Специално за Econ.bg.
- Г-н Колб, бихте ли представили дейността на ЕВРОЛАЙФ в България?
Патрик Колб:
- Както е известно ЕВРОЛАЙФ България е дъщерна филма на холдинга ОЦ Окцидент със седалище е в Швейцария. Има доста различни компании под шапката на холдинга, но основната дейност е свързана с посредничество при сключване на застрахователни договори и извършване на финансови услуги. Всички компании обединени в холдинга изпълняват тази обща цел. Грубо те могат да се разделят на две части – брокерски компании и обслужващи компании. Брокерските се казват ЕВРОЛАЙФ с допълнение на съответната страна, където се развива дейността. За момента ЕВРОЛАЙФ има седем дъщерни компании в Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, България и Украйна. Най - важните обслужващи фирми са IBS-Data, TRIGON и MBA. Фирма IBS-Data е изчислителният център на холдинга, където централно се извършват всички дейности свързани с обработка на данни. Фирма TRIGON се занимава с управлението на компаниите ЕВРОЛАЙФ. В рамките на холдинга фирма МВА – Бизнес академия по мениджмънт се занимава с обучението на всички консултанти от дъщерните брокерски компании. Това са в основни линии структурата и задачите на холдинга и ЕВРОЛАЙФ - България, като част от него изпълнява същите задачи на българския пазар.
- По какъв начин се реализира партньорството на ЕВРОЛАЙФ с австрийските дружества IBS-Data и TRIGON при обслужване на клиенти и консултации?
Патрик Колб:
- Всички заявления за застраховки се предават и обработват в офиса в София, включително заявленията от новия ни офис във Варна, един път в месеца на точно определена дата новите данни се изпращат в Австрия по Internet, където се прави отчета на продукцията. Използваме специална програма разработена от IBS-Data, която служи за обработка и управление на данни на брокерски компании. След извършване на отчета за продукцията, данните се изпращат обратно към София, тук се печатат хонорар - сметките за нашите консултанти и им се изплащат съответните възнаграждения. Това е накратко връзката на ЕВРОЛАЙФ с IBS-Data. Фирма TRIGON изпълнява други задачи – тя отговаря за управлението на ЕВРОЛАЙФ компанията в съответната държава. В България в момента сме двама управители: от българска страна – г-н Александар Бужанин и аз от страна на холдинга и съответно на дъщерната фирма TRIGON. Двамата извършваме управлението на компанията, като господин Бужанин се концентрира върху продажбите, а моите задачи са свързани главно с финансовия контрол и администрацията. Фирма TRIGON подпомага развитието на ЕВРОЛАЙФ компаниите в съответните държави и по отношение на маркетинговите дейности, разработването на Интернет страници и всички дейности свързани с маркетинга и мениджмънта на компанията.
- ЕВРОЛАЙФ предлага под формата на финансови услуги продуктите на Алианц и Граве България. Кое мотивира избора на тези застрахователни партньори?
Патрик Колб:
- При избора на застрахователни партньори обръщаме внимание на няколко точки. Работим само със застрахователи, които се развиват успешно на застрахователния пазар и които могат да дадат сигурност за поверените им средства на клиентите. При продуктите на Алианц и на Граве е важно презастраховането на парите на клиентите и сигурността. По отношение на продуктите ни, се опитваме да изберем най-добрите продукти на пазара за нашите клиенти и повечето то тях са изключително и само предлагани от ЕВРОЛАЙФ. Това е още едно предимство за нашите клиенти. В бъдеще планираме да увеличим броя на застрахователните ни партньори. В момента провеждаме преговори с AIG Life Bulgaria и вероятно ще стигнем до сътрудничество.
- Какво представляват финансовите услуги на ЕВРОЛАЙФ, които предлагате в момента в България?
Патрик Колб:
- На българския пазар предлагаме финансови услуги в най-широкия смисъл на думата. Предлагаме капиталообразуващи животозастраховки в съчетание със застраховки злополука. В европейските страни се наблюдава тенденция на промяна на системите за социално осигуряване, вече не можем да сме сигурни, че държавата ще осигури финансовото бъдеще, както беше преди. Препоръчително е човек да се погрижи сам за своето финансово обезпечение, извън грижата за осигуряването му полагана от държавата. Много подходяща в случая е капиталообразуващата застраховка живот, която представлява продукт за много голяма стойност. В момента на сключване на договора, човек знае какво ще получи в бъдеще.
- През месец май мениджмънтът на холдинга взе решение да превърне София в регионален център на Балканите, от който да се управляват офисите на съседните държави. Кое предизвика интереса на ОЦ Окцидент холдинг към България?
Патрик Колб:
- Да, през май ОЦ Окцидент холдинг реши да направи София свой регионален център за региона на Балканите. Причината за това може да бъде ясно и лесно определена. Холдингът има доста добър опит на българския пазар в ЕВРОЛАЙФ България и постигнахме добри успехи за сравнително кратко време. Това стана възможно благодарение на помощта на нашите опитни и добре обучени консултанти. През месец август празнуваме един малък "юбилей" свързан с факта, че се навършват две години откакто ЕВРОЛАЙФ България развива активна дейност на пазара. Холдингът ОЦ Окцидент е убеден, че от София може успешно да се развие същата дейност в съседните държави. В офисите в София и във Варна имаме много добре квалифициран и обучен екип. Хората са наясно как се развива бизнесът ни, притежават необходимите специални знания, опит и ентусиазъм за работа. Поради това вярваме, че те ще могат да прехвърлят знанията си и в съседните държави. София пасва много добре за център и поради географското си положение, нито Скопие, нито Белград или Букурещ са далеч.
- Какви са стратегическите планове и цели на дружеството за региона на Балканите?
Патрик Колб:
- От декември месец миналата година ЕВРОЛАЙФ действа активно и в Букурещ. Румъния е първата държава от съседните на България, където започваме да развиваме дейност. Установихме контакти и с Македония. В момента се намираме на стадии на избор на застрахователни партньори за нашата копания там и сондираме възможностите си. Надяваме се до една година да намерим партньорите, с които да започнем активна работа в Македония. Същото се отнася и за Сърбия. Плановете ни се развиват така, че винаги първо се насочваме към столицата, която е икономическият, политически и културен център на държавата. За да постигнем успех в бизнеса на финансовите услуги, трябва да се насочим именно към този център с цел да изградим необходимите контакти и връзки. Няма смисъл да се започва от малък град или не много важен стратегически регион и да се опитваме да влизаме през задната врата. Опитваме се да покажем веднага директно присъствие на пазара. Според нас това е единствения път към успеха.
- Наскоро открихте първия си регионален офис във Варна. Предвиждате ли последваща регионална експанзия и увеличаване на инвестициите в България?
Патрик Колб:
- Регионалният ни офис във Варна е отворен от началото на юни. Причината за избора на Варна е стратегическата важност на морската столица и икономическата сила на региона. Голяма част от консултантите ни са в региона на Варна и Шумен. По реакциите вече усетихме, че офисът се приема много добре, което потвърди правилността на решението. Относно бъдещата регионална експанзия, ние винаги се ориентираме по това, къде има много консултанти, потенциални клиенти, къде има добри възможности за развитие. Системата ни не цели да засипе България с офиси, а да действаме стратегически. Регионите, към които са насочени усилията ни са сегашните ни офиси в София и Варна и вероятно в Бургас.
- Плановете на концерна включват значителни вложения в човешки ресурси. Каква е системата за подбор на кадри, предвидено ли е обучение на консултантите на ЕВРОЛАЙФ?
Патрик Колб:
- Привличането на консултантите става от вече работещи при нас консултанти. В случай, че консултантът ни прецени, че дадения човек е заинтересуван от бизнеса, има съответните качества и интерес, той със сигурност ще му предложи да развива нашия бизнес. Консултантът може да го покани да участва в един семинар с цел обучение, който се провежда в рамките на два дни. Тези семинари се организират по определен график, представя се компанията ЕВРОЛАЙФ - България и фирмата майка ОЦ Окцидент холдинг. Присъстват представители и от нашите застрахователни партньори Алианц и Граве, които представят компаниите и продуктите си. Представя се също и системата за продажби на ЕВРОЛАЙФ - Eurolife Sales System, т.е. как се посредничи при сключване на застрахователни договори, как съветваме и консултираме клиентите. Набляга се на образуването на екип и работата в него. Консултантите винаги са обединени в екипи, съветват се и се опитват заедно да постигнат целите си. Дава се информация и за възможностите за професионално развитие в ЕВРОЛАЙФ България. Този семинар е основното обучение. В случай, че даден консултант започне да работи при нас, има допълнително обучение съответстващо на развитието му. Това са по-дълги семинари, където се получава задълбочена информация за нашия бизнес, като застрахователна техника, психология на продажбите, дейности свързани с мениджмънта и ръководни задачи. За цялото това обучение отговаря фирма МВА в рамките на холдинга.
- По какъв начин системата за продажби ELSS на ЕВРОЛАЙФ стимулира професионалното развитие на вашите сътрудници?
Патрик Колб:
- Системата функционира по следния начин: от всеки екип има опитни консултанти, които служат като обучаващи. Те съветват и подкрепят новите консултанти навлизащи в бизнеса, присъстват на разговори с клиентите и се стремят да предадат от богатството на опита си на новите колеги. Същевременно има срещи в рамките на съответните екипи, където непрекъснато се обменя опит. Не случайно нашето мото е "Заедно на върха". Много важно за нас е мисълта за успеха, който се постига заедно, така че консултантите да се почувстват част от един голям екип. Всеки консултант се чувства добре в тази група, което също е голяма мотивация за него.
- ЕВРОЛАЙФ България сключи над 6000 животозастрахователни договора само за две години. Може ли да се говори за тенденция на нарастване интереса към животозастраховането в България? Има ли потенциал българският пазар?
Патрик Колб:
- За сравнително кратко време ние постигнахме доста добри успехи. Това се дължи и на факта, че в България има доста голям потенциал. Както споменах, системите за социално осигуряване на населението се променят и хората осъзнават необходимостта да направят нещо за себе си, отделно от държавата за периода, когато вече няма да работят активно. Тази промяна не е специфична само за България. Във всички държави, където развиваме дейност се наблюдават едни и същи процеси. В Австрия тенденциите са подобни, хората осъзнават, че трябва лично да се погрижат за бъдещето си. В България също се развива една застрахователна култура в тази насока. Естествено, това не е процес, който може да протече от днес за утре, извършва се бавно, стъпка по стъпка. Ние сме оптимисти за развитието му и именно на това се гради решението ни за експанзия. За да отговоря съвсем точно на въпроса дали българският пазар има потенциал, мога да кажа съвсем ясно "да" и ние полагаме всички усилия, за да постигнем още по-големи успехи.
- При избора на застрахователни партньори обръщаме внимание на няколко точки. Работим само със застрахователи, които се развиват успешно на застрахователния пазар и които могат да дадат сигурност за поверените им средства на клиентите. При продуктите на Алианц и на Граве е важно презастраховането на парите на клиентите и сигурността. По отношение на продуктите ни, се опитваме да изберем най-добрите продукти на пазара за нашите клиенти и повечето то тях са изключително и само предлагани от ЕВРОЛАЙФ. Това е още едно предимство за нашите клиенти. В бъдеще планираме да увеличим броя на застрахователните ни партньори. В момента провеждаме преговори с AIG Life Bulgaria и вероятно ще стигнем до сътрудничество.
- Какво представляват финансовите услуги на ЕВРОЛАЙФ, които предлагате в момента в България?
Патрик Колб:
- На българския пазар предлагаме финансови услуги в най-широкия смисъл на думата. Предлагаме капиталообразуващи животозастраховки в съчетание със застраховки злополука. В европейските страни се наблюдава тенденция на промяна на системите за социално осигуряване, вече не можем да сме сигурни, че държавата ще осигури финансовото бъдеще, както беше преди. Препоръчително е човек да се погрижи сам за своето финансово обезпечение, извън грижата за осигуряването му полагана от държавата. Много подходяща в случая е капиталообразуващата застраховка живот, която представлява продукт за много голяма стойност. В момента на сключване на договора, човек знае какво ще получи в бъдеще.
- През месец май мениджмънтът на холдинга взе решение да превърне София в регионален център на Балканите, от който да се управляват офисите на съседните държави. Кое предизвика интереса на ОЦ Окцидент холдинг към България?
Патрик Колб:
- Да, през май ОЦ Окцидент холдинг реши да направи София свой регионален център за региона на Балканите. Причината за това може да бъде ясно и лесно определена. Холдингът има доста добър опит на българския пазар в ЕВРОЛАЙФ България и постигнахме добри успехи за сравнително кратко време. Това стана възможно благодарение на помощта на нашите опитни и добре обучени консултанти. През месец август празнуваме един малък "юбилей" свързан с факта, че се навършват две години откакто ЕВРОЛАЙФ България развива активна дейност на пазара. Холдингът ОЦ Окцидент е убеден, че от София може успешно да се развие същата дейност в съседните държави. В офисите в София и във Варна имаме много добре квалифициран и обучен екип. Хората са наясно как се развива бизнесът ни, притежават необходимите специални знания, опит и ентусиазъм за работа. Поради това вярваме, че те ще могат да прехвърлят знанията си и в съседните държави. София пасва много добре за център и поради географското си положение, нито Скопие, нито Белград или Букурещ са далеч.
- Какви са стратегическите планове и цели на дружеството за региона на Балканите?
Патрик Колб:
- От декември месец миналата година ЕВРОЛАЙФ действа активно и в Букурещ. Румъния е първата държава от съседните на България, където започваме да развиваме дейност. Установихме контакти и с Македония. В момента се намираме на стадии на избор на застрахователни партньори за нашата копания там и сондираме възможностите си. Надяваме се до една година да намерим партньорите, с които да започнем активна работа в Македония. Същото се отнася и за Сърбия. Плановете ни се развиват така, че винаги първо се насочваме към столицата, която е икономическият, политически и културен център на държавата. За да постигнем успех в бизнеса на финансовите услуги, трябва да се насочим именно към този център с цел да изградим необходимите контакти и връзки. Няма смисъл да се започва от малък град или не много важен стратегически регион и да се опитваме да влизаме през задната врата. Опитваме се да покажем веднага директно присъствие на пазара. Според нас това е единствения път към успеха.
- Наскоро открихте първия си регионален офис във Варна. Предвиждате ли последваща регионална експанзия и увеличаване на инвестициите в България?
Патрик Колб:
- Регионалният ни офис във Варна е отворен от началото на юни. Причината за избора на Варна е стратегическата важност на морската столица и икономическата сила на региона. Голяма част от консултантите ни са в региона на Варна и Шумен. По реакциите вече усетихме, че офисът се приема много добре, което потвърди правилността на решението. Относно бъдещата регионална експанзия, ние винаги се ориентираме по това, къде има много консултанти, потенциални клиенти, къде има добри възможности за развитие. Системата ни не цели да засипе България с офиси, а да действаме стратегически. Регионите, към които са насочени усилията ни са сегашните ни офиси в София и Варна и вероятно в Бургас.
- Плановете на концерна включват значителни вложения в човешки ресурси. Каква е системата за подбор на кадри, предвидено ли е обучение на консултантите на ЕВРОЛАЙФ?
Патрик Колб:
- Привличането на консултантите става от вече работещи при нас консултанти. В случай, че консултантът ни прецени, че дадения човек е заинтересуван от бизнеса, има съответните качества и интерес, той със сигурност ще му предложи да развива нашия бизнес. Консултантът може да го покани да участва в един семинар с цел обучение, който се провежда в рамките на два дни. Тези семинари се организират по определен график, представя се компанията ЕВРОЛАЙФ - България и фирмата майка ОЦ Окцидент холдинг. Присъстват представители и от нашите застрахователни партньори Алианц и Граве, които представят компаниите и продуктите си. Представя се също и системата за продажби на ЕВРОЛАЙФ - Eurolife Sales System, т.е. как се посредничи при сключване на застрахователни договори, как съветваме и консултираме клиентите. Набляга се на образуването на екип и работата в него. Консултантите винаги са обединени в екипи, съветват се и се опитват заедно да постигнат целите си. Дава се информация и за възможностите за професионално развитие в ЕВРОЛАЙФ България. Този семинар е основното обучение. В случай, че даден консултант започне да работи при нас, има допълнително обучение съответстващо на развитието му. Това са по-дълги семинари, където се получава задълбочена информация за нашия бизнес, като застрахователна техника, психология на продажбите, дейности свързани с мениджмънта и ръководни задачи. За цялото това обучение отговаря фирма МВА в рамките на холдинга.
- По какъв начин системата за продажби ELSS на ЕВРОЛАЙФ стимулира професионалното развитие на вашите сътрудници?
Патрик Колб:
- Системата функционира по следния начин: от всеки екип има опитни консултанти, които служат като обучаващи. Те съветват и подкрепят новите консултанти навлизащи в бизнеса, присъстват на разговори с клиентите и се стремят да предадат от богатството на опита си на новите колеги. Същевременно има срещи в рамките на съответните екипи, където непрекъснато се обменя опит. Не случайно нашето мото е "Заедно на върха". Много важно за нас е мисълта за успеха, който се постига заедно, така че консултантите да се почувстват част от един голям екип. Всеки консултант се чувства добре в тази група, което също е голяма мотивация за него.
- ЕВРОЛАЙФ България сключи над 6000 животозастрахователни договора само за две години. Може ли да се говори за тенденция на нарастване интереса към животозастраховането в България? Има ли потенциал българският пазар?
Патрик Колб:
- За сравнително кратко време ние постигнахме доста добри успехи. Това се дължи и на факта, че в България има доста голям потенциал. Както споменах, системите за социално осигуряване на населението се променят и хората осъзнават необходимостта да направят нещо за себе си, отделно от държавата за периода, когато вече няма да работят активно. Тази промяна не е специфична само за България. Във всички държави, където развиваме дейност се наблюдават едни и същи процеси. В Австрия тенденциите са подобни, хората осъзнават, че трябва лично да се погрижат за бъдещето си. В България също се развива една застрахователна култура в тази насока. Естествено, това не е процес, който може да протече от днес за утре, извършва се бавно, стъпка по стъпка. Ние сме оптимисти за развитието му и именно на това се гради решението ни за експанзия. За да отговоря съвсем точно на въпроса дали българският пазар има потенциал, мога да кажа съвсем ясно "да" и ние полагаме всички усилия, за да постигнем още по-големи успехи.