Специално за Econ.bg.
- Г-н Петков, има ли решение по алтернативата – общ финансов надзор или отделни надзорни органи?
Бисер Петков:
- Конкретно за тази алтернатива не смятам, че има решение. Има обсъждане, което протича в публичното пространство за това коя от двете форми на надзор - дали отделната, върху отделни сектори във финансовия сектор или обединен надзор би била по-подходяща за настоящия етап от развитието. Разбира се, това е въпрос, който засяга в голяма степен Държавната агенция за осигурителен надзор, но в никой случаи тя няма водеща роля по процеса на придвижване. Специално тази алтернатива съществува, т.е предстои да бъде избран вариант. В момента отделните надзори във финансовия сектор са отделни, самостоятелни. Те обаче си взаимодействат и стъпка в тази насока е подписването на меморандум за консултативен съвет по надзор върху финансовите услуги. Това стана в края на март между четирите надзора.
- А какъв е Вашият коментар върху предложението да отпадне минималния праг на осигуряващи се в пенсионните фондове?
Бисер Петков:
- Това е също въпрос, който трябва да бъде решен съвестно и от пенсионно-осигурителните дружества, и от ДАОН. Съществува мнение, че тези изисквания за минимален брой членове са изиграли своята роля. В първоначалния етап е трябвало да има едни по-високи бариери за навлизането на този пазар. Тяхното присъствие на настоящия етап би създало повече проблеми, тъй като не количествения критерии, не броя на осигурените лица в дружествата е определящо за тяхното финансово състояние и стабилност. Възможно е да има фонд със значително по-малък брой осигуряващи се лица, отколкото е залегнало в закона, но в същото време това да са активни членове, които плащат редовно и то в значителен размер и този фонд да бъде много по-стабилен от друг, който има много членове, но много малка част от него са активни, правят осигурителни вноски. Така че не броят членове, както сега е разписано в закона е определящ за стабилността на пенсионния фонд.
- А уведомени ли сте за покупката от страна на БЗП на мажоритарния пакет акции в Българско пенсионно-осигурително дружество?
Бисер Петков:
- Официално в агенцията не е постъпвала такава информация.
- Но Вие сте органът, който дава разрешение за такива сделки…
Бисер Петков:
- Да, когато в ДАОН постъпи такава информация, ще се произнесем в определените от закона срокове.
- Дали е възможно да се създаде концентрация на пазара след сключването на тази сделка?
Бисер Петков:
- Не бих желал да коментирам този въпрос, тъй като за мен той все още не е официален. Нищо официално около сделката не зная.
- А какво стана с методиката за прехвърляне на членове от един фонд в друг?
Бисер Петков:
- Проблемът е, че в закона няма делегация това да бъде направено. Общото мнение, което бе изразено от всички страни, с които бе коментирано този въпрос е, че той трябва да се реши с акт на Министерски съвет. Доколкото в правилниците на фондовете и дружествата има различни норми и срокове, процедури за прехвърляне и те трябва да бъдат уеднаквени. А това може да бъде направено само с акт от по-високо ниво- Наредба на Министерски съвет. Съобразявайки се с това общо становище, ДАОН организира включването на такава законова делегация в кодекса. Това ще даде възможност бързо да бъде изработена наредба и акт на МС, който ще реши това.
- Проблемът е, че в закона няма делегация това да бъде направено. Общото мнение, което бе изразено от всички страни, с които бе коментирано този въпрос е, че той трябва да се реши с акт на Министерски съвет. Доколкото в правилниците на фондовете и дружествата има различни норми и срокове, процедури за прехвърляне и те трябва да бъдат уеднаквени. А това може да бъде направено само с акт от по-високо ниво- Наредба на Министерски съвет. Съобразявайки се с това общо становище, ДАОН организира включването на такава законова делегация в кодекса. Това ще даде възможност бързо да бъде изработена наредба и акт на МС, който ще реши това.