Бихте ли представили накратко SGS?
Групата SGS е световен лидер в областта на контролните и сертификационни услуги. От основаването си през 1878 година до наши дни, СЖС е развила мощна мрежа от над 850 офиса и 340 лаборатории в повече от 140 страни по света.
Кога SGS стъпи в България и какви са дейностите, които развивате?
SGS България е създадена през 1991 година. Основните дейности на фирмата са: контрол на продукти (селскостопански, промишлени, нефт и нефтопродукти, минерали и суровини и т. н.) при търговските операции, сертификационни услуги, интегриране на системи за управление на качеството, внедряване на комплексни програми за контрол и др. От края на 2000 година фирмата е ключово звено в стратегията за развитието на продукта "Мониторинг на проекти и програми за развитие" (PMS – Portfolio Monitoring Services).
Фирмата има внедрена система по качеството и е сертифицирана съгласно EN ISO 9001.
Към кои ваши услуги, интересът на българските компании е най-голям?
Най-силната дейност на СЖС България е контролът на зърнени продукти, главно при експорта. Фирмата разполага със собствена акредитирана лаборатория във Варна. Други силни дейности са сертификацията (най-вече по ISO), контрол на промишлени стоки, както и на нефт и нефтопродукти. Наши клиенти са Aмилум - Разград, Крафт Якобс Сушард, Нафтекс, Шел и редица български фирми.
С какво фирмата спомага за повишаването на конкурентноспособността на българските стоки на международния пазар?
Ние сме контролна и сертифицираща организация, т. е. компетентни сме да удостоверим, като трета независима стана, че например, стоките на наш производител отговарят на определен международен стандарт. Друг пример е сертификацията по ISO. За да има възможност да експортира стоките си, всеки български производител трябва да е сертифициран по този стандарт. Това означава, че ние удостоверяваме, че неговото производство е организирано съгласно общоприетите международни ISO-норми, което от своя страна гарантира качеството на крайния продукт.
Разкажете нещо повече за продукта "Мониторинг на проекти и програми за развитие", който от скоро развивате в региона.
"Мониторинг на проекти и програми за развитие" е сравнително нова концепция, създадена да улеснява правителствени организации, управляващи проекти за развитие, финансирани от международните финансови институции. Продуктът цели повишаването на ефективността на даден портфейл от проекти чрез институционално развитие и гарантирането на управленските процеси в изпълнителните агенции. Това не е типична функция на контрол, а процес на ноу-хау трансфер за качествено управление и мониторинг на проекти и програми.
Тази наша концепция е коренно различна от досегешните практики за мониторинг и оценка на проекти. Досега обичайната практика беше следната: един проект се реализира, след което му се прави цялостна оценка, най-вече финансова. Това, обаче е пост фактум и не позволява да се избегнат своевременно идентифицираните нередности при управлението на проекта или програмата. Нашият подход е: разглеждане на портфейл от проекти, реализирани от една изпълнителна агенция или съставящи една програма за развитие. При това ние правим пълна диагностика и на изпълнителната агенция, и на договорите по изпълнението на проектите. Това позволява да се идентифицират сходните рискове при всички проекти. Веднъж идентифицирани, рисковете могат лесно да бъдат елиминирани чрез интегриране на превантивни и корективни действия още по време на реализацията на портфейла. Това е голямо предимство за изпълнителните агенции, тъй като самите те стават по-гъвкави, по-прозрачни и същевременно получават възможност за самонаблюдение и самоконтрол в бъдеще. Перодичната отчетност на тази система позволява безпроблемно да се докаже усвояването на средствата по програмите за развитие пред донорите, което е друг силен аргумент.
Дългосрочната цел на тази концепция е изработването на международен стандарт за изпълнителни агенции, или за отделни ключови дейности като снабдяване (procurement). Другата дългосрочна цел е трайното институционално развитие.
Кои са потенциалните клиенти за този продукт?
Най-вече ключовите министерства или изпълнителните агенции, управляващи средствата по програмите за регионално развитие. Приложимостта на концепцията за предприсъединителните програми е също актуална и е в помощ на заинтересуваните страни-кандидати за ЕС.
Възможни клиенти са също и донорите, чрез възлагане на мандат за мониторинг на отделни програми или проекти, финансирани от тях. Сътрудничим със Световната банка, ЕБВР и други.
Какви проблеми срещате в развитието на бизнеса в България и в региона?
В България имаме добри позиции на пазара и за сериозни проблеми не можем да говорим. Ние сме лоялна и коректна фирма и с това печелим доверие.
Тази наша концепция е коренно различна от досегешните практики за мониторинг и оценка на проекти. Досега обичайната практика беше следната: един проект се реализира, след което му се прави цялостна оценка, най-вече финансова. Това, обаче е пост фактум и не позволява да се избегнат своевременно идентифицираните нередности при управлението на проекта или програмата. Нашият подход е: разглеждане на портфейл от проекти, реализирани от една изпълнителна агенция или съставящи една програма за развитие. При това ние правим пълна диагностика и на изпълнителната агенция, и на договорите по изпълнението на проектите. Това позволява да се идентифицират сходните рискове при всички проекти. Веднъж идентифицирани, рисковете могат лесно да бъдат елиминирани чрез интегриране на превантивни и корективни действия още по време на реализацията на портфейла. Това е голямо предимство за изпълнителните агенции, тъй като самите те стават по-гъвкави, по-прозрачни и същевременно получават възможност за самонаблюдение и самоконтрол в бъдеще. Перодичната отчетност на тази система позволява безпроблемно да се докаже усвояването на средствата по програмите за развитие пред донорите, което е друг силен аргумент.
Дългосрочната цел на тази концепция е изработването на международен стандарт за изпълнителни агенции, или за отделни ключови дейности като снабдяване (procurement). Другата дългосрочна цел е трайното институционално развитие.
Кои са потенциалните клиенти за този продукт?
Най-вече ключовите министерства или изпълнителните агенции, управляващи средствата по програмите за регионално развитие. Приложимостта на концепцията за предприсъединителните програми е също актуална и е в помощ на заинтересуваните страни-кандидати за ЕС.
Възможни клиенти са също и донорите, чрез възлагане на мандат за мониторинг на отделни програми или проекти, финансирани от тях. Сътрудничим със Световната банка, ЕБВР и други.
Какви проблеми срещате в развитието на бизнеса в България и в региона?
В България имаме добри позиции на пазара и за сериозни проблеми не можем да говорим. Ние сме лоялна и коректна фирма и с това печелим доверие.