След срещата ви с президента на Кипър стана ясно, че има предложение за създаване на общи балкански авиолинии, подобно на скандинавските. Според вас това осъществимо ли е?
Да. По-рано тази идея се чу и в други страни, но за първи път я чух от официални лица на такова високо ниво сега в Никозия. Според нас това е осъществимо. То ще е добре преди всичко за бизнеса на Балканите, ще имаме повече директни връзки. Например ние пътувахме до Кипър през Атина, с няколко часа престой в Атина. Това е едно неудобство. А гражданите от страни като Албания бяха пътували повече от 20 часа. Звучи абсурдно, като се имат предвид разстояния – за 20 часа може да се стигне до Япония.
От кого зависи решението на създаване на подобна асоциация на авиолиниите?
Имам информация за тази идея повече от 6 месеца. Явно е, че това ще се вземе на много по-високо равнище, на междуправителствено равнище.
Какви други по-интересни неща се случиха на събранието?
Искам първо да кажа, че наскоро приключи един голям форум по линия на Асоциацията на балканските палати в "Шератон", ние бяхме домакини. Това беше форумът за инфраструктурните проекти в рамките на Пакта за стабилност. Сега в Никозия нещата продължават. Българската търговско-промишлена палата предложи създаването на работна група със седалище в София. Тя трябва да изведе онези инфраструктурни проекти, които са общи за всички страни и са приоритетни за бизнеса, и да ги предложи на вниманието на Пакта за стабилност. През октомври Пактът има сесия в Букурещ. Дотогава трябва да ги предложим. От БТПП лансирахме декларация, с която да поискаме пряко участие на Асоциацията на балканските палати и на всяка една балканска палата в работата на бизнесконсултативния съвет към Пакта за стабилност. Това ще направи пакта по-продуктивен в онези проекти, които касаят бизнеса.
Според вас каква е формулата за правене на успешен бизнес на Балканите?
Ние направихме много. По инициатива на БТПП бе създадена тази асоциация преди повече от 8 години. Тогава ние лансирахме идеята за споразумение за свободна търговия. Както виждате, с изключения на Югославия всички други държави помежду си имат такива споразумения. Това беше едно от условията, за да се прави бизнес на Балканите. Балканските страни са 20 процента от нашия стокообмен. Това не е малко и показва, че правилно сме създали асоциацията. Другото е да създадем подходяща инфраструктура на Балканите като цяло. Това ще направи региона по-атрактивен за външни инвеститори, включително ще улесни и нашите връзки – тeзи авиолинии, магистралите, газопроводи, нефтопроводи, жп връзки.
/Предоставено от BEF News Desk/