Споразумяхме се с Румъния за трети и четвърти мост над река Дунав

27.02.2009 | 15:31
по статията работи:
Петър Мутафчиев, Министър на транспорта
Споразумяхме се с Румъния за трети и четвърти мост над река Дунав


Специално за Econ.bg


Държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение" (ДП "РВД") на 27 февруари тържествено отбелязва своя 40-годишен юбилей. В тази връзка ръководството на предприятието представи своите бъдещи планове приоритети и отчете постигнатите през последните години резултати. Стана ясно, че през месец април България и Румъния ще подпишат пакт за създаване на единен функционален блок от въздушното пространство. Официален гост на мероприятието беше министърът на транспорта Петър Мутафчиев, който след официалната част на празненството отговори на няколко въпроса на Еcon.bg.


Министър Мутафчиев, какво представлява единният функционален въздушен блок между България и Румъния?

Петър Мутафчиев:


Това е взаимодействие в работата на двете предприятия в Румъния и България, които ще обхванат цялата територия. То е част от новото преструктуриране на Общото европейско небе. Ще има няколко такива блока. Това е ясна заявка от двете предприятия и двете държави, че този блок може да функционира и да отговаря на всички изисквания. През месец април България и Румъния ще подпишат пакт за създаване на единния функционален блок. В момента работи междуведомствена група, включваща експерти от двете страни, които доуточняват текстовете на споразумението.

С този меморандум заедно с Румъния ще създадем втория функционален блок в рамките на Европейския съюз, т.е втория блок в Общото европейско небе.

Доброто е, че и в Румъния, и в България разполагаме с еднотипна техника, която лесно може да бъде интегрирана. Хубаво е и това, че технологичното ниво и в двете предприятия е много високо.

Следващата ни цел ще бъде да привлечем и останалите страни от Балканския полуостров. В тази посока имаме подкрепа и аз се надявам, че ще успеем да защитим нашата позиция. Убеден съм, че проектът за общия аеронавигационен блок, който правителствата на двете страни ще подпишат, ще даде перспективи за развитието и на Държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение".

Кога на практика ще заработи общият авиационен блок?

Петър Мутафчиев:


Знаете, че 2012 година е датата, определена от Европейската комисия (ЕК) като крайна. В момента работим по една от програмите "Тенти", целта на която е да се разработи цялостната система на взаимодействие. Ще бъдат отпуснати 2.5 милиона евро от ЕК, съответно румънската и българската страна също трябва да осигурят 2.5 милиона евро.

Така че с приключването на този проект ще имаме завършена цялостна система. През 2012 година ще бъдем готови.

Преди няколко дни имахте среща с румънския си колега Раду Берчяну. Освен единния блок, обсъдихте ли някакви други конкретни проекти?

Петър Мутафчиев:


Договорихме доста неща. Предстои ни подписване на споразумение, може би през месец май, за изграждане на два нови моста над река Дунав. Знаете, че имахме различия във вижданията – румънската страна до миналата година настояваше първо да подпишем за Оряхово–Бекет, след това да обсъдим отделно споразумение за Силистра-Калараш.

Сега постигнахме съгласие построяването на двата моста да залегне в едно споразумение, като там да е упоменато, че мостът Оряхово-Бекет ще бъде изграждан от Румъния, а ние ще изграждаме моста Силистра – Калараш.

Уточнихме някои въпроси, които в момента не са решени по отношение на строителството на Дунав мост 2 при Видин-Калафат, най-вече проблеми, които съществуваха за достъпа на румънска територия. Уверенията от министъра на транспорта са, че в края на месец март изпълнителят на проекта - испанската FCC, ще има пълен достъп, което ще даде възможност за изпълнението на проекта в срок.

Също така разговаряхме и по някои конкретни въпроси, които касаят сътрудничеството ни при функционирането на съществуващите фериботни връзки.

Като цяло мисля, че подходът, който сме избрали със северната ни съседка - на всеки два месеца да правим двустранни срещи по въпросите на транспорта, е много конструктивен. Това дава тласък на двустранните ни отношения.

По време на срещата обсъдихте ли въпроса за транзитните такси?

Петър Мутафчиев:

Този въпрос вече е решен. Още миналата година съгласувахме намалението на таксите. Разбира се това не може да бъде едностранно действие само от наша страна, то трябва да бъде взаимно, тъй като става дума и за поддържането на Дунав мост.

Бих искал да обърна внимание на въпроса, свързан с експлоатацията на втория мост при Видин–Калафат. В момента сме сформирали група и тя работи по отношение на дружеството, което ще управлява моста. Пред Румъния сме заявили, че искаме това дружество да бъде на територията на България. Предстои заявката ни да бъде обсъдена от румънците и се надявам, че те ще одобрят нашето предложение.

Интервю на Апостол Апостолов, Econ.bg

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....