Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Професор Борисов, как ще коментирате резултатите от втория рейтинг на икономическото образование в България?
Проф. Борислав Борисов:
Удовлетворен съм от резултатите, но не съм изненадан. Те за мен отразяват обективната реалност в системата на висшето икономическо образование. Втората причина, поради която съм удовлетворен, е, че класацията е направена от независима институция - в. Пари, който е заинтересуван да има обективност. УНСС е на първо място по всички показатели, което говори, че традициите, които има университетът в икономическото образование, вече са се превърнали в нещо повече. УНСС е една крачка напред и е готов за такъв тип изследване в европейски мащаб.
Такъв тип рейтинги са рядкост. По какъв начин може да служат на ректорите на университетите?
Проф. Борислав Борисов:
Има много рейтинги, но са рядкост обективните класации, проведени с ясна и световно приета методика, каквато е използвана за рейтинга на в. Пари. Мисля, че такова сериозно изследване, което се разпростира върху всички университети, трябва да извести методиката пред ректорите на висшите училища. Така те след това ще приемат и резултатите от изследването, защото методиката ще бъде съгласувана с тях. В момента много рядко се възприема като достоверно едно изследване поради неизвестността на колектива, на методиката, по кои показатели се изследва и ректорите виждат само един краен резултат, който приемат със съмнение.
Как ще коментирате състоянието на икономическото образование у нас?
Проф. Борислав Борисов:
Изследването го показа много ясно. Удивих се, като разбрах, че 24 университета предлагат икономическо образование, но мога да гарантирам за преподавателите на най-много в пет от тях. А във всички
останали четат лекции кадрите на първите пет. Преподавателят е много по-ангажиран и отговорен в собствения си университет. Когато е на чуждо място, е много по-притиснат от времето и пада качеството
на обучението. Тези многобройни факултети, които се разкриха от неикономическите университети, не са осигурени със собствени кадри, а така високо качество на подготовката не може да се
постигне.