Специално за Econ.bg.
- Господин Поличак, господин Миленов, и двамата посрещате новата 2002 година на нови, по-високи длъжности в структурата на Xerox. В тази връзка какви ще бъдат вашите основни цели и приоритети в дейността ви в краткосрочен и средносрочен аспект?
Боян Поличак:
- Основното за региона Югоизточна Европа, който обхваща седем страни от Словения до България, в следващата една година, както и погледнато средносрочно – в следващите три години, ще бъде по-доброто представяне на нашите цифрови продукти. Когато говорим за нашите цифрови решения, става въпрос за една много широка гама от продукти и софтуер, свързан с тях. Нашата цел е да бъдем колкото се може по-добре представени на пазара и с колкото се може повече клиенти.
Васил Миленов:
- Аз мога да добавя към казаното от моя колега и регионален директор, че ние ще се стремим в същото това време да увеличаваме нашето присъствие на пазара. Това е и една от моите лични цели – да увелича пазарния дял на Ксерокс у нас, въпреки че той и сега е значително висок. Също така ще развиваме нашата дилърска мрежа, което допълнително ще ни помогне да увеличим пазарния си дял.
- Как виждате развитието на пазара в югоизточна Европа като цяло и в България в частност?
Боян Поличак:
- Мога да кажа, че в последните две-три години ние сме наистина свидетели на прехвърлянето на пазара от класическите аналогови продукти към продуктите на цифровата технология. Това ще рече, че пазарът тук е година или две назад от пазара в западна Европа. Но факт е, че промените вече са реалност и в нашия регион. Другото много важно нещо, което искам да отбележа, е навлизането на Ксерокс на цветния пазар, както и самото преминаване на пазара към цветните продукти. Това е един от основните ни приоритети сега и през следващите три години.
Васил Миленов:
- Аз мисля, че преминаването към цвят днес е приоритет на Ксерокс в световен мащаб и ние тук също трябва да следваме това стратегическо направление.
- Вие идентифицирате ли някакви негативни тенденции в сферата на печатните и копирни технологии и в IT бизнеса като цяло и доколко те биха се отразили на нашия пазар и пазара в югоизточна Европа?
Боян Поличак:
- Моето лично мнение е, че де факто глобалната IT криза не се отразява на нашия пазар. Така или иначе нашите пазари са много специфични. Също така мисля, че средата, в която работим, не се влияе много от глобалните тенденции, поради което ние не наблюдаваме такъв голям спад тук. Някои от държавите в региона дори се развиват много добре, което, според мен, се дължи на местната среда.
- Очаквате ли въвеждането на единната европейска валута да има отражение върху бизнеса в югоизточна Европа и в частност в България?
Боян Поличак:
- Не очаквам тази операция да окаже голямо влияние на нашия бизнес, тъй като сме американска компания и нашите операции са свързани предимно със щатския долар. Но конкретно в този регион, който е исторически свързан с германската марка, въвеждането на еврото ще донесе повече стабилност, но разликата няма да е толкова голяма.
Васил Миленов:
- Аз не мисля, че преминаването към единната европейска валута ще се отрази на нашия бизнес. Нямаме такива опасения и това няма да бъде проблем за нас.
- В кои пазарни ниши ще съсредоточите дейността си през следващата година в България?
Васил Миленов:
- Нашите две основни направления, както вече казах, са преминаването от аналогови към цифрови технологии, което включва черно-бяла и цветна технологии. Т.е. продуктова гама, която започва от малки и многофункционални продукти за малкия и средния бизнес, до големите цифрови печатни системи. Това ще бъде нашето основно направление в бизнеса, включително и цветния печат.
- Какво да очакваме от Xerox през 2002 година в глобален мащаб?
Боян Поличак:
- Не е тайна, че 2000-ната година беше доста трудна за компанията в някои направления в глобален мащаб. През 2001 успяхме да напреднем доста, основно преструктурирайки компанията, като се съсредоточихме върху нашите основни и най-силни страни. Също така се фокусирахме върху пазарите, където сме най-силни с продуктите, които имаме. През 2002 г. очакваме същото развитие. Ще излязат един или два нови продукта, които ще се появят във високия клас цветни принтери. Ще спомена и едно нещо, което е изключително интересно, както глобално за Xerox, така и за югоизточна Европа - това е възможността да предложим на някои клиенти да използват нашата технология като средство да започнат един нов бизнес модел. Един от примерите за това е цифровото книгоиздаване. Всъщност, с нашата технология ние можем да помогнем на клиента да премине от класическото книгоиздаване към цифровото книгоиздаване. Т.е. това не е само по-добър начин, а различен начин да бъдат направени нещата.
- Какво да очакват бизнес средите и клиентите от Ксерокс България през 2002 година?
Васил Миленов:
- През 2002 година ние ще бъдем също така лоялни към нашите клиенти и приятели. Ще бъдем лоялни и към нашите конкуренти. Ще предложим някои нови продукти и решения, с които ще допринесем нашите клиенти да подобрят своя бизнес, и с което ще подобрим нашето присъствие на българския пазар. Това са нашите приоритети днес, и те винаги са били приоритети на Ксерокс във всички държави. Специално за българския пазар нашата цел ще бъде да увеличим нашето присъствие чрез различни наши проекти и да помогнем на клиентите ни да се чувстват по-комфортно с новите продукти на Xerox.
В този момент, когато всички хора се поздравяват с настъпващите празници, си позволявам да поздравя нашите многобройни клиенти в България, като им пожелая щастлива Коледа и весела Нова година.
- Не очаквам тази операция да окаже голямо влияние на нашия бизнес, тъй като сме американска компания и нашите операции са свързани предимно със щатския долар. Но конкретно в този регион, който е исторически свързан с германската марка, въвеждането на еврото ще донесе повече стабилност, но разликата няма да е толкова голяма.
Васил Миленов:
- Аз не мисля, че преминаването към единната европейска валута ще се отрази на нашия бизнес. Нямаме такива опасения и това няма да бъде проблем за нас.
- В кои пазарни ниши ще съсредоточите дейността си през следващата година в България?
Васил Миленов:
- Нашите две основни направления, както вече казах, са преминаването от аналогови към цифрови технологии, което включва черно-бяла и цветна технологии. Т.е. продуктова гама, която започва от малки и многофункционални продукти за малкия и средния бизнес, до големите цифрови печатни системи. Това ще бъде нашето основно направление в бизнеса, включително и цветния печат.
- Какво да очакваме от Xerox през 2002 година в глобален мащаб?
Боян Поличак:
- Не е тайна, че 2000-ната година беше доста трудна за компанията в някои направления в глобален мащаб. През 2001 успяхме да напреднем доста, основно преструктурирайки компанията, като се съсредоточихме върху нашите основни и най-силни страни. Също така се фокусирахме върху пазарите, където сме най-силни с продуктите, които имаме. През 2002 г. очакваме същото развитие. Ще излязат един или два нови продукта, които ще се появят във високия клас цветни принтери. Ще спомена и едно нещо, което е изключително интересно, както глобално за Xerox, така и за югоизточна Европа - това е възможността да предложим на някои клиенти да използват нашата технология като средство да започнат един нов бизнес модел. Един от примерите за това е цифровото книгоиздаване. Всъщност, с нашата технология ние можем да помогнем на клиента да премине от класическото книгоиздаване към цифровото книгоиздаване. Т.е. това не е само по-добър начин, а различен начин да бъдат направени нещата.
- Какво да очакват бизнес средите и клиентите от Ксерокс България през 2002 година?
Васил Миленов:
- През 2002 година ние ще бъдем също така лоялни към нашите клиенти и приятели. Ще бъдем лоялни и към нашите конкуренти. Ще предложим някои нови продукти и решения, с които ще допринесем нашите клиенти да подобрят своя бизнес, и с което ще подобрим нашето присъствие на българския пазар. Това са нашите приоритети днес, и те винаги са били приоритети на Ксерокс във всички държави. Специално за българския пазар нашата цел ще бъде да увеличим нашето присъствие чрез различни наши проекти и да помогнем на клиентите ни да се чувстват по-комфортно с новите продукти на Xerox.
В този момент, когато всички хора се поздравяват с настъпващите празници, си позволявам да поздравя нашите многобройни клиенти в България, като им пожелая щастлива Коледа и весела Нова година.