Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Господин Василев, кога ще обявите позицията си по сделката за БТК?
Николай Василев:
- Още не е настъпил моментът да обявя позицията си по въпроса за приватизацията на телекома. Съвсем скоро като принципал ще се произнеса. В БТК сериозно се работи за бъдещето на компанията, ако тя остане държавна. От финансовото министерство обявиха печалбата на телекома за 9-те месеца на 2003 г. преди данъчното облагане - 204 млн. лв. БТК може да се справи с набирането на необходимите за модернизация инвестиции. Затова в бюджет 2004 г. не са предвидени средства за телекома.
- Важи ли това и за РВД, за което също не са отделени средства в бюджета?
Николай Василев:
- РВД също е в състояние да финансира инфраструктурните си проекти. Поставил съм пред премиера въпроса за това, че до края на мандата на правителството РВД трябва да се изгради като регионален център за управление на въздушното движение на Балканите.
- Ще има ли договор с австрийската компания за новия терминал на летище София?
Николай Василев:
- През 2005 г. летище София ще има нов терминал. Преговорите с австрийската Strabag, която ще строи терминала, са напреднали. Становището на ведомството е съгласувано с премиера. Очаква се днес да има положителен резултат. Поисканото увеличение е в рамките 10% от заложените в договора средства за непредвидени разходи. Окончателният вариант ще бъде компромисен.
- Достатъчни ли са субсидиите от бюджета за 2004 г. за БДЖ?
Николай Василев:
- С тези 70 млн. лв., облагаеми с ДДС, превозвачът е обречен на тежка загуба. Ще се опитаме да намалим разходите, да разсрочим стари дългове, да намалим преференциите за ведомствата, за да ремонтираме повече вагони и да закупим поне по един високоскоростен влак на година. Много средства се губят в БДЖ, ще работим за повишаване събираемостта на приходите.
- Подкрепяте ли идеята пътните такси да отиват за модернизация на жп и автомобилния парк?
Николай Василев:
- Ще лобирам таксите, които ще се събират след въвеждането на винетната система в началото на 2004 г. от агенция Пътища, да отиват за модернизация на влакове и за подобряване на безопасността им.
Бюджетът на ведомството:
85 548 571 лв. са капиталовите разходи за транспортното министерство, планирани в бюджета за 2004 г., които приеха депутатите от транспортната комисия. За 2003 г. те са били 46 239 519 лв. Предвидените приходи за следващата година са 58 368 110 лв. В тях не са включени 11 млн. лв. лихви, които изплащат търговските дружества, и от тази година няма да преминават през отчета на ведомството. 100% са осигурени финансово големите инфраструктурни проекти жп линията Пловдив - Свиленград, летище София, Дунав мост 2, пристанище Бургас. За летище София преразпределените средства по международни програми са увеличени от 16 722 000 на 146 814 830 лв.
85 548 571 лв. са капиталовите разходи за транспортното министерство, планирани в бюджета за 2004 г., които приеха депутатите от транспортната комисия. За 2003 г. те са били 46 239 519 лв. Предвидените приходи за следващата година са 58 368 110 лв. В тях не са включени 11 млн. лв. лихви, които изплащат търговските дружества, и от тази година няма да преминават през отчета на ведомството. 100% са осигурени финансово големите инфраструктурни проекти жп линията Пловдив - Свиленград, летище София, Дунав мост 2, пристанище Бургас. За летище София преразпределените средства по международни програми са увеличени от 16 722 000 на 146 814 830 лв.