Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Госпожо Брашнарова, какво от 8-ия форум на Асоциацията на рекламните агенции-АРА на 27 януари в София очаквате да предизвика най-голям интерес?
Мариана Брашнарова:
- Това е браншово събитие, на което присъстват представители на рекламните агенции - не само членове на АРА, на рекламните и маркетингови отдели на рекламодателите и представители на медиите. Целим събиране на едно място на хората от бранша, за да се обменят мнения и идеи, да се разгледат въпроси, свързани с взаимоотношенията рекламни агенции, медии и рекламодатели, да се видят наградени реклами в международни фестивали. Тази година сме отделили място и за тв реклама и нейната регулация в Европа и в България. За първи път презентациите на медии са намалени само до 2, предишните години са били по 6-7. Те ще са на bTV и на списание Космополитен. То вероятно ще раздвижи рекламния пазар при списанията. Поне такива са амбициите на издателите му.
Поканили сме за гост Марк Йежевски, който е роден в Лондон, но сега живее в Париж и е познат на доста от нашите агенции. За първи път имаме гост, на когото предоставяме повече от 2 часа лекторско време. Неговата лекция е "Продавай с намерение да промениш света". Това е специалист, ориентиран към криейтива в рекламата. Преди да стане независим консултант и лектор, е работил в Лондон, Истанбул, Варшава за Mccann, Ogilvy... Работил е за няколко български агенции и ни бе препоръчан от тях.
- От какво беше наложено редуцирането?
Мариана Брашнарова:
- Форумът вече се провежда в един ден и няма време за повече презентации, а от друга страна - представянията на медиите не винаги успяваха да задържат хората в залата.
- Какъв е смисълът на подобни събирания?
Мариана Брашнарова:
- Да спомогне за подобряване нивото на професионализма в рекламата и утвърждаването й като успешна форма на бизнес, да се обмени опит, да се проследят тенденциите в развитието на рекламата, да се демонстрират последните постижения на творчеството в рекламата.
- Какво е по-различното на този форум от рекламния фестивал на АРА?
Мариана Брашнарова:
- Фестивалът има конкурсна програма и неговата цел е да се направи преглед на постиженията на българската реклама през последната година и да отличи най-добрите сред участниците в отделните категории. Това е творчески фестивал и няма лекторска програма. Представят се кампаниите, промоциите и събитията, участващи в конкурсната програма на живо пред журито и публиката. На последния фестивал например, наш гост бе директорът на фестивала в Порто Рож...Така че фестивалът на АРА е състезание, а настоящият форум е по-скоро семинар за хората от бранша.
- Как измервате ефекта от подобни събития?
Мариана Брашнарова:
- Ефектът е по-скоро обучителен и фактът, че вече за 8-а година го правим, означава, че е интересно за бранша.
- Каква е ролята на рекламните фестивали? Не станаха ли те прекалено много?
Мариана Брашнарова:
- Една част от международните медийни събития например в Албена са за радио, тв програми и т. н., неща, с които нашият фестивал например няма нищо общо. Свързва ни единствено фактът, че в медийни събития Албена също има и рекламен фестивал, който е международен, докато този на АРА е национален и сме убедени, че трябва да правим сериозен национален фестивал. Фестивалът Голден дръм е международен, а е започнал като национален. През 2003 г. организирахме фестивала на АРА в Албена с обща логистична част с Международни медийни събития.
- Къде е мястото на българския национален рекламен фестивал на АРА сред световните?
Мариана Брашнарова:
- Рано е още да се нарежда сред тях. Може би, когато стане международен, тогава би било по-реално. Но за да стане това факт, са необходими по-добри реклами и да стане привлекателен и за гости от чужбина. Но не е толкова лесно. Този в Кан е от 50-те г., в Порто Рож се провежда за десети път, но е първият международен в региона. Докато фестивалите и в Полша, и в Чехия, и в Унгария са национални. Фестивалът в Порто Рож се нарича още Фестивалът на нова Европа. Мисля, че не е необходимо всяка държава да прави международен фестивал.
- Факт е, че все повече компании се обръщат към създаването на реклами от български агенции...
Мариана Брашнарова:
- Така е и това е добра тенденция. Надявам се тя да продължи и в бъдеще. Браншът е във възход, развива се и се опитваме като асоциация да помагаме в тази посока по различни начини. Организирането на един национален фестивал е и за да излязат хората от анонимност. Дори ще кажа, че вече не може да се говори за огромна разлика в работата на голяма международна или само българска агенция.
- Какви са вашите наблюдения като тенденции в развитието на рекламния пазар, на криейтива, на стратегиите?
Мариана Брашнарова:
- Като статистика за съжаление имаше малко по-малко реклами на последния фестивал на АРА, отколкото на предишния. Но едва ли би могло да бъде показател, че рекламите намаляват. Все пак това е фестивал на творческата реклама, а не на маркетингови показатели. Освен това агенциите участват с това, с което желаят. Може да са направили много реклами, но впоследствие сами преценяват какво да представят и кое има шанс да бъде номинирано.
Увеличава се обаче инвестирането в клипове, в тв реклама. Качеството е вече доста по-добро. Рекламите, които участват, са добри. Но по регламент може да се правят до 3 номинации в категория. Затова и правим изложба на всички участващи реклами и тя предизвиква интерес.
- Като прогноза кога ще имаме българска реклама, отличена на международен фестивал?
Мариана Брашнарова:
- Надявам се до 5 години да има реклами, които да могат да участват в Кан и да се отличават. Пожелавам го на колегите. Шансове определено имаме. Но сме започнали твърде късно да работим в тази посока. Трябва да натрупаме още малко опит и знания. Но се вижда, че на международните фестивали се отличават не само много скъпите реклами. Важни са идеите, които могат да бъдат реализирани и с много по-ограничени финансови средства. Пример за това са рекламите от Южна Америка. Те се правят и с по-нисък бюджет. Бюджетите на рекламите в България обаче се различават от тези в Чехия, Унгария, Румъния дори. Прогнозите ми за 2004 г. са за 10-15% ръст на рекламния пазар, макар че все още сме в началото на годината. Очаквам изненади и на пазара на списания, но ръст ще има и при рекламата в Интернет, защото и броят на потребителите расте, а и самият бизнес се развива.
- Една част от международните медийни събития например в Албена са за радио, тв програми и т. н., неща, с които нашият фестивал например няма нищо общо. Свързва ни единствено фактът, че в медийни събития Албена също има и рекламен фестивал, който е международен, докато този на АРА е национален и сме убедени, че трябва да правим сериозен национален фестивал. Фестивалът Голден дръм е международен, а е започнал като национален. През 2003 г. организирахме фестивала на АРА в Албена с обща логистична част с Международни медийни събития.
- Къде е мястото на българския национален рекламен фестивал на АРА сред световните?
Мариана Брашнарова:
- Рано е още да се нарежда сред тях. Може би, когато стане международен, тогава би било по-реално. Но за да стане това факт, са необходими по-добри реклами и да стане привлекателен и за гости от чужбина. Но не е толкова лесно. Този в Кан е от 50-те г., в Порто Рож се провежда за десети път, но е първият международен в региона. Докато фестивалите и в Полша, и в Чехия, и в Унгария са национални. Фестивалът в Порто Рож се нарича още Фестивалът на нова Европа. Мисля, че не е необходимо всяка държава да прави международен фестивал.
- Факт е, че все повече компании се обръщат към създаването на реклами от български агенции...
Мариана Брашнарова:
- Така е и това е добра тенденция. Надявам се тя да продължи и в бъдеще. Браншът е във възход, развива се и се опитваме като асоциация да помагаме в тази посока по различни начини. Организирането на един национален фестивал е и за да излязат хората от анонимност. Дори ще кажа, че вече не може да се говори за огромна разлика в работата на голяма международна или само българска агенция.
- Какви са вашите наблюдения като тенденции в развитието на рекламния пазар, на криейтива, на стратегиите?
Мариана Брашнарова:
- Като статистика за съжаление имаше малко по-малко реклами на последния фестивал на АРА, отколкото на предишния. Но едва ли би могло да бъде показател, че рекламите намаляват. Все пак това е фестивал на творческата реклама, а не на маркетингови показатели. Освен това агенциите участват с това, с което желаят. Може да са направили много реклами, но впоследствие сами преценяват какво да представят и кое има шанс да бъде номинирано.
Увеличава се обаче инвестирането в клипове, в тв реклама. Качеството е вече доста по-добро. Рекламите, които участват, са добри. Но по регламент може да се правят до 3 номинации в категория. Затова и правим изложба на всички участващи реклами и тя предизвиква интерес.
- Като прогноза кога ще имаме българска реклама, отличена на международен фестивал?
Мариана Брашнарова:
- Надявам се до 5 години да има реклами, които да могат да участват в Кан и да се отличават. Пожелавам го на колегите. Шансове определено имаме. Но сме започнали твърде късно да работим в тази посока. Трябва да натрупаме още малко опит и знания. Но се вижда, че на международните фестивали се отличават не само много скъпите реклами. Важни са идеите, които могат да бъдат реализирани и с много по-ограничени финансови средства. Пример за това са рекламите от Южна Америка. Те се правят и с по-нисък бюджет. Бюджетите на рекламите в България обаче се различават от тези в Чехия, Унгария, Румъния дори. Прогнозите ми за 2004 г. са за 10-15% ръст на рекламния пазар, макар че все още сме в началото на годината. Очаквам изненади и на пазара на списания, но ръст ще има и при рекламата в Интернет, защото и броят на потребителите расте, а и самият бизнес се развива.