Специално за Econ.bg*
Деян Глешчич е директор "Маркетинг и комуникации" в Societe Generale Експресбанк и председател на Борда на директорите на Българска хранителна банка.
Акценти:
- Проектът на Българска хранителна банка и Societe Generale Експресбанк и ограничаване на разхищението на храна
- Социалните компании на фона на икономическа криза
- Разработване на социално отговорен проект с малко ресурси
- Банките и Корпоративната социална отговорност (КСО)
- Кога една компания е социално отговорна?
- Развиване на CSR (Corporate social responsibility, КСО) стратегия
Г-н Глешчич, какво представлява съвместният Ви проект с Българската хранителна банка? Разкажете ни повече за него.
Деян Глешчич:
Идеята да подкрепим Българска хранителна банка не е случайна. Опазването на околната среда и подкрепата на деца в нужда са едни от основните ценности, залегнали в политиката за социална отговорност на Societe Generale Експресбанк.
Партньорствотоо между БХБ и Societe Generale Експресбанк цели намаляване на глада и ограничаване на разхищаването на годна за консумация храна в България. Партнираме си от началото на 2012 г. Освен с финансова подкрепа, банката непрекъснато инвестира време и усилия за популяризацията на инициативите на БХБ на национално ниво.
За нас това е много важно - не само да подкрепяме своите партньори финансово, но и да ангажираме колеги, клиенти и партньори към каузата на организацията. Като пример мога да дам първата мащабна “food drive” кампания, която реализирахме заедно с БХБ в България.
Трудно ли е една компания да бъде социално отговорна на фона на икономическата и политическата криза у нас?
Деян Глешчич:
Една компания може да бъде социално отговорна независимо от политическото или икономическото положение в страната. Социалната отговорност не е пряко свързана със средства. Тя може да се базира изцяло на доброволен труд и активно отношение към даден социален проблем. Социалната отговорност е свързана с разбиране на проблема и постоянство в усилията той да бъде намален или отстранен. Със сигурност финансовата помощ дава голям тласък на нещата, но сами по себе си парите и еднократните нефокусирани дарения и спонсорства не биха дали задоволителни резултати.
Ако една социална кампания засяга реално значим за населението въпрос, ако тя е добре обмислена, стратегически планирана и целите и ползите от нея са ясни, тогава екипът на дадена компанията и обществото като цяло сами ще проявят интерес и желание да се включат в нея и да я подкрепят. Това могат да направят било то с доброволен труд, експертни умения, специализирани съвети, финансов принос и т.н. Тогава кампанията става заразителна – въпросът е да може да разчита на добри посланици.
Може ли да се разработи успешен социално отговорен проект с малко ресурси?
Деян Глешчич:
В потвърждение на коментара по предишния въпрос – да, това е напълно възможно и зависи основно от ентусиазма, ангажираността и постоянството на организацията. Ние в Societe Generale Експресбанк сме насочили усилията си в подкрепата на три основни сфери: деца, околна среда и съвременно изкуство. За всяка една от тях си партнираме с водещи организации - WWF България за проектите, свързани с околната среда, Националната художествена академия и Софийска градска галерия за тези, свързани със съвременното изкуство, както и БХБ и Карин Дом за проекти, насочени към децата. За част от тях отделяме значителни средства, но при други разчитаме до голяма степен и на участието на служителите.
Пример за това е партньорството ни с Карин Дом – център за деца със специални нужди, с които работим вече повече от 6 години. Преките финансови дарения, които правим на организацията, са не толкова големи, но за сметка на това през годината служителите ни участват в редица кампании в подкрепа на децата в организацията – Коледен и Великденски базар, пролетен базар по повод 1-ви март, а също и специални дарения по повод Деня на жената – 8 март.
По този начин служителите на банката се чувстват непрекъснато съпричастни с проекта и усилията на Карин дом да предоставя все по-добри условия и услуга на децата със специални нужди, а и на техните родители. Подобно постоянство и отношение не могат да останат незабелязани – доказателство за това е и наградата „Златна ябълка”, която Националната мрежа за децата връчи в началото на юни месец на Карин дом и Societe Generale Експресбанк за съвместните им усилия и резултати.
Как банковият сектор допринася за КСО у нас? Голяма част от номинираните проекти на Европейските награди бяха разработени именно от сътрудничеството на банки с институции и организации.
Деян Глешчич:
Това, което една банка може да осигури в едно партньорство, е сигурност, надеждност, авторитет. Обвързването със сериозна банкова институция може да даде сериозен тласък в развитието на даден социален проект или кауза, тъй като ангажираността на банката е потвърждение на сериозността на проекта. От своя страна това би могло да привлече допълнителни партньори и да помогне за популяризацията на проекта.
Партньорството с банка носи авторитет на проекта и пред самите държавни институции. В случая с БХБ например, освен финансова, нашата подкрепа се изразява и в създаване на нови контакти с потенциални партньори на проекта, участие в управителни съвет на БХБ, а също и консултация на организацията с финансови експерти от банката. В допълнение към това, една банка би могла да помага за популяризацията на дадена кауза чрез разпространяване на информация за проекта чрез цялата си мрежа в страната, чрез голяма част от услугите и продуктите, които предлага. Преди малко повече от месец например, стартирахме разпространение в цялата ни мрежа на дарителски кутии, в подкрепа на програма „Витамина”, която развиваме съвместно с БХБ – програма, която осигурява на ежедневна база здравословна храна на деца и младежи в нужда.