Регистрацията по БУЛСТАТ става за 3-4 дни

15.08.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Не знам как ще се справим, ако в края на 3-месечния гратисен период има огромен наплив за вписване

 


Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Господин Тонев, кои са основните промени, които стават след влизането в сила на Закона за БУЛСТАТ и с прехвърлянето на регистъра към Агенцията по вписванията?

Светлозар Тонев:

Прехвърлянето на регистъра от една институция в друга на практика няма да промени ежедневния процес на работа в БУЛСТАТ. Същите служители, които бяха в националната статистика, преминават към Агенцията по вписванията. За тях промяната се изразява в едно допълнително споразумение към трудовия договор, което те вече са подписали. В другата посока ще подобрим качеството на услугите, които извършваме. Що се отнася до бизнеса, за всички, които досега са регистрирани, на този етап нищо не се променя, а от февруари 2006 г., когато отпадне данъчният номер, промяната ще е в посока улесняване на тези, които искат да се регистрират, и на тези, които извършват стопанска дейност. Далеч по-лесно е те да се легитимират само с един номер и тогава по документите им няма да се пише данъчен номер, БУЛСТАТ, много регистрации, много удостоверения, всички те се заменят с една легитимация.

Каква легитимация обаче получават в момента тези, които се регистрират при вас?

Светлозар Тонев:

Сега, когато някой подаде заявление за регистриране, той се вписва веднага и получава временно удостоверение, което важи 1 месец. В този 30-дневен срок се издава и картата за легитимация. На практика още в първите дни от влизането в сила на закона миналата седмица бях в бюрото за София-град и там имаха готовност за връчване на карти от преди 4 работни дни. Това означава, че регистрацията се извършва много по-бързо от предвидения законов срок.

Предвид наплива от новорегистрирани лица, който се очаква в следващото тримесечие, ще се постараем да съкратим тези срокове и ако се налага, ще намерим временни попълнения от допълнителен персонал. Тъй като това са първите работни дни с тези служители, нека да видим как се справят и ще преценим. Между другото в софийския БУЛСТАТ вече дойдоха адвокати, които се регистрираха с добро темпо.

Има ли опасност все пак да не стигне гратисният период от 3 месеца за новите регистрации на лицата със свободни професии, които е известно, че са поне 700 хиляди. Ясно е, че те ще търпят наказания, ако не бъдат вписани навреме?

Светлозар Тонев:

Законодателят, предполагам, е фиксирал този срок на базата на някои предварителни оценки. Ако стане ясно, че по чисто обективни причини физически не е възможно да се регистрират, тогава очаквам, че ще се дадат някакви допълнителни възможности, но само по обективни причини. Може да се направи статистика, ако първите 2 месеца и половина никой не се е регистрирал, а в последните 15 дни има големи опашки - тогава ще помислим. Просто не знам какво да отговоря на този въпрос.

Кога очаквате да има единна информационна система за връзка с останалите служби - данъчни, митнически?

Светлозар Тонев:

Част от тези институции си имат собствена информационна система. Основната задача, по която ще се работи до февруари 2006 г., е да се промени начинът на комуникация между тези информационни системи така, че регистрацията в БУЛСТАТ автоматично да води до данъчна регистрация без субектът, който се вписва, да се разкарва до съответната служба. Първият ефект от изграждането на такава директна връзка ще е, че няма да има разминаване между данъчния регистър и БУЛСТАТ регистъра. От февруари следващата година това трябва да е налично - законът го изисква.

За фирмите не се изисква пререгистрация засега, но ще усетят ли веднага облекчението от единния идентификатор?

Светлозар Тонев:

Да, когато отпаднат и данъчният, и осигурителният номер, ще е по-лесно легитимирането и по-еднозначно. Естествено това ще опрости документите, формулярите. Ето всичко това вече е улеснение.


Кога предвиждате да започне издаването на smart картите за легитимация и как фирмите ще се снабдяват с такава?

Светлозар Тонев:

С подаването на заявление за регистрация субектите ще заявяват, че желаят да им се издаде Smart карта. Още сега можем да приемем такива заявления. Но относно Smart картата не мога да кажа, че ще бъде издадена в 3-4-дневен срок, както е другата БУЛСТАТ карта, за нея ще се спази едномесечният срок, поне на този етап.

Как смятате, че ще се реши проблемът със сградите за Агенцията по вписванията, защото той е не само в София, но и в други големи градове в страната?

Светлозар Тонев:

За момента ползваме помещенията на Националния статистически институт. Плащаме наем на Информационно обслужване, на чиито етажи сме настанени. Как да се реши проблемът? Единствено можем да отправим искания към институциите, които разполагат и стопанисват сгради.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 18.11   1095 г. – Под ръководството на папа Урбан II във френския град Клермон започва Събор на католическата църква, на който е огласена Свещената война –...