Специално за Еcon.bg.
- Г-н Събев, как оценявате развитието на електронното банкиране в България?
Валентин Събев:
- Почти няма българска банка, която да не предлага някаква форма на електронно банкиране. Каналите, през които преминава електронното банкиране са: картите, РС –банкирането, интернет-банкирането, Джи Ес Ем-банкирането, телефонното банкиране...
Разбира се има и други канали. В Европа са важни и популярни девет, а от тях в България се предлагат осем. Липсва само цифровата (интерактивната) телевизия. Това показва, че банките активно използват възможностите на средата и мултиплицират класическите, рутинни банкови операции с нови форми на предлагане на услугите, разширявайки своите канали не само чрез клоновата си мрежа, но и чрез модерните средства. В едно изследване на "Компютър уърлд" от края на миналата година се казва, че всички водещи банки имат една или друга форма на електронно банкиране. Постъпва и информация, че вече и по-малките банки предлагат такива услуги.
В страната има два вида решения: едното е българско – всеки сам си изработва програмите, другото вече набира скорост – това е Мултикеш. И двете форми са удачни, стига да редуцират разходите. Известно е ,че най-евтината сега транзакция чрез електронното банкиране е под десет цента, докато една транзакция направена през традиционния канал е над един долар. Това е по цени извън България.
Популярността на електронното банкиране обаче не може да се измерва само по това колко банки го предлагат, но трябва да се види колко клиенти го използват, колко плащания се извършват и колко услуги използват. Статистиката сочи, че на една платежна операция отговарят осем справочни информации. На едно влизане в интерент, телефонно обаждане, джи ес ем позвъняване се извършват средно по три операции. А колко време отнема на клиентите да се предвижват до съответния офис, да паркират колата си и да си получат съответните справки. От електронното банкиране банките също печелят, тъй като не поддържат необходимия персонал.
- А коя от услугите в електронното банкиране има най-голям потенциал понастоящем?
Валентин Събев:
- Най-голям потенциал имат картите, РС-банкирането, което е форма за корпоративни клиенти и интернет, който е форма, както за корпоративните, така и за индивидуалните клиенти. РС-банкирането ще остане, тъй като големите корпоративни клиенти имат свои счетоводни отдели, интернетът ще е за малки фирми и граждани. Докато телефонното и джи ес ем банкирането може би ще си остане като форма на имърджънси, когато човек пропусне да направи някаква операция.
- А защо много от банките предпочитат собствени решения, а не да закупуват готови от чужбина?
Валентин Събев:
- Собствените решения позволяват по-добре да се адаптират към възможностите на съществуващата банкова практика. Западните решения са изготвени за друг тип практика.