Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Господин Димитров, как оценявате данъчната политика на правителството?
Венцеслав Димитров:
Обикновено в развитите демокрации едно управление идва на власт с оповестена в програмата си данъчна политика и започва още от самото начало да я изпълнява. При сегашното управление това не е така - дадените предварително обещания не бяха изпълнени и не може в края на управлението си да се правят съществени промени, които да ангажират следващите на власт. Но като се има предвид, че всяко управление води извънредно предпазлива данъчна политика, по-добре е да се намалят данъците, макар и с чисто предизборна цел. От друга страна, и при НДСВ продължи практиката на предишното управление да се реализират големи бюджетни излишъци, да се заобикаля Народното събрание при тяхното разпределяне и пак парите на народа да служат за политическите цели на управляващите. Не може да се направи еднозначната констатация за намаляване на данъчно-осигурителното бреме и поради това оценката не може да бъде висока.
На първо четене парламентът прие противоречиви предложения по ДДС и данъка върху доходите.
Намаляването на коя ставка - по ДДС на 18%, на корпоративния данък - с повече от предложените 15%, на ДОД или на осигуровките, ще е най-ефективно за България през 2005 г.?
Венцеслав Димитров:
Това, което е приел парламентът за ДДС на първо четене, е отражение на неговото сегашно състояние, при което управляващите нямат необходимото мнозинство и са принудени да правят компромиси. В тази ситуация е необходим диалог с част от опозицията. Едва ли всичко това ще мине на второ четене, още повече че част от приетите предложения си противоречат. За мен всяко предложение за намаляване на данъците и осигуровките е добро, но всичко това трябва да е подчинено на една определена политика. В случая това не е така. Има едно печелившо за всички решение - намаляване на данъчното бреме, но пътищата за постигането му са много. Общо данъчно-осигурителното бреме може да падне с 4-5% от БВП и това да се отрази като рязко ускоряване на икономическия растеж.
Трябва ли да отпадне данъкът върху наследството?
Венцеслав Димитров:
Не знам кой измисли, че данък наследство е голям проблем за страната. Сегашните ставки за наследяване са приемливи за всички и поне този проблем беше решен още преди години. Той е имуществен данък и поне малко компенсира големите социални разлики в имуществото. В САЩ например именно поради този данък са се развили фондациите и благотворителността.
Защо е огромен бюджетният излишък и кой трябва да го харчи?
Венцеслав Димитров:
Излишъкът наистина е грамаден и ненужен и показва само, че тези, които са съставяли бюджета, изобщо не са имали понятие какво правят. Докато по времето на инфлацията имаше причина да се прави предпазлив бюджет, вече години наред тази необходимост отпадна. Но сега пък управляващите политици искат да имат колкото се може повече "излишни пари", които да разпределят.
Какъв бюджет е необходим на страната?
Венцеслав Димитров:
Вече казах - с много по-малко държава, с по-ниски данъци и най-вече с доста по-ограничени разходи за държавната бюрокрация. Докато това не стане, страната ни няма да може да реализира значителен икономически растеж в рамките на 8-9% годишно, какъвто имат например огромните по размер и население страни като Китай или Индия.
Каква е прогнозата ви - ще бъде ли приет бюджетът от парламента преди края на годината?
Венцеслав Димитров:
Въпросът не трябва да е дали до края на годината, а какъв вид ще бъде приет. Всяка опозиция иска да провали правителството при гласуването на бюджета. Зависи дали НДСВ ще съумее успешно да си напазарува гласове от т. нар. независими или от другите политически сили. Те даже не се посвениха да оповестят публично това си намерение.