Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Г-н Съръстов, финансовото състояние на България Ер налага ли компанията на всяка цена да бъде приватизирана?
Златин Съръстов:
Въпросът с приватизацията на България Ер е свързан с общата визия и стратегия за развитие на компанията. В случая трябва да се отчита и политиката на принципала, който едва ли ще промени намеренията си да раздържави предприятието. Моето лично мнение на икономист е, че компанията не може да се развива самостоятелно и че няма време за ограничен растеж. Собственото развитие на превозвача върви в посока, която следва идеите на държавата в сектора. По друг начин казано, в момента интересите на мениджмънта съвпадат с интересите на принципала. За да устои на конкуренцията, пред която вече се изправя и с която предстои да се срещне след присъединяването ни към Евросъюза, на България Ер й е необходима система на въвеждане на контрол, правила и процедури, която предполага твърде много разходи. Националният превозвач не е в състояние сам да осигури тези средства, а държавата няма повече интерес да влага допълнителни ресурси.
Коя според Вас е най-подходящата форма да се запази националният интерес в компанията?
Златин Съръстов:
Държавата трябва да намери начин да защити националния флаг. Това може да стане чрез Златна акция, чрез дял или чрез двустепенна структура на управление, в която тя участва като звено.
Каква е посоката, в която ще се развива България Ер?
Златин Съръстов:
Ще работим националният превозвач да се развива като модерна регионална авиокомпания. Държавната фирма трябва постепенно да премине към принципите на частното търговско дружество, каквото ще стане след приватизацията. Целта е не да застанем на едно място и да чакаме да дойде новият инвеститор, а преди това да се реформираме, колкото и болезнени да ни се струват сега тези промени. Най-напред ще променим маркетинговата стратегия на превозвача.
Това от своя страна ще доведе до максимално натоварване на самолетите. В момента върви проучване на пазара кои дестинации са наистина рентабилни и кои не. Няма да закриваме линии, преди да сме се убедили, че за тях не можем да привлечем повече клиенти. В бъдеще ще се обсъждат и варианти за съвместни полети с Хемус Ер по дестинации, които сега се обслужват от двете компании. Става дума за Рим и Виена. Не съм привърженик на революционния подход и се надявам България Ер по еволюционен път да постигне облика, към който се стреми - една модерна европейска компания.
Кой предвиждате, че ще е бъдещият собственик на компанията?
Златин Съръстов:
Надявам се бъдещият собственик на превозвача, който и да е той, да е ангажиран с развитието на авиационния сектор. Ние сме малка авиокомпания и не може да разчитаме, че ще привлечем за инвеститор
някой от световните гиганти, но за да я направим все пак атрактивна, мениджърският екип трябва да работи не само за настоящото, но и за бъдещото развитие на България Ер като частно
дружество.
Как ще се справи България Ер с конкуренцията на нискоразходните превозвачи?
Златин Съръстов:
България Ер също е засегната от навлизането на нискоразходните чужди превозвачи както и останалите наши компании. Моята лична позиция в случая е, че отварянето на небето трябва да се състои, но след като е взето решение това да се случи по-рано, е трябвало да се избърза и с реформите в авиационния сектор у нас. Сега може да наваксаме, като се опитаме максимално бързо да се пренастроим на пазарните принципи и да въведем модерните стандарти. Ако заработим по тези правила, ще осигурим не само стабилно развитие на България Ер, но и на нейните служители.
Ще работим националният превозвач да се развива като модерна регионална авиокомпания.
Целта е не да застанем на едно място и да чакаме новия инвеститор, а преди това да се реформираме.
На България Ер е необходима система за контрол, правила и процедури, които са свързани с много разходи.