Специално за Econ.bg.
- Г-н Младенов, Дирекцията за национален строителен контрол отчете намаление на незаконното строителство в България за първите шест месеца на годината. Какви са причините и има ли предпоставки тази тенденция да се запази?
Недко Младенов:
- Основната причина е, че има един действащ административен орган, какъвто е Дирекция за национален строителен контрол. Неговите мерки и действия по премахване на незаконното строителство на територията на Република България са довели до рязко намаляване на незаконното строителство. Целта е тази тенденция да се запази и за в бъдеще и да се сведе до минимум започването на незаконно строителство. Именно в тази посока са и нашите предложения за промени в Закона за устройство на територията, които се обработват от работната група на Министерство на регионалното развитие и благоустройство и се надяваме, че в рамките на следващите два, три месеца проектозаконът ще бъде приет от Народното събрание.
- Какви трябва да са промените в законодателната база, за да не се допуска незаконно строителство и да не се действа пост фактум с наказателни постановления?
Недко Младенов:
- Две са основните причини, които водят до незаконно строителство. Първата причина е тежкия разрешителен режим. Процедурите по издаване на разрешенията за строеж и одобряване на инвестиционните проекти донякъде разколебават инвеститорите, тъй като са доста тромави и тежки. Поради това, инвеститорът предпочита първо да строи и след това да узаконява. Другата основна причина е възможността за узаконяване на незаконно строителство. С проекта за изменение на Закона за устройство на територията ние предвиждаме тази възможност да бъде премахната и да бъде сведена до минимум възможността за узаконяване на строежи, които се отклоняват от издадените инвестиционни проекти.
- Вашата Дирекция предложи строителният надзор да се съчетае с консултанти по проектирането. Какви ще бъдат резултатите от този двойнствен контрол?
Недко Младенов:
- Практиката показва, че много важен етап в процеса на устройство на територията е планирането и проектирането. На базата на анализа на действащата нормативна уредба, ние стигнахме да извода, че следва да бъде въведен надзор в проектирането, което ще доведе до по-качествени проекти. От друга страна, предвиждаме тези консултанти да имат функцията да заместват специализираните контролни органи. Това ще доведе до едно съществено облекчаване на първия разрешителен режим. Ще отпадне необходимостта от съгласуване на проектите с всички специализирани контролни органи, като Пожарна, ХЕИ, РИОПС и т.н. Лицензираният консултант ще има функцията да замества тези органи, да експертизира проектите, да оценява тяхното съответствие с основните изисквания към строежите. Тази функция ще бъде решаваща за облекчаване на първия разрешителен режим.
- Какъв е механизмът за проверка на постъпилите в Дирекцията жалби и какъв е начинът за затягане на контрола върху незаконното строителство?
Недко Младенов:
- ДНСК се състои от Централно управление и 28 регионални дирекции, както и от 5 междинни звена - Териториални инспекции за национален строителен контрол. На всички тези места могат да бъдат подавани съответните жалби. Като начало, жалбата постъпва в Дирекцията в писмен вид - по пощата, факса или внесена на гишето в Дирекцията. След като жалбата постъпи, се разпорежда проверка по нея. Проверката се извършва на място, както и на базата на всички налични документи по съответния строеж. Ако е необходимо, се прави и допълнителна проверка в съответната техническа служба към общината за сверка на документите. В случай, че се констатира незаконен строеж, се образува административно наказателно производство, издават се съответните заповеди за спиране на строежа или за забрана ползване, когато той се ползва без да е разрешено по законовия ред и се заплащат съответните икономически санкции и глоби.
- Смятате ли, че предвиденият в измененията на Закона за устройство на територията публичен регистър за извършителите на незаконно строителство и имуществените санкции спрямо тях ще има положителен ефект?
Недко Младенов:
- Всичко, което се прави, цели да постигне един наистина положителен ефект и да доведе незаконното строителство до минимум. По този начин ще се постигне двоен ефект. Първо, цялото общество ще има информация кой в тази държава не спазва законите и строи незаконно, както и кои са участниците в строителния процес, които биват санкционирани от страна на Дирекцията или Министерството да нямат право да участват в други процедури и строежи. Това ще доведе до пазарно регулиране на процеса и до един по-голям ефект в областта на строителството.
- Смятате ли, че промените в ЗТУ като цяло ще благоприятстват строителството и ще ограничат заобикалянето на закона?
Недко Младенов:
- Смятам, че предложенията направени от Дирекцията, които се надявам, че ще бъдат одобрени от Народното събрание, ще доведат до рязко ограничаване на незаконното строителство, до изчистване на всякакви законови възможности за узаконяване на незаконните строежи.
Залегналите в предложението ни за промяна на закона мерки по отношение възможността за узаконяване на такива строежи е много важна стъпка, която следва да бъде предприета. Необходимо е ясно и точно прецизиране на термините и понятията залегнали в закона, дефиниция за това, какво представлява "незаконен строеж", "съществени и несъществени отклонения от инвестиционните проекти".
Предвидени са процедури, при които ще се пристъпва директно към заповед за премахване, без да се преминава през процедура за изследване възможността за узаконяване. При четири случая директно се отива към заповед за премахване: когато един строеж е започнат и се извършва в отклонение от инвестиционните проекти и разрешението за строеж; когато за строежа няма издадени строителни книжа, одобрени проекти и разрешение за строеж; когато строежът противоречи на градоустройствения план и когато строежът се извършва в противоречие с предназначението на земята. Считам, че тези санкции ще доведат до по-голяма прецизност в процесите по устройство на територията и от друга страна, ще имат превантивна мярка по отношение незаконното строителство.
- Основен проблем за териториалното устройство на столицата е липсата на единен териториално-устройствен план. Работи ли се в тази насока?
Недко Младенов:
- Въпросът е по-скоро от компетенцията на кмета и главния архитект на София, но знам, че се работи в тази посока. Имаше заседания в разширен състав с участието на много заинтересовани страни. Процедурата е открита и се осъществява в момента.
- ДНСК се състои от Централно управление и 28 регионални дирекции, както и от 5 междинни звена - Териториални инспекции за национален строителен контрол. На всички тези места могат да бъдат подавани съответните жалби. Като начало, жалбата постъпва в Дирекцията в писмен вид - по пощата, факса или внесена на гишето в Дирекцията. След като жалбата постъпи, се разпорежда проверка по нея. Проверката се извършва на място, както и на базата на всички налични документи по съответния строеж. Ако е необходимо, се прави и допълнителна проверка в съответната техническа служба към общината за сверка на документите. В случай, че се констатира незаконен строеж, се образува административно наказателно производство, издават се съответните заповеди за спиране на строежа или за забрана ползване, когато той се ползва без да е разрешено по законовия ред и се заплащат съответните икономически санкции и глоби.
- Смятате ли, че предвиденият в измененията на Закона за устройство на територията публичен регистър за извършителите на незаконно строителство и имуществените санкции спрямо тях ще има положителен ефект?
Недко Младенов:
- Всичко, което се прави, цели да постигне един наистина положителен ефект и да доведе незаконното строителство до минимум. По този начин ще се постигне двоен ефект. Първо, цялото общество ще има информация кой в тази държава не спазва законите и строи незаконно, както и кои са участниците в строителния процес, които биват санкционирани от страна на Дирекцията или Министерството да нямат право да участват в други процедури и строежи. Това ще доведе до пазарно регулиране на процеса и до един по-голям ефект в областта на строителството.
- Смятате ли, че промените в ЗТУ като цяло ще благоприятстват строителството и ще ограничат заобикалянето на закона?
Недко Младенов:
- Смятам, че предложенията направени от Дирекцията, които се надявам, че ще бъдат одобрени от Народното събрание, ще доведат до рязко ограничаване на незаконното строителство, до изчистване на всякакви законови възможности за узаконяване на незаконните строежи.
Залегналите в предложението ни за промяна на закона мерки по отношение възможността за узаконяване на такива строежи е много важна стъпка, която следва да бъде предприета. Необходимо е ясно и точно прецизиране на термините и понятията залегнали в закона, дефиниция за това, какво представлява "незаконен строеж", "съществени и несъществени отклонения от инвестиционните проекти".
Предвидени са процедури, при които ще се пристъпва директно към заповед за премахване, без да се преминава през процедура за изследване възможността за узаконяване. При четири случая директно се отива към заповед за премахване: когато един строеж е започнат и се извършва в отклонение от инвестиционните проекти и разрешението за строеж; когато за строежа няма издадени строителни книжа, одобрени проекти и разрешение за строеж; когато строежът противоречи на градоустройствения план и когато строежът се извършва в противоречие с предназначението на земята. Считам, че тези санкции ще доведат до по-голяма прецизност в процесите по устройство на територията и от друга страна, ще имат превантивна мярка по отношение незаконното строителство.
- Основен проблем за териториалното устройство на столицата е липсата на единен териториално-устройствен план. Работи ли се в тази насока?
Недко Младенов:
- Въпросът е по-скоро от компетенцията на кмета и главния архитект на София, но знам, че се работи в тази посока. Имаше заседания в разширен състав с участието на много заинтересовани страни. Процедурата е открита и се осъществява в момента.