки. Какви са намеренията на банката и на собственика й в това отношение?
Антъни Хасиотис:
Пощенска банка се стреми да разшири присъствието си в страната, като предлага възможно най-добрите продукти и отлично обслужване. Решили сме да постигнем това, концентрирайки се върху собствените си възможности, което наричаме органичен ръст. Но също така като част от един динамичен пазар съвсем естествено е да сме заинтересувани от всякакви възможности, които биха могли да се появят сега или в бъдеще. Всяко придобиване обаче, което бъде извършено, ще изисква за придобиващата банка значителен период за инкорпориране в съществуващата й дейност. Поради това тя трябва да е с достатъчни размери, за да влияе на бъдещия общ обем.
Развивате активно банкиране с кредитни карти. Защо се ориентирахте в този сегмент и какви са очакванията ви за развитието му?
Антъни Хасиотис:
Пазарът на кредитните карти в България е все още сравнително неразработен и поради това представлява много интересна бизнесвъзможност с голям потенциал за растеж. Например в момента на 100 души в България се падат по-малко от 7 кредитни карти, докато в Гърция съответно броят им е над 50.
Нашата група установи тази възможност преди повече от две години и половина, когато навлязохме на пазара с картите EuroLine, които имаха незабавен успех и все още са водещият продукт на пазара на кредитни карти в България.
Вече се готвим за европейската регулация. Предстоящото присъединяване на България към ЕС ще създаде още по-благоприятни бизнесвъзможности и за нас, и за клиентите ни. Едно от
най-големите предизвикателства за българската банкова система обаче ще бъде да се приравни към правилата и регулациите на ЕС и по-специално Базел II. БНБ и банките вече работят по този въпрос и не
предвиждам никакви проблеми в тази насока. Повечето банки, опериращи в България, са сериозни, сигурни, опитни играчи, които знаят какво да очакват и как да се справят с него. Същото се отнася и за
БНБ, регулаторния орган.
Конкуренцията между банките също ще стане по-интензивна и е възможно навлизането на нови играчи. Това е здравословна конкуренция и победител е клиентът. Мисля, че най-голямото предизвикателство ще
бъде по какъв начин банките да спечелят по-взискателния и по-информиран клиент. Ще бъдат въведени повече продукти и очакванията ще бъдат по-високи.