Видео вариант на интервюто може да видите в новата рубрика на Econ.bg - "Видео"
- - - - -
Специално за Econ.bg
Интервю на Апостол Апостолов
Акценти:
- Новата стратегия в туризма: Не е достатъчно убедителна;
- Международна помощ: Нямаме опит в рекламата и ни трябват насоки;
- Логото с розата: По-скоро е безлично;
- Оценка в края на 2010: Имаме нужда от ръст на приходите, а не само на туристите
Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) разработва стратегия за развитие на туризма ни с единна визия. Кампанията, имаща за цел създаването на бранд „България", ще се реализира на няколко етапа, като една от идеите е да се промени познатото лого - оранжева роза. От ресорното министерство официално представиха намеренията си по време на пресконференция в понеделник (20 декември). На срещата присъства и изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Поли Карастоянова, която сподели в специално интервю за Econ.bg впечатленията си от намеренията на МИЕТ.
Поли Карастоянова е родена в Пловдив, завършила е икономика в УНСС и втора магистърска степен по масови комуникации в НБУ. Работила е като финансов консултант на български и международни компании. От 2003 година свързва работата си тясно с развитието на туризма в България, когато Българската организация за конгресен туризъм я кани за свой изпълнителен директор. През 2006 г. е сред учредителите на Националния борд по туризъм и е избрана за изпълнителен директор на организацията. През 2008 г. и 2009 г. е Директор на Mediamixx Конгрес, който се провежда в рамките на ежегодния медиен фестивал. Омъжена е, има двама сина.
Г-жо Карастоянова, проследихте представянето на стратегията за туристическия бранд "България". Какви са Вашите първи впечатления от представените намерения? Имате ли забележки към МИЕТ, свързани с кампанията?
Поли Карастоянова:
Не беше убедително представянето, тъй като видяхме една много ограничена информация. Тя се изчерпаше единствено с прочита какво е бранд и как той - продуктов или регионален, се разработва. Очаквахме да бъдат представени по-голям обем конкретни и цялостни параметри, които да очертават визията и модела, чрез които Министерството на икономиката, енергетиката и туризма ще работи. В този смисъл, не бяха изяснени важните въпроси за прозрачността в създаването на критерии за обществена поръчка; критериите, които гарантират, че кандидатите и след това изпълнителят носят със себе си опита, че имат постижения в други туристически дестинации.
От срещата очаквахме да чуем и да ни убедят, че критериите са заложени така, че средствата на българските и европейските данъкоплатци, в случая - над 2,8 млн. лв., ще бъдат усвоени качествено и подготвяният продукт ще остави дългосрочна и ефективна следа в българския туризъм.
По-различна ли е визията на Националния борд по туризъм за бранд "България"? Каква е вашата концепция?
Поли Карастоянова:
Ние сме готови преди всичко да помогнем, да участваме в кампанията с международен опит и експертиза. За целта на тази сериозна задача за България ние сме привлекли екип от международни консултанти. Бихме се радвали да представим на министерството всякакви модели, които са съпоставими или подходящи, за да бъдат сравнявани с България. След внимателен анализ биха могли да бъдат избрани малък брой от фаворити, към които да се ориентираме. Ако питате мен, за моя личен избор, несъмнено смятам, че златните съкровища и културата трябва да водят в международната комуникация.
По света България е известна с богатото си културно наследство и разнолика фолклорна палитра. Как може при цялото разнообразие да се определи един водещ национален символ?
Поли Карастоянова:
Знаете ли, няма рецепта, която да дава отговор на този сложен въпрос. Затова трябва да почерпим от опита на международните консултантски компании, да разгледаме предложенията им. Нека да не се ограничаваме единствено до нашия местен опит, който очевидно е недостатъчен за тази сложна задача.
От МИЕТ заявиха, че имат намерение да сменят настоящото туристическо лого на България с оранжевата роза. Промяната няма ли да се окаже проблем, тъй като с този символ вървят реклами по водещи европейски телевизии, както и се отпечатват рекламни брошури за участието на страната в туристически изложения?
Поли Карастоянова:
Не мисля, че смяната на логото с розата ще окаже негативно влияние върху цялостната рекламна кампания на страната. Това лого имаше дефицит на идентификация, то по никакъв начин не се превърна в запазен знак за България. Еднозначното мнение на професионалистите е, че то по-скоро беше безлично. Смяната не би била проблем, ако новото лого бъде елемент от една наистина убедителна, елегантна и професионална кампания.
Доволен ли е Националният борд по туризъм от Сезон 2010 и какви цели си поставя за следващата година?
Поли Карастоянова:
2010 година беше трудна и трябва да се отнасяме с уважение към всяко усилие, което беше направено през тази година. Цифрите, които често се обсъждат за определен ръст в броя на туристите, са добри, но недостатъчни. На езика на икономиката важни са цифрите, които определят общия размер от приходите, а те не се променят. Това според мен е една тенденция достатъчно важна, за да бъде анализирана. По-големият брой туристи и същевременно - запазването на общата сума на приходите, според нас е една тревожна тенденция, която се нуждае от конкретни мерки за промяна. Имаме нужда от ръст на приходите, а не само на туристите. През настоящата година от МИЕТ имаха редица поводи да се похвалят с добри резултати в туризма. През лятото беше регистриран 3% ръст на туристите. Очакванията са този процент да се повтори и през зимния сезон. (бел. авт.).
Какви са Вашите очаквания за следващата година?
Поли Карастоянова:
Нека си пожелаем една спокойна година, добро време през зимата и успех на всички колеги!