Специално за Econ.bg
В края на миналата седмица курортният комплекс „Албена" и „Български пощи подписаха споразумение за сътрудничество. След официалната част изпълнителният директор на комплекса Красимир Станев в специално интервю за Econ.bg сподели очакванията си туристическия сезон и за влиянието на кризата върху туристическия сектор у нас
Акценти:
- Ролята на ДАТ в общата борба с икономическата криза
- Нови форми на сътрудничество за спасяване на сектора
- Мястото на туристическата реклама
Г-н Станев, какви са впечатленията Ви в началото на настоящия туристически сезон? Какви са очакванията Ви за края на годината? Колко губи българският туристически пазар от глобалната икономическа
криза?
Красимир Станев:
Сезонът е такъв, какъвто го очаквахме в Албена - той е много слаб. Най-слабият сезон за последните 20 г. За "Албена" загубите ще бъдат между 10 и 20 млн. лева спад на приходите. Все още се надяваме на малко по-добри ръстове на записванията за юли и август, въпреки че прогнозите не са много оптимистични. Лошото е, че спадовете са големи. В тази ситуация и ръководството на Държавната агенция по туризъм (ДАТ) не прави достатъчно необходими стъпки за намаляване на негативните последици от тази криза. Все пак тя не дойде изненадващо, очакваше се, беше ясно, че така ще бъде. Такава е, между другото, ситуацията в цяла Европа. Няма туристическа дестинация, която да не е засегната. Тази година се казва, че този, който има спад от 15%, ще е общо взето щастлив.
Какви са действията, които управляваното от Вас дружество ще предприеме, за да минимизира загубите?
Красимир Станев:
Едно от нещата е днешният (5 юни, петък - бел.ред.) повод да се срещнем тук, за да използваме изключително голямата мрежа за дистрибуция на „Български пощи". В пощенските клонове на страната ще се продават специални талони, с които притежателите на хартийката ще получават 10% отстъпка при резервация в хотелите на туристическото дружество в Албена и Приморско. По този начин облекчаваме българските граждани. Това не е правено никога, или поне аз не знам. Във всички случаи хотелиерите в България са склонни и правят намаление от цените. Понякога е по-добре да се падне до възможния минимум в цената, защото има и социален ефект. Ние имаме задължение към нашите работници, които вече са назначени и трябва да им бъде осигурена в нормална степен работа в нормална работна среда. Този процес не би могъл да се изпълни без туристи и затова един от основните моменти, по който се мъчим да намалим негативните ефекти, е намаляване на цените. И тук обаче има някаква логика. Не би могло да се стигне под един разумен минимум. Мисля, че вече почти сме го достигнали.
На какви нива варират цените по Черноморието в момента?
Красимир Станев:
Цените са от 5% до 25% по-ниски от миналата година. За различните хотели и курорти тези диапазони са различни, но в Албена цените са с около 15% по-ниски.
Какво очаквате от Държавната агенция по туризъм? Какви препоръки бихте отправили към ведомството на г-жа Анелия Крушкова?
Красимир Станев:
Възможностите за действия са много големи. Най-малкото това, което правят другите държави - рекламните кампании и бюджетите за реклама в европейските държави се увеличиха чувствително. Приемат се инициативи за облекчаване на финансовите разходи на хотелиерите в Европа. При нас например е изключително необходимо това, което правителството обяви, че ще се изпълни - да се намалят цените на концесиите на плажа, защото на практика тази година 50% от плажовете ще бъдат безплатни за посетителите. Агенцията по туризъм би трябвало да търси възможности за допълнително облекчаване на начините за пътуване от съседните държави към България - имам предвид Молдова, Беларус, Украйна, Русия, Турция.
Държавната агенция по туризъм би трябвало да помисли много сериозно върху възможностите за квалификация и подготовка на персонал. Вече е изключителна рядкост да се срещне професионален,
висококвалифициран персонал в нашите курорти. Служителите, които бяха квалифицирани, сега работят в чужбина за много по-добро заплащане. Подготовката в България е на много ниско ниво. Би трябвало
да си помислим много сериозно върху условията за охрана, за сигурност на нашите гости.
Крайно време е да се въведат специализирани звена за охрана за големите туристически комплекси от Министерството на вътрешните работи. Както в повечето държави в света работят туристически полиции,
така би трябвало да заработят и в България, защото хаосът и безредието във върховите месеци са изключително големи в най-големите ни курорти, включително и в Албена.
Трябва да се въвеждат нови, много по-стриктни екологични норми за запазване на чистотата на въздуха, за опазване на природата. Нашите нормативи са може би добри, но те на практика не се спазват и това дава възможност за похабяване на един огромен природен ресурс, който след това ще ни струва изключително много средства да го възстановим отново.
Но може би на първо място най-спешното, което трябва да направят, е да помислят за следващия сезон, защото започват да се подготвят договорите за 2010 г., а най-лошото е, че се очаква тя да бъде не по-малко лоша от тази година, т.е. от сега трябва да се подготвят рекламните кампании и информационни мероприятия, нашите туристически офиси отново да заработят във всички големи европейски столици и да започне да се работи така, както работят Гърция, Турция, Хърватска и всички други средиземноморски държави. Ние в това отношение сме най-слабите - бездействието в частта на рекламата и информацията е непростимо, а може би България за последните години е инвестирала най-много средства в туризма. Имам предвид новите хотели, хотелски комплекси, вилни селища, лифтове, станции в планинските курорти, подготовка и пускане на нови лифтове и т.н. А не даваме почти никакви средства да информираме на западната публика, че тези инфраструктурни обекти са вече факт. (За тази година страната ни е заделила 2.2 млн. лева за реклама в чужди медии. Клиповете са на обща стойност 485 000 лева - бел. ред.)
Интервю на Апостол Апостолов, Econ.bg