Специално за Econ.bg
- Г-жа Петрова, какви са целите и предметът на дейност на Асоциацията на счетоводните къщи?
Христинка Петрова:
- АСКБ е регистрирана през 1997 г и е единственото професионално сдружение на юридически лица извършващи счетоводни услуги. Основните цели и предмет на дейност на Асоциацията са заложени в Устава ни, като по-важните от тях са: да развива, популяризира, утвърждава и защитава интересите на членовете на асоциацията; да утвърждава и популяризира високи критерии за професионализъм; да разработва предложения за промяна в нормативната уредба, да участва в експертни комисии към държавната и правителствена администрация. Асоциацията съдейства за внедряване на нови методи и стандарти за подобряване качеството на счетоводната дейност; организира срещи, семинари, обучение на кадри, конференции, симпозиуми, форуми, консултации и др. по актуални проблеми, съдейства за осигуряване на лоялна конкуренция.
Все по-голямо внимание и в бъдеще ще се отделя на професионалните критерии на специализираните счетоводни предприятия в страната, част от които вече членуват в Асоциацията на счетоводните къщи. В тази връзка асоциацията ни непрекъснато повишава изискванията към качеството на предлаганите от специализираните счетоводни предприятия услуги. Ние имаме разработени вътрешни правила за сертифициране на членовете си, които служат като надежден механизъм за поддържане на висок професионализъм в счетоводните къщи и лоялност към бизнеса в страната. Това от своя страна е фактор за стремеж към по-високо ниво на организация на дейността в счетоводните предприятия – членове на АСКБ. Доказателство е и факта, че вече има членове на АСКБ, сертифициран по ISO 9002 от международен сертифициращ орган като Лойдс.
- Какви услуги предлагате на членовете на Асоциацията?
Христинка Петрова:
- Асоциацията на счетоводните къщи в България се стреми да предлага на своите членове навременна информация за тенденциите на счетоводния пазар, за предстоящи промени в нормативната уредба, касаеща дейността им. Чрез системното организиране на курсове и тренинги, съдействаме за поддържане на професионалната квалификация и мениджърските умения на управителите и екипите на фирмите, членуващи в Асоциацията. От миналата година имаме постигнати договорености с издателите на специализирана счетоводна литература за преференциални цени за членовете ни. Съдействаме за намиране на подходящи кадри за счетоводните къщи.
Предвиждаме през настоящата година да задълбочим връзките си със средните и висши икономически учебни заведения и да предоставяме възможност на завършващи ученици и студенти да проведат стажове в счетоводните фирми.
Вече сме търсен партньор за съдействие при избор на подходящата счетоводна къща за обслужване на български и чужди фирми.
- Какви са трудностите пред българския счетоводител?
Христинка Петрова:
- Честата промяна на нормативната уредба, както и актуализациите през годината са едни от основните трудности. Все още се изисква подаването на една и съща информация в различни служби на държавната администрация.
- Гарантирано ли е качеството на предлаганите счетоводни услуги в България?
Хр.Петрова:
- Счетоводна къща може да бъде всяко физическо или юридическо лице регистрирано по Търговския закон – едноличен търговец, ООД, АД или холдинг. Тя най-общо изпълнява функциите на един счетоводен отдел, в който работят оперативни счетоводители и главен счетоводител (най-често управител). Тя представлява клиента пред различни видове институции, не само при данъчна защита и ревизия, и се стреми да предложи такъв обхват услуги, че клиентът да забрави грижите за счетоводството и насочи мислите си само към бизнеса.
Счетоводната практика е огромна и не е по силите на един счетоводител да обхване всичко. Локалният счетоводител в една фирма се затруднява, когато трябва да реши по-сложни или нетрадиционни казуси. Фирмите клиенти задават много въпроси и в повечето случаи те са най-малко счетоводни: ТРЗ, кодекс на труда, социално осигуряване, търговски сделки. В тези случаи къщите следят и реагират на всички промени в данъчното законодателство и уведомяват навреме клиентите си. Те работят по-изгодно от гледна точка на разходите и с по-малко грешки. За тях обучението на персонала, анализът на практиката са задължителни. Информационната обезпеченост е издигната в култ. Счетоводната къща поема отговорността за неправилно съставени отчети, неправилно начислени данъци или пропуснати срокове. Ако се наеме счетоводна къща, не се инвестира в техника и счетоводен софтуер, нормативни бази данни и методически издания, обучения и участия в семинари. Без да заделя ресурс за работно място "счетоводител", фирмата разполага с квалифициран и опитен персонал и с партньор, който може да носи отговорност за грешките си. Професионализъм и отговорност, съчетани с пълна конфиденциалност.
- Какъв дял от българските фирми вече прилагат МСС?
Христинка Петрова:
- Съгласно Закона за счетоводство, от 2003 година МСС се прилагат само от банковите, застрахователните и публичните дружества. Ние работим активно за усвояването на МСС чрез организиране на специализирани семинари. Целта ни е да подготвим колегите и да ги улесним в прилагането им.
- Какви са приоритетите на Асоциацията за тази година?
Христинка Петрова:
- Основен приоритет на Асоциация на счетоводните къщи в България е да бъдем обединяващо ядро на професионалисти в счетоводния бранш. Бихме искали все по-пълно да отговорим на информационните потребности на членовете ни. Асоциацията на счетоводните къщи има сформирани пет работни групи, които са ангажирани с методологическа помощ на членовете, анализ на промените в българското стопанско законодателство и изготвяне на предложения за промени в нормативната уредба по счетоводство. Това е доказателство, че членуването в АСКБ ще създаде възможност на специализираните счетоводни предприятия да поддържат своето високо ниво чрез браншова организация, която се грижи за техните интереси, тяхната информираност и ще създава предпоставки тези предприятия да предлагат висококачествени услуги, съответстващи на все по-високите изисквания на бизнеса в България. Ние поддържаме добри професионални контакти с други браншови организации - Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС), Съюза на счетоводителите в България, Съвета на браншовите организации към БТПП, Българската асоциация на управленските консултантски организации, Бългаската асоциация на консултантите по управление на качеството и други. Членове на асоциацията на счетоводните къщи в България са и юридически лица на дипломирани експерт-счетоводители, членове на ИДЕС. Намирам, че сътрудничеството ни с всички тези организации е много полезно. От създаването на Съвета на браншовите структури към БТПП ние работим активно за подобряването на икономическата среда в България. Интерес към становищата ни има от страна на Националния съвет за данъчна политика и Националния съвет по счетоводство към Министерство на финансите, което е доказателство за авторитета, който сме си изградили за изминалите 6 години от създаването на Асоциацията.
- Счетоводна къща може да бъде всяко физическо или юридическо лице регистрирано по Търговския закон – едноличен търговец, ООД, АД или холдинг. Тя най-общо изпълнява функциите на един счетоводен отдел, в който работят оперативни счетоводители и главен счетоводител (най-често управител). Тя представлява клиента пред различни видове институции, не само при данъчна защита и ревизия, и се стреми да предложи такъв обхват услуги, че клиентът да забрави грижите за счетоводството и насочи мислите си само към бизнеса.
Счетоводната практика е огромна и не е по силите на един счетоводител да обхване всичко. Локалният счетоводител в една фирма се затруднява, когато трябва да реши по-сложни или нетрадиционни казуси. Фирмите клиенти задават много въпроси и в повечето случаи те са най-малко счетоводни: ТРЗ, кодекс на труда, социално осигуряване, търговски сделки. В тези случаи къщите следят и реагират на всички промени в данъчното законодателство и уведомяват навреме клиентите си. Те работят по-изгодно от гледна точка на разходите и с по-малко грешки. За тях обучението на персонала, анализът на практиката са задължителни. Информационната обезпеченост е издигната в култ. Счетоводната къща поема отговорността за неправилно съставени отчети, неправилно начислени данъци или пропуснати срокове. Ако се наеме счетоводна къща, не се инвестира в техника и счетоводен софтуер, нормативни бази данни и методически издания, обучения и участия в семинари. Без да заделя ресурс за работно място "счетоводител", фирмата разполага с квалифициран и опитен персонал и с партньор, който може да носи отговорност за грешките си. Професионализъм и отговорност, съчетани с пълна конфиденциалност.
- Какъв дял от българските фирми вече прилагат МСС?
Христинка Петрова:
- Съгласно Закона за счетоводство, от 2003 година МСС се прилагат само от банковите, застрахователните и публичните дружества. Ние работим активно за усвояването на МСС чрез организиране на специализирани семинари. Целта ни е да подготвим колегите и да ги улесним в прилагането им.
- Какви са приоритетите на Асоциацията за тази година?
Христинка Петрова:
- Основен приоритет на Асоциация на счетоводните къщи в България е да бъдем обединяващо ядро на професионалисти в счетоводния бранш. Бихме искали все по-пълно да отговорим на информационните потребности на членовете ни. Асоциацията на счетоводните къщи има сформирани пет работни групи, които са ангажирани с методологическа помощ на членовете, анализ на промените в българското стопанско законодателство и изготвяне на предложения за промени в нормативната уредба по счетоводство. Това е доказателство, че членуването в АСКБ ще създаде възможност на специализираните счетоводни предприятия да поддържат своето високо ниво чрез браншова организация, която се грижи за техните интереси, тяхната информираност и ще създава предпоставки тези предприятия да предлагат висококачествени услуги, съответстващи на все по-високите изисквания на бизнеса в България. Ние поддържаме добри професионални контакти с други браншови организации - Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС), Съюза на счетоводителите в България, Съвета на браншовите организации към БТПП, Българската асоциация на управленските консултантски организации, Бългаската асоциация на консултантите по управление на качеството и други. Членове на асоциацията на счетоводните къщи в България са и юридически лица на дипломирани експерт-счетоводители, членове на ИДЕС. Намирам, че сътрудничеството ни с всички тези организации е много полезно. От създаването на Съвета на браншовите структури към БТПП ние работим активно за подобряването на икономическата среда в България. Интерес към становищата ни има от страна на Националния съвет за данъчна политика и Националния съвет по счетоводство към Министерство на финансите, което е доказателство за авторитета, който сме си изградили за изминалите 6 години от създаването на Асоциацията.