Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Г-н Орешарски, не са ли обявените сега допълнителни ангажименти към МВФ за бюджетни спестявания презастраховка срещу апетитите за много по-големи разходи?
Пламен Орешарски:
Тези договорки с фонда са още от края на м. г., така че не може да се говори за нещо ново, което възниква сега като изискване на фонда.
Изненадан ли сте от ситуацията на липсващи млрд. лв. по споразумението с МВФ, след като Милен Велчев обяви много добро наследство?
Пламен Орешарски:
Не, в някаква степен не бях изненадан, защото изпълнението на бюджета до този момент върви сравнително добре от гледна точка на излишъците към седемте месеца на т. г. Друг е въпросът с ангажиментите по програмата с фонда, които са значително по-строги, отколкото залегналото в закона за бюджета.
Доколко предишното правителство е изпълнявало тези ангажименти?
Пламен Орешарски:
Мисля, че са се опитвали да спазват някаква финансова дисциплина, но към момента се очертават разходи, които не са включени в програмата с фонда. Една част от тях са обективни, доколкото са разходи на общините, друга са разходи на централното правителство - например последните решения за отпускане на 170 млн. лв. за покриване на щети от наводнения. Освен това не са разпределени по ведомства обещаните икономии на средства. Ще се постараем да спестим административни разходи, 90 млн. лв. от лихви по дълга, както е решено още през пролетта. В програмата не са намерили място и някои разходи, които обичайно се правят в края на годината. Тяхното финансиране също ще представлява сериозен проблем. Имам предвид корекциите по бюджета на здравната каса, допълнителни финансирания за общини при много остри нужди, 13-а заплата и пенсия или част от тях. Ако сумираме всичко това и сравним с очакваното изпълнение на бюджета, се получава тази много сериозна разлика от около 1 млрд. лв., за която съобщих. Ще се стремим да я минимализираме с цената на по-строга финансова дисциплина до края на годината.
Какви отстъпки ще поискате от МВФ?
Пламен Орешарски:
Естествено ще преговаряме по всички въпроси, засягащи изпълнението на споразумението.
Вероятно ще преговаряте да приключим с балансиран бюджет, вместо с излишък.
Пламен Орешарски:
Има и други възможности, но този етап е рано да коментирам, редовната мисия на МВФ е през октомври. Възможно е фондът да поиска още спестявания в резултат на по-лошото състояние на текущата сметка. Защото дефицитът се очакваше да бъде между 7.6 и 8.2%, а вероятно ще е над 9% от БВП.
Какъв ще бъде приоритетът на Министерство на финансите при тази тежка ситуация?
Пламен Орешарски:
Успоредно с подготовката на бюджета за следващата година, който е несъмнен приоритет всяка година по това време, приоритет ще бъде успешното приключване на тази. Не подценявам и законодателната програма, данъчните закони.
Срокът за приемането на новите данъчни закони е 30 септември, той вероятно няма да се спази...
Пламен Орешарски:
Не бих казал. Ще направя всички усилия до края на септември да приемем поне основните, а най-добрият вариант е всички данъчни закони. Данъчно-осигурителният процесуален кодекс трябва да бъде приет въпреки многото спорове, които сега наследявам по него. Но спорове ще има винаги, трябва да изберем един вариант и да го приемем. Ще използваме проектите на вече готовите данъчни закони, защото, дори и да възложа нови на администрацията, тя е същата и не очаквам да подготви различни проекти.
Кои принципи ще Ви ръководят на новия пост?
Пламен Орешарски:
Може би най-важният е принципът на обществената отговорност. Това означава, че няма да се влияя от лобизъм и популизъм. Елементи от него са фискалната прозрачност и отчетност пред обществото.
Ще предприемете ли големи кадрови промени?
Пламен Орешарски:
Бих искал първо да видя екипа си и да уточним разпределението и отговорностите на всеки зам.-министър по ресори. Що се касае до администрацията, неколкократно заявих, ще разчитам на всички доброжелателно настроени кадри и ще се стремя към пълна приемственост. Не бих инициирал аз нови назначения, бих очаквал мнение на заместниците, които по-конкретно ще работят със съответните дирекции, агенции и т. н.
Имате ли възможност все пак да кажете – този заместник приемам, този – не?
Пламен Орешарски:
Това е въпрос на съгласуване с коалицията.
Как ще овладеете натиска за много по-големи бюджетни разходи, особено от социалното министерство?
Пламен Орешарски:
Не правя разлика между отделните министерства, повечето искания са основателни. Но задача на Министерството на финансите е да поддържа общия фискален баланс. Има коалиция, има Министерски съвет, те ще решават големите политики, в т. ч. и политиката по доходите. Натискът върху финансовото министерство винаги е много тежък, помня го от 1993 г., и няма значение дали правителството е едно- или многопартийно. При съставянето и приемането на бюджета се сблъскват много интереси. Ресурсът е определен и всички трябва да се вместим в него.
Кои са възможните и необходими данъчни намаления за 2006 г.?
Пламен Орешарски:
Проектобюджетът е първо приходи, а след това разходи. Ще се стремим в приходната част да заложим стимули за икономически растеж. Ще потърсим известно намаляване на данъчно-осигурителната тежест, подходящо насърчаване на стопанската активност и инвестициите. Осигурителната тежест у нас е екстремно висока, затова е нормално да се мисли в тази посока. Ще обмислим нулева ставка при реинвестирането на печалбата, ставките на корпоративния данък, на данъка върху доходите на физическите лица и вноските за НОИ. Точният разчет ще покаже какво е възможно за 2006 и какво ще остане за 2007 г.
Бяха ли похарчени излишно 220-те млн. лв. на Публична инвестиционна компания?
Пламен Орешарски:
Има взето решение на правителството, направени са разходи, не бих могъл да коментирам тяхната ефективност сега. Трябва да мине време, да се види какво е станало с тези инвестиционни проекти. Допускам, че може да има и по-ефективни, и по-неефективни.
Каква ще е политиката Ви по дълга?
Пламен Орешарски:
Активното управление на дълга е повече академично понятие, а практиката показва ефективността. Ще продължи активното управление на дълга, но няма да правим повече суапове от типа 2002 г. Няма подходящи инструменти за тях и поуката от 2002 г. не е много добра - това го виждат всички, които могат да смятат. Няма да се правим на познавачи на пазара повече от самия пазар.