Писането на полици се превърна във втора професия

19.07.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Ивета Николова е завършила Софийския университет "Св. Кл. Охридски". В застрахователния бизнес е от 1994 г. Тя е собственик и управител на Инстрейд ЕООД - независим български застрахователен брокер, обслужващ някои от най-големите български и световни компании.


Госпожо Николова, кои според Вас са най-наболелите проблеми в застрахователния сектор?

Ивета Николова:

Трябва да признаем, че проблеми има. Сред тях са липсата на застрахователна култура и неясната нормативна база, позволяваща намирането на вратички в закона. Последното от своя страна дава почва за развитие на нелоялна конкуренция в цялата сфера. Сега действащият Закон за застраховането дава възможност на застрахователните агенти, скрити зад името застрахователна къща и т. н., да се представят пред клиентите като брокери и да работят като такива, без да имат ценз и образование за това, без да са заплатили на държавата хиляди левове за такси и лиценз. Застрахователният посредник няма правото да отстъпва от своето възнаграждение, но всички ние сме свидетели на рекламни транспаранти, листовки и др., чрез които се обещават отстъпки от 10-15 и дори 20% при сключване на застраховка. Тази абсурдна практика може да бъде изкоренена само със строги санкции от страна на КФН.

Липсата на изискване за ценз на застрахователните агенти превърна писането на полици в масова втора професия.

Адекватни ли са за нашия пазар изискванията към брокерите да разполагат със собствени средства минимум 4% от стойността на получените премии през годината?

Ивета Николова:

Световна практика е премиите, които брокерът събира от клиентите си, да постъпват по неговата банкова сметка и на определен период от време - седмица или месец, да се издължават на компаниите. В България много малка част от компаниите работят по този начин с брокерите. Надявам се това да стане практика, възприета от всички. Тогава и прагът от 4% ще е съвсем адекватен, но в условията, при които работим в момента, това изискване ще блокира безсмислено финансов ресурс.

Професионалната отговорност на застрахователния брокер трябва да е с лимит 3 млн. лв. Как ще се отрази това на пазара?

Ивета Николова:

Смятам, че ако има подобно условие, поставено от Европейския съюз, то не е съобразено с нашия стандарт. Някой чиновник си е свършил работата през пръсти. Застрахователните полици се издават от компаниите, тарифите и условията по тях са приети и подписани от клиента и застрахователя. В такъв случай как може посредникът да нанесе щети за 3 млн. лв.? Отговорността на лекарите е 50-100 хил. лв., а почти всички адвокати сключиха полици с покритие за 20 хил. лв. Спокойно можем да сравним работата на адвоката с тази на застрахователния брокер, но можем ли да сравним 20 хил. лв. с 3 млн. лв.?

Много от застрахователните брокери няма да могат да си позволят плащането на годишна премия по полица с толкова високо покритие и ще бъдат принудени да се откажат от дейността си или по-скоро да преминат в сивата част на бизнеса, скрити зад каламбури от вида застрахователна къща, застрахователен консултант и т. н. Ако целта е да се намали броят на застрахователните брокери, определено ще се постигне, но не мисля, че това е начинът. Нека оставим конкуренцията на база качество да свърши тази работа. Според мен вина за подобни пропуски носи Асоцацията на застрахователните брокери, която не е защитила нито един спорен казус в полза на брокерите.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...