Специално за ECON.BG
- Г-н Янев, как се развива DHL в България?
Красимир Янев:
- DHL България съществува от 1991 г. В началото фирмата стартира дейността си с 15 служители и 2 офиса в София, а в момента офисите в България са 40. В тях работят 220 служители, които обслужват цялата страна, без изключение. Всяка година компанията бележи значителен ръст в развитието си. През последните години, със стабилизирането на икономиката, този ръст е относително постоянен. Клиентите познават марката добре, знаят какво представляват експресните куриерски услуги и осъзнават ползите от тях.
- Колко пратки годишно обработва DHL в световен мащаб и специално в България?
Красимир Янев:
- В световен мащаб фирмата транспортира над 160 милиона пратки за година, като почти 400 хиляди от тях се обработват от DHL България.
- Къде е акцентът на инвестициите за DHL?
Красимир Янев:
- DHL International инвестира основно в непрекъснатото повишаване на професионализма на служителите във фирмата. През последните години се влагат милиарди долари в разширяване на наличната световна мрежа и закупуването на по-големи и модерни самолети, отговарящи на съвременните високи стандарти за опазване на околната среда. Разработването на нови продукти, съобразени на нуждите на нашите клиенти, е също приоритет в инвестиционния план на компанията.
- Какво отличава DHL от останалите компании за международни експресни доставки?
Красимир Янев:
- Доста са нещата, които отличават DHL от останалите фирми в бранша, но аз бих се спрял на три:
Първо, DHL, макар и съвсем млада фирма, е основоположник на международната експресна въздушна индустрия. Преди 34 години тримата създатели на фирмата, единият от които е българин по рождение, решават да направят нещо, което сега изглежда естествено и просто, както всички вече измислени неща. Решават, че съпровождащите стоката документи могат и да не я съпровождат, или поне част от тях, а да я изпреварят и да достигнат получателя преди самата стока. По този начин получателят има време да се организира, да освободи митнически стоката, сиреч да спести време и пари. Това всъщност е началото, първите клиенти са няколко транспортни компании, после се включват банките, за да се стигне до днес, когато DHL разполага с офиси в 228 страни.
Второ, макар и да се ражда в САЩ, DHL впоследствие така се разраства в световен мащаб, че сега много повече от приходите се реализират извън САЩ отколкото в рамките на страната. Съгласно класация на Global Finance по този показател DHL е най-глобалната фирма в света, изпреварвайки с нива втория в класирането.
И последният, но според мене най-важен за успеха елемент, който прави фирмата уникална, е културата на компанията. Предприемаческият дух, стоящ в основата на създаването на фирмата, до голяма степен се е запазил и сега. Разбира се, видоизменен е, но онова DHL зърно си остава. Правомощията, с които съм облечен аз, като генерален директор, са големи и не са много нещата, за които трябва да се допитвам. Идеята е да бъдем предприемчиви, а не просто администратори на един установен ред. От своя страна аз, като проводник на тази култура, полагам големи усилия да не бъда тясно място в системата, а да давам възможност на колегите си да вземат колкото се може повече самостоятелни решения. Старая се важните решения да не се вземат от мене еднолично, а от онази част на екипа, която е най-компетентна по съответния въпрос. Само така се осмисля понятието екип и трима съекипници могат да произвеждат за четирима, а не за двама.
Считам, че тези различия от останалите в бранша ни дават неоспорими конкурентни предимства.
- Какво е значението на информационните технологии за развитието на предлаганите от вас услуги?
Красимир Янев:
- Изключително голямо! С помощта на информационните технологии ние осигуряваме на клиентите си скоростно обслужване, благодарение на експресната обработка на документите преди физическото пристигане на стоките. Освен това те имат възможност да контролират пратките си във всеки един момент от техния път по всякакви начини – Интернет, SMS, електронна поща, телефон и други, което ги кара да се чувстват сигурни, когато ползват нашите услуги.
- Благоприятна ли е бизнес средата у нас за развитие на този вид услуги? Какви затруднения срещате?
Красимир Янев:
- Бих казал, че е благоприятна. Развитието на икономиката с по-големи темпове предстои отсега нататък, което обуславя и развитието на целия транспортен и логистичен сектор. Не мисля, че трудностите, с които се срещаме, са различни от тези на останалите фирми в България. За наша радост законите се променят непрекъснато към по-добро. Имаме и подкрепата на Агенция Митници за бърза обработка на международните пратки, но все още си мечтаем за средно време на митническо освобождаване 3-5 минути, което е стандарт в развитите европейски страни.
- Предвиждате ли нововъведения за клиентите на DHL?
Красимир Янев:
- Да. От началото на тази година DHL вече е собственост на Deutsche Post, което за нашите клиенти означава, че гамата от предлаганите на пазара услуги ще се увеличава. Стремежът ни е скоро да можем да предлагаме не само въздушни експресни услуги, но и различни карго услуги, както и цялостни логистични бизнес решения, така че клиентът да може с едно почукване на вратата да удовлетвори много по-голям брой свои нужди.
И последният, но според мене най-важен за успеха елемент, който прави фирмата уникална, е културата на компанията. Предприемаческият дух, стоящ в основата на създаването на фирмата, до голяма степен се е запазил и сега. Разбира се, видоизменен е, но онова DHL зърно си остава. Правомощията, с които съм облечен аз, като генерален директор, са големи и не са много нещата, за които трябва да се допитвам. Идеята е да бъдем предприемчиви, а не просто администратори на един установен ред. От своя страна аз, като проводник на тази култура, полагам големи усилия да не бъда тясно място в системата, а да давам възможност на колегите си да вземат колкото се може повече самостоятелни решения. Старая се важните решения да не се вземат от мене еднолично, а от онази част на екипа, която е най-компетентна по съответния въпрос. Само така се осмисля понятието екип и трима съекипници могат да произвеждат за четирима, а не за двама.
Считам, че тези различия от останалите в бранша ни дават неоспорими конкурентни предимства.
- Какво е значението на информационните технологии за развитието на предлаганите от вас услуги?
Красимир Янев:
- Изключително голямо! С помощта на информационните технологии ние осигуряваме на клиентите си скоростно обслужване, благодарение на експресната обработка на документите преди физическото пристигане на стоките. Освен това те имат възможност да контролират пратките си във всеки един момент от техния път по всякакви начини – Интернет, SMS, електронна поща, телефон и други, което ги кара да се чувстват сигурни, когато ползват нашите услуги.
- Благоприятна ли е бизнес средата у нас за развитие на този вид услуги? Какви затруднения срещате?
Красимир Янев:
- Бих казал, че е благоприятна. Развитието на икономиката с по-големи темпове предстои отсега нататък, което обуславя и развитието на целия транспортен и логистичен сектор. Не мисля, че трудностите, с които се срещаме, са различни от тези на останалите фирми в България. За наша радост законите се променят непрекъснато към по-добро. Имаме и подкрепата на Агенция Митници за бърза обработка на международните пратки, но все още си мечтаем за средно време на митническо освобождаване 3-5 минути, което е стандарт в развитите европейски страни.
- Предвиждате ли нововъведения за клиентите на DHL?
Красимир Янев:
- Да. От началото на тази година DHL вече е собственост на Deutsche Post, което за нашите клиенти означава, че гамата от предлаганите на пазара услуги ще се увеличава. Стремежът ни е скоро да можем да предлагаме не само въздушни експресни услуги, но и различни карго услуги, както и цялостни логистични бизнес решения, така че клиентът да може с едно почукване на вратата да удовлетвори много по-голям брой свои нужди.